Jag har en Compaq 6720s med ett inbyggt trådlöst nätverkskort, Broadcom BCM411. Jag har haft tidigare installationer av Ubuntu på datorn och kört ndiswrapper utan problem, men fick inte det att funka efter att jag blåst burken och lagt på nya Intrepid. Så med lite hjälp i forumet har jag - nästan - fått till det med en proprietär drivrutin och fwcutter.
Men jag har några bitar kvar innan det blir riktigt bra.
1. Jag får inte till det med att det trådlösa kortet och nätverket aktiveras automatiskt vid uppstart. När jag kollar under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner så står det att drivrutinen är installerad men den används inte, vad nu det betyder. Jag har provat att bara ominstallera bcm-fwcutter i Synaptic, men det räcker inte. Jag måste först avinstallera drivrutinen i Hårdvarudrivrutiner, installera den igen och sedan ominstallera bcm-fwcutter i Synaptic. Då hoppar det igång. Några tips på hur jag kan få det att funka automatiskt vid uppstart?
2. I Hårdvarudrivrutinshanteraren finns det bara en drivrutin i listan, "Drivrutin för trådlöst Broadcom STA". Det är den jag får ominstallera för att det skall funka. Men jag har ju ett Broadcom BCM4311 och har tidigare sett i Hårdvarudrivrutinsfönstret att den har hittat en drivrutin som verkar stämma bättre överens med mitt kort. Hur kan jag uppdatera eller byta proprietär drivrutin för kortet?
3. Jag får inte lösningen med fw-cutter att funka hemma där jag har ett lösenord på nätverket. Jag får hela tiden upp rutan med att ange lösenord för det trådlösa nätverket och kommer aldrig in på nätet.
Hoppas att någon känner igen det här och/eller har någon idé om hur man kan få det att funka!
Broadcom BCM4311 och bcm-fwcutter
- DeeBee
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Broadcom BCM4311 och bcm-fwcutter
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Broadcom BCM4311 och bcm-fwcutter
Det finns två drivrutiner för det kortet bcm43xx och b43, bcm43xx är äldre och finns inte längre kvar i Intrepid. Kolla att du använder rätt version av fwcutter, d.v.s.
b43-fwcutter.

- DeeBee
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Broadcom BCM4311 och bcm-fwcutter
Tyvärr kör jag rätt drivrutin. Det är b43-fwcutter som är installerad.
Det jag funderar på är om jag blandat ihop korten. Det finns en proprietär hårdvarudrivrutin installerad, men den kanske inte egentligen har något med fwcutter att göra. Kanske kan jag använda en nyare Windows-drivare och köra fw-cutter på den? (Och skippa den interna proprietära drivrutinen som pratar om "Broadcom STA"?)
Jag kom förresten på hur jag skulle starta det trådlösa kortet automatiskt: det var bara att skriva in "wl" längst ner i filen etc/modules.
Fler tips, någon? Jag är redo att prova allt....
Det jag funderar på är om jag blandat ihop korten. Det finns en proprietär hårdvarudrivrutin installerad, men den kanske inte egentligen har något med fwcutter att göra. Kanske kan jag använda en nyare Windows-drivare och köra fw-cutter på den? (Och skippa den interna proprietära drivrutinen som pratar om "Broadcom STA"?)
Jag kom förresten på hur jag skulle starta det trådlösa kortet automatiskt: det var bara att skriva in "wl" längst ner i filen etc/modules.
Fler tips, någon? Jag är redo att prova allt....
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv