Talsyntes:____"För Folk I Tiden"
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]
Det här är ju riktigt bra.
När ett lite längre stycke läses. Vill jag justra hastighet med "+-10"
"Lästekniken" blir att tryck "+-10" och sedan "prev".
Kanske du redan sagt så, men nu har jag haft möjlighet att drilla det lite och det känns bra.
Att släppa musen för att trycka shift blir också bra.
Även att ha "+-10" på shift och "prev/next" utan, känns också rätt.
Även om jag vart av annan uppfattning från början.
När ett lite längre stycke läses. Vill jag justra hastighet med "+-10"
"Lästekniken" blir att tryck "+-10" och sedan "prev".
Kanske du redan sagt så, men nu har jag haft möjlighet att drilla det lite och det känns bra.
Att släppa musen för att trycka shift blir också bra.
Även att ha "+-10" på shift och "prev/next" utan, känns också rätt.
Även om jag vart av annan uppfattning från början.
- Konservburk
Om du tycker att +-10 alltid bör följas av prev (varför inte start?) så går det såklart att ändra så att +-10 automatiskt kör prev efter själva hastighetsjusteringen.Hans Linde skrev:"Lästekniken" blir att tryck "+-10" och sedan "prev".
-
Ja det var bra att du la märke till det. För jag gjorde handhavande felVill du att prev och next ska byta plats på samma sätt?
pga det vid några tillfällen. Så jag tycker att "prev/next" också ska växla plats.
- Konservburk
Det här är då bara för "left"-läget? Finns det någon logisk anledning till att prev bör vara till höger om next? Eller är det av samma anledning som att det är lättare att skriva spegelvänt med "fel" hand?Hans Linde skrev:Ja det var bra att du la märke till det. För jag gjorde handhavande felVill du att prev och next ska byta plats på samma sätt?
pga det vid några tillfällen. Så jag tycker att "prev/next" också ska växla plats.
-
Ja det där är lite lustigt. För om man inte "läser" utan lyssnar, då finns det ingen riktning.Iom att vi läser från vänster till höger så tyckte jag rent logiskt att prev alltid passar bäst till vänster om next.
Därför känns det rätt/logiskt för mig att "prev/next" överensstämmer med fart/riktning som anges med F11 och F10.
Mja det kan fundera på.
Men om jag ska kunna komma ihåg det här, när jag växlar mellan höger och vänster så behöver jag det enligt önskemål.
(Jag kan naturligvis också testa en i taget.)
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jepp, så funka de, undra mest om det var meningen, å det var det visstKonservburk skrev:Shift + F1 byter till justeringsläget. Byt till baka med Shift + F1 så borde Shift + F12 bli avsluta igen.Cadryc skrev:EDIT om jag trycker Shift + F1 så finns det inte längre nån Avsluta-kommando, är det meningen?

När jag installera så erbjöd den sig att installera lite beroenden, kommer inte ihåg vad det var men det är stor chans att just mplayer redan var installerat. Kör ubuntu 8.10 i386. Bara så ni vet

-
Det är inte stabilt, men det utlämnar något varje gång.I det här forumet behöver man markera texten ner ifrån och upp. Om man vill ha ditt svar på min synpunkt , som du infogat.
Det är av okänd anledning lättare att föra muse in ifrån och ut, det blir ner ifrån höger med vänster hand.)På det sättet kommer texten att markeras baklänges.
Då man gör det läses inte den första meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" krävs (dvs shift F10
Det här texten är bara ett exempel och det beter sig så på alla text tycken.
Den läser:
ellerPå det sättet kommer texten att markeras baklänges.
Då man gör det läses inte den första meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" krävs (dvs shift F10
Jag har inte testat på annan PC än.Då man gör det läses inte den första meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" krävs (dvs shift F10
-
Ur terminal:
hub@hub:~$ xclip -o
I det h�r forumet beh�ver man markera texten ner ifr�n och upp. Om man vill ha ditt svar p� min synpunkt , som du infogat.
Det �r av ok�nd anledning l�ttare att f�ra muse in ifr�n och ut, det blir ner ifr�n h�ger med v�nster hand.
P� det s�ttet kommer texten att markeras bakl�nges.
D� man g�r det l�ses inte den f�rsta meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" kr�vs (dvs shift F10)hub@hub:~$ På det sättet kommer texten att markeras baklänges.
bash: På: kommandot finns inte
Det färgade är vad som läsdes den här gången.
I det h�r forumet beh�ver man markera texten ner ifr�n och upp. Om man vill ha ditt svar p� min synpunkt , som du infogat.
Det �r av ok�nd anledning l�ttare att f�ra muse in ifr�n och ut, det blir ner ifr�n h�ger med v�nster hand.
D� man g�r det l�ses inte den f�rsta meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" kr�vs (dvs shift F10)hub@hub:~$ På det sättet kommer texten att markeras baklänges.
- Konservburk
Precis... så det är egentligen ingen konflikt att använda en "läsriktning".Hans Linde skrev:Ja det där är lite lustigt. För om man inte "läser" utan lyssnar, då finns det ingen riktning.Iom att vi läser från vänster till höger så tyckte jag rent logiskt att prev alltid passar bäst till vänster om next.
Så eftersom pause är till höger om start så bör prev vara till höger om next?Hans Linde skrev:Därför känns det rätt/logiskt för mig att "prev/next" överensstämmer med fart/riktning som anges med F11 och F10.
Eller menar du att prev passar att ligga precis brevid start eftersom båda backar i texten (till skillnad från next som hoppar framåt)?
- Konservburk
Utelämnas alltid något? Eller bara ibland?Hans Linde skrev:Det är inte stabilt, men det utlämnar något varje gång.
Det här texten är bara ett exempel och det beter sig så på alla text tycken.
- Konservburk
Starta uppläsningen från en terminal: talsyntes.sh startHans Linde skrev:Ur terminal:
Då ska den tala om vilken text den försöker läsa upp, samt ett meningsnummer.
-
Jaa! nu är vi på väg. Men jag vill lägga om det lite till.Om du tycker att +-10 alltid bör följas av prev (varför inte start?) så går det såklart att ändra så att +-10 automatiskt kör prev efter själva hastighetsjusteringen.
"-10" läser om (start eller Prev vad det nu blir). Jag vill också kunna trycka flera ggr för att öka eller minska hastigheten flera steg.
"+10" ska inte läsa om. Utan öka hastigheten vid nästa tillfälle. Jag antar att det är vid följande mening.
Nu vill jag också flytta "ner" "+-10" från shift och lägga "prev/next" där istället.
-
Nu behöver jag en ergonomisk pause.

