Talsyntes:____"För Folk I Tiden"

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Jag får "fylla i" för Frida eftersom det är jag som sköter om hennes PC, om hon inte fixar det själv.

Vanligen så kommer fönstret som frågar om mplayer, espeak, mfl ska installeras,
och det går att tryck "OK".
Först undersöks om gksudo eller kdusu finns. Finns någon av dessa så ska installationsfrågan där man kan trycka "OK" komma upp. Saknas båda dessa så kommer bara en informationsruta upp som talar om vad som behöver installeras, vilket är vad som verkar hända i det här fallet.
Hans Linde skrev:Hon har Kubuntu på en AMD64. Hon får inte den frågan utan "bara information om att de saknas och ingen möjlighet om installas hjälp.
Tanken är att kdesu ska hittas efersom hon har kubuntu. Men förmodligen har jag gjort något fel (vi har ju inte hunnit testa kubuntu-stödet ännu) så att kdesu inte hittas.
Hans Linde skrev:Förstår jag dig rätt att då behöver programmodulerna som saknas installeras "för hand"?
Det går att installera progammen för hand, och då kommer resten att fungera. Men det är betydligt mer intressant om vi kan luska ut varför kdesu inte hittas, så att jag kan rätta till det. Det är ju betydligt bättre om man slipper installera en massa för hand även med kubuntu.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Angående installations förfarandet.
Hur vill du att det ska ske?
För uppgradering, blir det samma fråga.

Mitt förslag är att vi övergår till att alltid installera genom att dubbelklicka på den upp packade filen som ska ligga i ~/bin/.
Om det då inte funkar, så informerar jag om det.

Ifall det är troligt att det finns för många hinder än, så förslår jag det förfarande som "alltid" är säkert.
Då finns det större möjlighet från andra att prova och att senare lockas att delta.

En installations instrucktion överst i filen skulle hjälpa, även om den är enkel.
Samt besked i ditt inlägg om det samma, då/där en ny revision finns att slanga ner.

Jag skulle vilja att "lite" av den text , som innehåller sakligheter, som jag skrivit finns tydligt tillgängligt så sådana som Erikw mfl kan får lite saklig info om ambition nivåer.
Tyvär tycker jag att, mitt försök att lägga något i min profil, gjorde att det allmäna intrycker av "vår länk" tappade.
Har du någon idee?
En egen fast position/tema-ram på forumindex nivå, och mellan "information" och "nybörjare", är ett väl ambitiöst önskemål även för mig. Det kanske finns något som förbättras. :)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Det är opraktiskt att testa på Fridas AMD64, men jag har laddat i386c med Kubuntu8.10.
Men jag för något som kallas "plasma-krasch" i slutfasen av uppstart.
Det är 500MB DRAM och 1GB swap.
Vet/tror du det är något som påverkar eller vill den inte på den PCn?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Angående installations förfarandet.
Hur vill du att det ska ske?
För uppgradering, blir det samma fråga.

Mitt förslag är att vi övergår till att alltid installera genom att dubbelklicka på den upp packade filen som ska ligga i ~/bin/.
Om det då inte funkar, så informerar jag om det.
Ända sedan jag började lägga allt i .tar.bz2-filer så ska det räcka med att packa upp filen var som helst (t.ex. på skrivbordet) och sedan dubbelklicka på den uppackade filen. Det är inte längre nödvändigt flytta filen till ~/bin, det ska fungera ändå.

När det gäller uppgradering så är det egentligen samma sak. I de flesta fall ska det bara vara att starta den nya filen utan att ens behöva avinstallera den gamla.

