Kopiering av filer - går inte att göra annat?!?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kopiering av filer - går inte att göra annat?!?
Hej,
En kanske lite kryptiskt ämne men jag har upptäckt trots att jag sitter med Ubuntu 64Bit & 4GB RAM så när jag kopierar eller flyttar filer (som jag gjorde igår) så går det inte att göra annat under tiden. Provade att starta Firefox, inget hände, provade att gå in i Nautilus, gick inte...hel skumt, ska kopiering/flyttning av data ta all kraft ur datorn? Låter ju helmysko. Så fårt kopiering/flytten var klar startade Firefox ett antal fönster, Nautilus hoppade också igång med ett gäng fönster. Kopiering/flyttning av filer verkar INTE vera Ubuntus starka sida, där är faktiskt Windows snabbare. Multitasking & Ubuntu=No.
Detta är inte första gången så nu när jag kom att tänka på det så skriver jag ner allt ifall nån känner igen denna märkliga grej. Jag sitter trots allt med en sprillans ny dator och man tycker att man har tillräckligt med prestanda för att kunna kopiera eller flytta filer samtidigt som jag vill göra nåt annat.
//Tobbe
En kanske lite kryptiskt ämne men jag har upptäckt trots att jag sitter med Ubuntu 64Bit & 4GB RAM så när jag kopierar eller flyttar filer (som jag gjorde igår) så går det inte att göra annat under tiden. Provade att starta Firefox, inget hände, provade att gå in i Nautilus, gick inte...hel skumt, ska kopiering/flyttning av data ta all kraft ur datorn? Låter ju helmysko. Så fårt kopiering/flytten var klar startade Firefox ett antal fönster, Nautilus hoppade också igång med ett gäng fönster. Kopiering/flyttning av filer verkar INTE vera Ubuntus starka sida, där är faktiskt Windows snabbare. Multitasking & Ubuntu=No.
Detta är inte första gången så nu när jag kom att tänka på det så skriver jag ner allt ifall nån känner igen denna märkliga grej. Jag sitter trots allt med en sprillans ny dator och man tycker att man har tillräckligt med prestanda för att kunna kopiera eller flytta filer samtidigt som jag vill göra nåt annat.
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
-
Re: Kopiering av filer - går inte att göra annat?!?
Är det kopiering på/mellan hårdisk(ar) eller andra typer av enheter?
De är inte normalt. Jag kan starta program och öppna nya firefox-fönster medans jag kopierar 4GB-filer. (Det tar visserligen ca 2-3 gånger längre tid att öppna programmen då, men det är nog bl.a. för att mitt minne är nästan fullt.)
De är inte normalt. Jag kan starta program och öppna nya firefox-fönster medans jag kopierar 4GB-filer. (Det tar visserligen ca 2-3 gånger längre tid att öppna programmen då, men det är nog bl.a. för att mitt minne är nästan fullt.)
- TobbeT
Japp, det är kopiering/flytt av filer mellan hårddiskar. Men man tycker att man ska kunna göra annat under tiden den processen genomförs.
//Tobbe
//Tobbe
Jag skulle nog inte klandra ubuntu i detta fallet, det är snarare hos dina diskar någonting är galet.
Om du börjar kopiera en fil, vad säger t.ex /var/logs/errors.log ?
Vad säger fsck /dev/dindisk?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- TobbeT
Hej,dmz skrev:Jag skulle nog inte klandra ubuntu i detta fallet, det är snarare hos dina diskar någonting är galet.
Jag har ingen /var/logs/errors.log, det finns bara /var/log men ingen errors.log fil där. Testade fsck men fick till svar att det inte var så bra att köra det på monterade diskar, därför svarade jag nej. fsck körs med jämna mellanrum när jag startar datorn, inga felmeddelanden hittintills på nån av mina diskar.
Jag ska testa lite mer längre fram och men då med HTOP igång för att se om det är nåt annat som är lurt.
//Tobbe
Har du ingen errors.log? Det var märkligt. Nej, du bör avmontera den aktuella disken först:TobbeT skrev:Hej,dmz skrev:Jag skulle nog inte klandra ubuntu i detta fallet, det är snarare hos dina diskar någonting är galet.
Jag har ingen /var/logs/errors.log, det finns bara /var/log men ingen errors.log fil där. Testade fsck men fick till svar att det inte var så bra att köra det på monterade diskar, därför svarade jag nej. fsck körs med jämna mellanrum när jag startar datorn, inga felmeddelanden hittintills på nån av mina diskar.
Jag ska testa lite mer längre fram och men då med HTOP igång för att se om det är nåt annat som är lurt.
//Tobbe
Kod: Markera allt
# umount /mnt/dindisk
- TobbeT
Kod: Markera allt
# umount /mnt/dindisk
Har även sökt efter errors.log, men den filen finns inte överhuvudtaget.
//Tobbe
Du kan montera dom precis var som helst. Jag föredrar dock /mnt.TobbeT skrev:Jag har inte mina diskar under /mnt/, ska man ha det i stället för /media/?Kod: Markera allt
# umount /mnt/dindisk
Har även sökt efter errors.log, men den filen finns inte överhuvudtaget.
//Tobbe
-
Kolla i /var/log/messages och /var/log/syslog.TobbeT skrev: Har även sökt efter errors.log, men den filen finns inte överhuvudtaget.
Det finns ett kommando hdparm (i paketet hdparm) för att kolla/ändra hårddisk-inställningar och smartctl (paket smartmontools) för att kolla hårddisk-statistik och köra tester.