avinstallation

Användarvisningsbild
Cryon
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

avinstallation

Inlägg av Cryon »

hej!
jag skulle avinstallera ubuntu och provade med att ta bort min ubuntupartition med partitionmagic i min windowspartition. då stog det att det inte gick att ta bort linux filsystem så jag ändrade det till NTFS. när ändringen gjorts startade datorn om och jag fick felmeddelandet
"grub loading stage 1.5.

grub loading, please wait...
Error 17"
nu kan jag inte starta upp min dator och jag skriver nu på min brors. behöver verkligen min dator.
tack i förhand, Cryon
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: avinstallation

Inlägg av Ulsak »

slänga in en liveskiva och visa oss vad det står i

/boot/grub/menu.list ?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Vad jag förstår så har du tagit bort allt som hade med Ubuntu att göra.

BIOS letar efter en speciell del på hårddisken, Master Boot Record, vanligen förkortat till MBR, där finns det grejer som håller koll på vad som kan bootas på datorn. GRUB är Ubuntus Bootloader, den ger menyn som låter en välja mellan Ubuntu och Windows när man dualbootar.

På MBR finns det en del av GRUB, som pekarr vidare till /boot som ligger bland Ubuntufilerna, du har med största sannolikhet tagit bort /boot så när Grub i MBR kickat igång hittar den helt enkelt inte /boot

Detta fixar man genom att skriva nytt på MBR, antar att du kör windows nu. Är det xp så stoppa in och starta från xp-skivan, välj revovery-nånting (tror jag de hette) och skriv fixmbr
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cryon

Inlägg av Cryon »

Cadryc skrev:Vad jag förstår så har du tagit bort allt som hade med Ubuntu att göra.

BIOS letar efter en speciell del på hårddisken, Master Boot Record, vanligen förkortat till MBR, där finns det grejer som håller koll på vad som kan bootas på datorn. GRUB är Ubuntus Bootloader, den ger menyn som låter en välja mellan Ubuntu och Windows när man dualbootar.

På MBR finns det en del av GRUB, som pekarr vidare till /boot som ligger bland Ubuntufilerna, du har med största sannolikhet tagit bort /boot så när Grub i MBR kickat igång hittar den helt enkelt inte /boot

Detta fixar man genom att skriva nytt på MBR, antar att du kör windows nu. Är det xp så stoppa in och starta från xp-skivan, välj revovery-nånting (tror jag de hette) och skriv fixmbr
ehmm.. nu är det så att jag förvärrat problemet genom att råka ta bort windows ;D kan inte boota upp windows skivan ... något annat sätt?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Cryon skrev: ehmm.. nu är det så att jag förvärrat problemet genom att råka ta bort windows ;D kan inte boota upp windows skivan ... något annat sätt?
Hmm... Nu har du alltså inget operativsystem...

Vad vill du göra då? Installera Windows från en annan skiva? Installera Ubuntu? Installera någon annan linux-dist?

Om du vill installera Windows igen borde du kunna gå in med ubuntus livecd och ta bort alla partitioner (om du inte har någon kvar med saker du behöver) och sedan sätta in en Windowsskiva som funkar. Då borde den kunna installera på det tomma utrymmet som nu finns. Vill du köra Ubuntu eller någon annan linux-dist borde det räcka med att slänga in en installationsskiva och installera (och partionera/formatera) därigenom.

/Micke
Användarvisningsbild
Cryon

Inlägg av Cryon »

micke_nordin skrev:
Cryon skrev: ehmm.. nu är det så att jag förvärrat problemet genom att råka ta bort windows ;D kan inte boota upp windows skivan ... något annat sätt?
Hmm... Nu har du alltså inget operativsystem...

Vad vill du göra då? Installera Windows från en annan skiva? Installera Ubuntu? Installera någon annan linux-dist?

Om du vill installera Windows igen borde du kunna gå in med ubuntus livecd och ta bort alla partitioner (om du inte har någon kvar med saker du behöver) och sedan sätta in en Windowsskiva som funkar. Då borde den kunna installera på det tomma utrymmet som nu finns. Vill du köra Ubuntu eller någon annan linux-dist borde det räcka med att slänga in en installationsskiva och installera (och partionera/formatera) därigenom.

/Micke
jag råkade som sagt ta bort windows av misstag via omformatering.. men nu vill jag ha tillbaka allt som efter jag tog bort ubuntu för jag hittade en video där det var exakt felmeddelandet jag skrev högre upp. i videon fanns också en lösning. så det jag vill är att få tillbaka allting snäppet innan.
(om jag inte sagt det så råkade jag formatera genom en ubuntu livecd.)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om du har formaterat om partitionen med Windows på lär det inte gå att få tillbaka det precis som innan, alla dina filer är nog borta och du måste installera om operativsystemet. Om du bara har tagit bort Ubuntu kan du troligen fixa till det med fixmbr enligt inlägget nedan. Har du tagit bort windows kan du nog inte göra annat än att installera det igen.

Detta är dock inte riktigt mitt bord, jag har aldrig dualbootat och det enda jag brukar göra med windows är att installera linux över det...

/Micke
Användarvisningsbild
Cryon

Inlägg av Cryon »

micke_nordin skrev:Om du har formaterat om partitionen med Windows på lär det inte gå att få tillbaka det precis som innan, alla dina filer är nog borta och du måste installera om operativsystemet. Om du bara har tagit bort Ubuntu kan du troligen fixa till det med fixmbr enligt inlägget nedan. Har du tagit bort windows kan du nog inte göra annat än att installera det igen.

Detta är dock inte riktigt mitt bord, jag har aldrig dualbootat och det enda jag brukar göra med windows är att installera linux över det...

/Micke
jaha.. men kan man inte få tillbaka det med ett rescue harddrive program eller något sådant? annars är det väl bara att anväda den gamla backupen
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Cryon skrev: jaha.. men kan man inte få tillbaka det med ett rescue harddrive program eller något sådant? annars är det väl bara att anväda den gamla backupen
Det verkar du veta bättre än mig.

/Micke
Användarvisningsbild
Cryon

Inlägg av Cryon »

jaja får väl testa lite senare
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Att återställa förlorad data har jag ingen erfarenhet utav, men har läst programemt gddrescue som finns i förråden ska va bra å ha te sånt. Man kan boota en LiveCD å installer det genom Program → Administration → Pakethanteraren Synaptic, eller så kan man använda en anpassad LiveCD för ändamålet, som en vänlig tjomme verkar ha gjort http://ubuntu-rescue-remix.org/

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Justdet, med det lilla jag vet om dataåterställning så tror jag det är bäst att glömma att försöka återställa ett helt operativsystem. Rädda de filer som räddas kan (lägg över dem på USBhårddisk, annan intern hårddisk eller nåt) och installera om.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"