Hur kan man rensa disken helt?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mattemawi
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hur kan man rensa disken helt?

Inlägg av mattemawi »

Har provat lite olika metoder för att "nyistallera" från live-CD men på de stora stationära datorerna ligger det fortfarande kvar en del från tidigare installationer...... tex MD i alternativ CD:n vid RAID sättningar...... Finns det någon utility som "formaterar" disken hårt?

// mats
Användarvisningsbild
disturbance
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Re: Hur kan man rensa disken helt?

Inlägg av disturbance »

Tryck i live cdn, boota upp, tryck install, välj sedan guidad install för hela disken. Tror det är det andra alternativet om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av morphman86 »

Ja, en boot-cd med alternativet för formatering är ända sättet att helt rensa en disk. I Ubuntu finns alternativ för att formatera disken när man installerar. (Det var så jag formaterade i alla fall...)
Men jag tror att det skall finnas nedladdningsbara USB-boot-diskar med formatering någonstans på webben.
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Darik's Boot And Nuke. ;D Används förövrigt av bl.a Homeland Security om jag inte missminner mig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hund skrev:Darik's Boot And Nuke. ;D Används förövrigt av bl.a Homeland Security om jag inte missminner mig.
Testat? Om inte, kan du göra det och informera mig om det funkar? Verkar vara behändigt. ;)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har provat det på en hårddisk. Visserligen inte kollat om det gick att återställa något men jag hoppas det inte går eftersom informationen dom hade på den var väldigt privat. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Installation från CD:n med formatering av enbart Linux partitionen ger en
Jungfru version av Ubuntu 8.10. Windowsdelen blir då inte alls ändrad.

Installation från CD:n med formatering av hela hårdskivan ger också en
ren ny Ubuntuversion.

Installation från CD:n med automatik och en tänkande CD kan leda till vad som helst.
SuSE blev en gång kvar. Windows kan försvinna. Uppdatering från Uppdateringshanteraren
kopierar allt gammalt och får det med. Behändigt om man har allt i sin ordning från tidigare.

Home kan diskuteras i nästan oändlighet. Kopiera Home och hämta tillbaka när Ubuntu förnyats.
Du får då bo kvar i ditt gamla hem. Home på egen hårdskiva eller egen partition. Ett ständigt gammalt hem.

Har tagit det säkra för det osäkra och flyttat hemifrån. Bor numera i en pärm, som heter Arkiv.
Där finns allt, som måste bevaras. Resten blir som helt nytt när Ubuntu förnyas. Nackdelen är att
Skype, Vädret, Bokmärken, Postlådan, Bakgrund, Skrivbordsikoner måste installeras pånytt
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"