-
Cadryc,
trevligt att du vill vara med.
Det blir väldigt mångar platformar som ska testas. Även om en del kan uteslutas beroende på frågeställning.
Har du plast och möjlighet att tillfälligt lägga in Kubuntu (och Xubunutu) på din PC, så skulle det ha stor betydelse för
vår utvärderings tid.
Jag har själv dessa på en i386c (c för Compiz och m för Metacity) men PCs tycks bli het efter en tid, och dess utom
är jag inte vad vid någon, särskilt Kubuntu är som att hamna i en laburint.
trevligt att du vill vara med.
Det blir väldigt mångar platformar som ska testas. Även om en del kan uteslutas beroende på frågeställning.
Har du plast och möjlighet att tillfälligt lägga in Kubuntu (och Xubunutu) på din PC, så skulle det ha stor betydelse för
vår utvärderings tid.
Jag har själv dessa på en i386c (c för Compiz och m för Metacity) men PCs tycks bli het efter en tid, och dess utom
är jag inte vad vid någon, särskilt Kubuntu är som att hamna i en laburint.
-
Ja.Så eftersom pause är till höger om start så bör prev vara till höger om next?
Fast det här blir lite kul när man ska försöka förklara det här. Text och ord kommer liksom i cirklar,
så jag försöker inte förtydliga.
Hoppas det är okay, visar det sig att det är jag som har en metalspärr

Kanske jag kan få några av mina döttrar att testa. För det är också både höger och vänster
hänta. En genetisk hybrid kanske

-
Alltid något.Utelämnas alltid något? Eller bara ibland?
-
hub@hub:~$ talsyntes.sh start
bash: talsyntes.sh: kommandot finns inte
hub@hub:~$
Men du har lösningen tror jag.
Det kommandot funkar inte längre, pga att jag inte har "~/bin/talsyntes.sh" att "köra.Starta uppläsningen från en terminal: talsyntes.sh start
- Konservburk
Du måste ange hela sökvägen. Har du lagt filen på skrivbordet så blir det t.ex:Hans Linde skrev:hub@hub:~$ talsyntes.sh start
Det kommandot funkar inte längre, pga att jag inte har "~/bin/talsyntes.sh" att "köra.Starta uppläsningen från en terminal: talsyntes.sh start
~/Skrivbord/talsyntes.sh start (eller ~/Desktop om det är engelska).
Du kan såklart lägga in filen i ~/bin igen så funkar det som förut.
- Konservburk
Det är inga problem... jag byter plats på dem till nästa revision. Jag försöker mest förstå varför du så självklart anser att de är felplacerade som det är nu, när jag själv tycker att de båda varianterna är i princip helt likvärdiga. Enda anledningen till att jag valde prev till vänster om next är som sagt p.g.a vänster till höger argumentet.Hans Linde skrev:Ja.Så eftersom pause är till höger om start så bör prev vara till höger om next?
Fast det här blir lite kul när man ska försöka förklara det här. Text och ord kommer liksom i cirklar,
så jag försöker inte förtydliga.
Hoppas det är okay, visar det sig att det är jag som har en metalspärrså får jag backa.
-
Det var jag som fick ett av mina hjärnsläpp.Du kan såklart lägga in filen i ~/bin igen så funkar det som förut.
Filen hade jag i "home".
Ur terminal:
hub@hub:~$ ~/talsyntes.sh start
1) Jag blev ig�r uppringd av en man fr�n G�teborg
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
2) som hade blivit kontaktad av Jonas Lindh/GBG Universitet
Warning: h-s unkown, replaced with _-_
3) Nu minns jag inte vad han hette eller precis vad han jobbade
4) Det intressant �r att jag jobbar med icke kommerciell verksamhet och tittar just p� hj�lpmedel f�r dyslektiker och d� det som �r baserat p� �ppen k�llkod
5) Han ska prova r15 p� en AMD64 och �terkomma.
Det här är vad som "sa" rösten.
Det intressant är att jag jobbar med icke kommerciell verksamhet och tittar just på hjälpmedel för dyslektiker och då det som är baserat på öppen källkod. Han ska prova r15 på en AMD64 och återkomma.
Mao rösten utelämnar 1,2 till 3 meningar, vad jag märkt.
Men det är också något annat som jag inte vet ifall det finns ett samband.
Ibland (ganska ofta) när start trycks förändras rösten. Den går upp i ton.
Någon gång tror jag att det varit två röster (kanon).
Jag ska undersöka under vilka omständigheter det händer.