Eee-skrivbord utan ikoner och utan menyer
-
Eee-skrivbord utan ikoner och utan menyer
Jag har kört Ubuntu ett par år och är rätt van, trodde jag. Min nyaste maskin, Eee 901, kom med något som ser ut som ett leksaksskrivbord. Xandros heter disten. Jag hittade till eee-Ubunto och trodde jag skulle komma hem igen. Det gjorde jag bara nästan! Mitt gnome-skrivbord saknar de välbekanta menyerna Places, Settings och Programs (heter de väl? Jag har ingen maskin här och kan kolla). Dessutom ser jag inga ikoner när jag minimerar fönstren. Inget av problemet är någon stopper, men det vore trevligt att få allt att se ut som det ska.
Pekare till inställningar tas tacksamt emot!
Per.
Pekare till inställningar tas tacksamt emot!
Per.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Eee-skrivbord utan ikoner och utan menyer
är det eeebuntu eller ubuntu-eee du har installerat?
för jag installerade eeebuntu på en 900 för bara några dagar sedan och har defintivt med dessa menyer!
för jag installerade eeebuntu på en 900 för bara några dagar sedan och har defintivt med dessa menyer!
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
-
Jag använder Ubuntu-eee. Finns det anledning att byta, bortsett från mina desktop-problem?
- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har testat båda dom versioner som näms ovan men har nu installerat hardy på min eee 900.
Min åsikt är att Hardy än så länge är den klart bästa versionen att ha på sin eee maskin det mesta fungerar direkt och jag har utan större svårigheter fått t ex det trådlösa att fungera som på räls. Det som var drygt med hardy var att man var tvungen att fixa funktionenerna för Fn tangenten. Kul dock med tangenten som sitter där windows tangenten brukar sitta vilken jag fyndigt nog har ställt in att öppna /home mappen
Jag håller just i skrivande stund på att sätta ihop en liten hemsida med howtos och förhoppningsvis (om jag får positiva svar från "ägarna" till länkarna) direkt länkar till allt du behöver för att installera och få fungerande grund ubuntu system med alla tre versionerna.
Min tanke är sedan att efter hand fylla på siten med alla möjliga små tips och trix till just eee maskinen.
så har någon tankar och ideer om vad som skulle passa på siten eller om någon vill hjälpa till med hackandet eller vad som helst annat så är det bara att msg mig här på forumet.
Min åsikt är att Hardy än så länge är den klart bästa versionen att ha på sin eee maskin det mesta fungerar direkt och jag har utan större svårigheter fått t ex det trådlösa att fungera som på räls. Det som var drygt med hardy var att man var tvungen att fixa funktionenerna för Fn tangenten. Kul dock med tangenten som sitter där windows tangenten brukar sitta vilken jag fyndigt nog har ställt in att öppna /home mappen

Jag håller just i skrivande stund på att sätta ihop en liten hemsida med howtos och förhoppningsvis (om jag får positiva svar från "ägarna" till länkarna) direkt länkar till allt du behöver för att installera och få fungerande grund ubuntu system med alla tre versionerna.
Min tanke är sedan att efter hand fylla på siten med alla möjliga små tips och trix till just eee maskinen.
så har någon tankar och ideer om vad som skulle passa på siten eller om någon vill hjälpa till med hackandet eller vad som helst annat så är det bara att msg mig här på forumet.
-
Jag har löst det ena problemet (menyerna), men det andra är olöst.
När jag minimerar ett programfönster försvinner det helt ur min åsyn. Alt+tab fungerar för att få fram fönstret igen, men det är rätt irriterande att inte se direkt vilka program jag har igång.
Någon som kan hjälpa mig till ett ställe där jag kan ställa in detta?
Så här ser mitt sskrivbord ut, trots att jag har en massa program igång:
http://www.pulpeten.se/images/Screenshot.png
Per.
När jag minimerar ett programfönster försvinner det helt ur min åsyn. Alt+tab fungerar för att få fram fönstret igen, men det är rätt irriterande att inte se direkt vilka program jag har igång.
Någon som kan hjälpa mig till ett ställe där jag kan ställa in detta?
