1: Var fattas det folk?
- Tillsätt en valberedning som kan se till att fånga upp potentiella engagerade i forumet/IRC-chatt och som dessutom kan erbjuda uppdaterad information om vad som behövs göras och var det behövs folk på en synlig plats på webbplatsen ("Sök jobb här!" i headern?). Om vi kunde realisera en egen Brainstorn (IdeaTorrent) vore det ju en optimal källa att utgå ifrån.
- Tillsätt en projektledare med jobbet att samordna det redaktionella innehållet (till att börja med) för hela webbplatsen, framför allt måste officiell information á la ubuntu.com produceras och uppdateras. Låt denne välja en projektgrupp med engagerade och sakkunniga att arbeta med. Det här är givetvis en väldigt omfattande och svårlöst del då den kräver mycket aktivt arbete men jag ser ingen annan utväg.
- Konsolidera allt arbete med webbplatsens plattformar så att administratörer för forumet även är det för portal och wiki, man kan givetvis fördela arbetet inbördes om det finns så mycket jobb med respektive plattform att det krävs. Då kan man kontakta en administratör i forumet med frågor som denne personligen kanske inte kan lösa, men som går att bolla vidare till rätt person även om den som ställt frågan inte har en aning om vem denne är. Men framför allt tror jag inte att vi har nog med folk för att en mer uppdelad struktur ska fungera (tänkter till exempel på de modererade bloggarna).

Lycka till till er båda gällande ledarskapsdelen av ert uppdrag!
EDIT: För att förtydliga tycker jag alltså att allt redaktionellt material bör ha en egen ansvarig istället för att administörer eller tillfälliga skribenter ska underhålla maskineriet.