Min uppsättning:
100/10 ethernetuppkoppling till internet. Jag får 5st dynamiska IPn från min ISP (BBB) och jag får 10Mbit/s upload på alla IPn. Jag vill använda detta.
Jag har en Ubuntu-LAMP-server med 5 NICs (4 till ISPn) och en DIR-655 router med 2 datorer (Windows+Kubuntu) bakom den.
ISPn begränsar upload till 10Mbit på dess nätverk, och det sker då mellan routern och Ubuntu-burken (jag får inte full Gbit mellan dem och vill ha detta).
Jag har sedan eth0 på Ubuntu-servern gående till LAN-delen på routern för att bli av med bandbreddsproblemet mellan datorerna (jag vill ha Gbit mellan server och desktop). Jag kör IPtables för att skydda servern, med en mindre strikt policy på eth0.
Allt funkar kanon. Jag kan koppla upp mig mot samtliga NICs på servern och får full fart på eth0 från desktopen (eth0 LAN och de 4 korten mot ISPn fungerar utmärkt).
Mina vänner kan ansluta till samtliga 4 externa kort via FTP, Apache etc...
Problem: Efter ett tag kan inte mina kompisar ansluta till ubuntu-servern alls. Inget av de 4 korten.
Jag kan fortfarande ansluta till eth0 och alla de fyra korten från min desktop, men de kan inte det.
Tar jag bort eth0 kan alla mina kompisar ansluta till de fyra externa NICsen som vanligt (och allt fungerar hur bra som helst, hur länge som helst).
Kopplar jag på eth0 - så kan ingen komma åt de 4 externa korten efter ett tag (förutom jag själv).
Jag är ingen nätverks-guru och definitivt ingen linux-expert, men varför blir det så? Hur kan jag åtgärda detta?
Tacksam för all hjälp.