Så här ser mitt sskrivbord ut, trots att jag har en massa program igång:
http://www.pulpeten.se/images/Screenshot.png
Per.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Är det där ett Ubuntu Netbook Remix skrivbord, men utan appletkonfigurering, eller är det gamla Ubuntu Eee utan Netbook Remixskalet?
Om det är Netbook Remixvarianten, har du konfigurerat övre panelen enligt "GoHomeApplet|WindowPickerApplet|NotificationArea|MixerApplet|Clock" och lagt Maximus i autostart?
Om det är Netbook Remixvarianten, har du konfigurerat övre panelen enligt "GoHomeApplet|WindowPickerApplet|NotificationArea|MixerApplet|Clock" och lagt Maximus i autostart?
-
Jag vet inte, hur tar jag reda på det i efterhand? Jag gjorde säkert några val, men ja la' dem inte på minnet, tyvärr.Calmeida skrev:Är det där ett Ubuntu Netbook Remix skrivbord, men utan appletkonfigurering, eller är det gamla Ubuntu Eee utan Netbook Remixskalet?
Jag har inte, såvitt jag vet, lagt någon Maximus i autstart.Calmeida skrev:Om det är Netbook Remixvarianten, har du konfigurerat övre panelen enligt "GoHomeApplet|WindowPickerApplet|NotificationArea|MixerApplet|Clock" och lagt Maximus i autostart?
Upplys mig, tack!
Per.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja du hur får man reda på det i efterhand. Jag sitter i Windows nu, så mina hänvisningar kanske är lite bristfälliga då de kommer helt ur minnet. Så du får bli lite experimentell, speciellt eftersom jag inte är någon elitubuntist.
System, Inställningar, Systeminformation - eller något för att se under den fliken längst till vänster vilken utgåva av Ubuntu Eee det är. Jag minns inte ens versionsnummrerna på rak arm såhär, men jag tror att den med Netbook Remix heter 8.0.4.1 eller något.
Om det är en relativt ny installation av Ubuntu Eee är den nog som så att den borde vara Netbook Remixad redan från start. Detta vet jag dock inte med säkerhet då jag inte installerat så själv. Är det en äldre som du kört Netbook Remix på sedan tidigare?
Kolla i Synaptics pakethanterare om paketen window picker applet, maximus och umelauncher är installerade. Är de det är nog tanken att det ska konfigureras efter Ubuntu Netbook Remix, och då finns det en bra guide i dokumentionen på www.ubuntu-eee.com. Minns ej exakt adress nu och har lite brådis så jag får kolla senare om du inte hittar det. Där står även hur man lägger till Maximus i autostarten/sessioner. Jag är ju inte säker, men jag tycker din bild talar för att den har Netbook Remix element, och då måste det konfigureras lite för att fungera korrekt rent visuellt.
System, Inställningar, Systeminformation - eller något för att se under den fliken längst till vänster vilken utgåva av Ubuntu Eee det är. Jag minns inte ens versionsnummrerna på rak arm såhär, men jag tror att den med Netbook Remix heter 8.0.4.1 eller något.
Om det är en relativt ny installation av Ubuntu Eee är den nog som så att den borde vara Netbook Remixad redan från start. Detta vet jag dock inte med säkerhet då jag inte installerat så själv. Är det en äldre som du kört Netbook Remix på sedan tidigare?
Kolla i Synaptics pakethanterare om paketen window picker applet, maximus och umelauncher är installerade. Är de det är nog tanken att det ska konfigureras efter Ubuntu Netbook Remix, och då finns det en bra guide i dokumentionen på www.ubuntu-eee.com. Minns ej exakt adress nu och har lite brådis så jag får kolla senare om du inte hittar det. Där står även hur man lägger till Maximus i autostarten/sessioner. Jag är ju inte säker, men jag tycker din bild talar för att den har Netbook Remix element, och då måste det konfigureras lite för att fungera korrekt rent visuellt.
- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Kör denna guiden: http://markusthielmann.com/blog/install ... _hardy_804 så tror jag det ska lösa sig!
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats