Nätverkskortet hittas inte [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nätverkskortet hittas inte

Inlägg av micke_nordin »

För att kunna spara ändringar i dessa filer måste du öppna dem som administratör, det gör du genom att skriva: gksudo gedit och sedan filens namn, alltså t.ex:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/modprobe.d/eepro 
/Micke
befas
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av befas »

Ah, okej. Tack! Ska kika efter dagishämtning nu igen. Men lovar att idag säga till innan jag går och lägger mig. Fast innan dess ska väl det här vara löst! :)
befas

Inlägg av befas »

Det funkar! Uppe till höger står fortfarande att jag inte har någon nätverksanslutning, och när jag startar Firefox startar den i offlineläge. Men jag har internetanslutning :D och då kan jag leva med de där detaljerna.

Tusen tack micke_nordin, djkmmo och Bowmore!
Bowmore

Re: Nätverkskortet hittas inte [LÖST]

Inlägg av Bowmore »

Det låter gött :D

Detta med Network Managern (NM) har diskuterats (alltför) länge i denna buggrapport
[MASTER] [WORKAROUND] "Offline Mode" feature fails to detect proper online state for networks that are managed outside of network manager
Problemet ligger i att NM inte lyckas detektera status på ditt nätverk och det drabbar andra program som Firefox, Evolution, etc. Problemet är löst (Fix released) för Intrepid men inte än (Triaged) för Hardy.

I Firefox 3 så kan man ställa om den till alltid online (verkar vara default) men Hardy kör på Firefox 2 så där verkar de tyvärr inte göra nåt åt det. Sen kan man ställa om NM så att den alltid visa online genom en "dummy connection" men det finns beskrivet i början på buggrapporten som workaround.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:... men Hardy kör på Firefox 2 .
Nej, Hardy har också Firefox 3, så det måste vara p.g.a. något anna i så fall.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:
Bowmore skrev:Nej, Hardy har också Firefox 3, så det måste vara p.g.a. något anna i så fall.
Ja det har den :-[ Såg just det i Xubuntu Hardy där jag inte har nåt minne av att jag installerat FF3 manuellt. Då borde ju toolkit.networkmanager.disable satt till false räcka. Det konstiga är att den verkar vara satt till false som default, men värt att kolla upp för befas som får FF3 offline vid start.
befas

Inlägg av befas »

...törs man be om ett färdigt kommando eller en beskrivning av hur jag gör...? :-\
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Törs, törs man alltid, våga och vinn :D

Börja med att skriva about:config uppe i FFs url-fält, dvs där webbadressen står.
Du får då en varning, men blunda och fortsätt ...

Här ser du alla FFs konfigurationer, normalt inget man ändrar i.

Skriv in följande parameter i Filter-fältet

Kod: Markera allt

toolkit.networkmanager.disable
Då ska du få upp den parametern. Enligt buggrapporten så ska den vara satt till värdet false för att FF ska ignorera nätverkets tillstånd. Du kan ändra (toggla) det boolska värdet genom att dubbelklicka på den raden, alternativt högerklicka och Växla.
befas

Inlägg av befas »

Jag far inte upp nagon sadan parameter. Finns nagra andra toolkit, men inte networkmanager.

(Som ni ser har jag lite andra problem just nu med tangentbordet men det loser sig. Fick iaf ratt skarminstallningar nu ;-)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

befas skrev:Jag far inte upp nagon sadan parameter. Finns nagra andra toolkit, men inte networkmanager.
Stämmer tyvärr nog bra. Bootade upp i Hardy och där hade jag installerat FF 3 manuellt men Hardy FF default är FF 2. Startade upp FF 2 och där fanns bara två toolkit men ingen networkmanager. Så för att kunna fixa FF problemet så behöver du installera FF 3.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:
befas skrev:Jag far inte upp nagon sadan parameter. Finns nagra andra toolkit, men inte networkmanager.
Stämmer tyvärr nog bra. Bootade upp i Hardy och där hade jag installerat FF 3 manuellt men Hardy FF default är FF 2. Startade upp FF 2 och där fanns bara två toolkit men ingen networkmanager. Så för att kunna fixa FF problemet så behöver du installera FF 3.
Default är Firefox 3 beta 5, det är jag 100% säker på, iaf var det det för mig. Jag bootade t.o.m upp en liveskiva för att kolla och det är FF 3b5 på den med.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:Default är Firefox 3 beta 5, det är jag 100% säker på, iaf var det det för mig. Jag bootade t.o.m upp en liveskiva för att kolla och det är FF 3b5 på den med.
Möjligt, men om parametern kom till först till releasen så borde ju den finnas med nu då jag knappast kan tro att de kör på betan nu för HH LTS. Skumt i så fall.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"