visudo, efter editering ingen möjlighet till sudo alls

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
steqve

visudo, efter editering ingen möjlighet till sudo alls

Inlägg av steqve »

Hejsan!

Jag körde visudo och läste längst ned i filen att man kunde få admin gruppen att få sudo-rättigheter. Jag har två användare idag, men bara en som kan köra sudo (den som skapades vid installationen). Tänkte att då båda ligger i admingruppen så tar jag bort kommentaren framför den raden så blir allt perfekt.

men det blev det inte :-( det som hände är att den användaren som normalt har sudo inte har det. Således kan ingen användare nyttja sudo.

Vad gjorde jag för fel egentligen?

Tack och bock.
steqve

Re: visudo, efter editering ingen möjlighet till sudo alls

Inlägg av steqve »

Kan tillägga att det INTE hjälper att skriva tillbaka kommentaren, det är samma problem ändå.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: visudo, efter editering ingen möjlighet till sudo alls

Inlägg av mcNisse »

Det var ingen kommentar framför admin utan ett %-tecken. Vilket indikerar att det är en grupp. Du gjorde om så att användaren admin för göra sudo.

starta om datorn i recoverymode och lägg tillbaka %-tecknet famför admin så ska det fungera. Du behöver vara root.

Här har du en trolig förklaring varför din andra användare inte kunde göra sudo efter att du laggt in den i gruppen admin.
En anvandare måste logga in igen för att grupptillhörigheten ska ändras. Det borde kunna göras med bash --login i en terminal. Men då gäller det bara i det skalet.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"