De är bara om jag har gjort någon riktigt stor omstrukturering som det kan behövas en uninstall först så att inget gammalt ligger kvar och stör. Jag kan försöka ordna någon form av auto-detektering även för den biten så att det alltid ska räcka med att dubbelklicka på filen.
Hans Linde skrev:Ifall det är troligt att det finns för många hinder än, så förslår jag det förfarande som "alltid" är säkert.
Då finns det större möjlighet från andra att prova och att senare lockas att delta.
Att bara packa upp filen på skrivbordet och dubbelklicka på den är "säkert", i alla fall från och med nuvarande revision (dvs r26).
Hans Linde skrev:En installations instrucktion överst i filen skulle hjälpa, även om den är enkel.
Samt besked i ditt inlägg om det samma, då/där en ny revision finns att slanga ner.
Du menar på samma ställe där revisionsnumret står nu?
Hans Linde skrev:Jag skulle vilja att "lite" av den text , som innehåller sakligheter, som jag skrivit finns tydligt tillgängligt så sådana som Erikw mfl kan får lite saklig info om ambition nivåer.
Tyvär tycker jag att, mitt försök att lägga något i min profil, gjorde att det allmäna intrycker av "vår länk" tappade.
Har du någon idee?
Du skulle kunna redigera första inlägget i den här tråden och lägga in "viktig" information där som du sedan kan uppdatera vid behov. Jag håller med om att de blir lite jobbit för någon ny att leta igenom allt annars.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Det är opraktiskt att testa på Fridas AMD64, men jag har laddat i386c med Kubuntu8.10.
Men jag för något som kallas "plasma-krasch" i slutfasen av uppstart.
Det är 500MB DRAM och 1GB swap.
Vet/tror du det är något som påverkar eller vill den inte på den PCn?
Jag tror inte att det spelar någon roll.

Förhoppningsvis så kan du återskapa samma "fel" som Frida drabbades av. Men skulle det visa sig att allting fungerar som tänkt så bör vi nog felsöka Fridas kubuntu (i alla fall litegran).
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Hans Linde skrev:En installations instrucktion överst i filen skulle hjälpa, även om den är enkel.

Jag antar att det är det enklaste och mest uppenbara, om det inte finns praksis som är obekant för mig.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:

Jag antar att det är det enklaste och mest uppenbara, om det inte finns praksis som är obekant för mig.
Praxis är väl att det brukar stå saker som har med mjukvarulicensen att göra där.

Jag kan ju såklart skriva dit att det räcker att dubbelklicka på filen, men det känns inte direkt som att en sådan instruktion egentligen är nödvänding eftersom det är så pass uppenbart.

Annars är det nog vanligast att installationsinstruktioner kommer i en egen fil som heter INSTALL eller möjligtvis README.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Ända sedan jag började lägga allt i .tar.bz2-filer så ska det räcka med att packa upp filen var som helst (t.ex. på skrivbordet) och sedan dubbelklicka på den uppackade filen. Det är inte längre nödvändigt flytta filen till ~/bin, det ska fungera ändå.
Det behövs inte och kommer inte att skapas en ~/bin mao.

Då föreslår jag att filen anvisas att läggas någonstans som backup. Antagligen finns en sådan plast, eftersom Talsyntes inte är första program-modulen som läggs till Ubunutu. ::)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Annars är det nog vanligast att installationsinstruktioner kommer i en egen fil som heter INSTALL eller möjligtvis README.
För att få detta förträffliga arbete ingenjörs- och drolle-säker, rekommenderar jag att det "trillar ut" en readme fil med man packar upp.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Du skulle kunna redigera första inlägget i den här tråden och lägga in "viktig" information där som du sedan kan uppdatera vid behov. Jag håller med om att de blir lite jobbit för någon ny att leta igenom allt annars.
Jag ska börja med det, så fort jag klarar att skriva två ord utan att behöva rätta ett av dem. ::)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:
För att få detta förträffliga arbete ingenjörs- och drolle-säker, rekommenderar jag att det "trillar ut" en readme fil med man packar upp.
Att det "trillar ut" filer när man packar kallas tarbomb, vilket vi absolut inte vill använda oss av. Ska vi ha fler än en enda fil så får det bli en underkatalog som man går in i där både readme- och klick-filen finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tar_(file_format)#tarbombs
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

AMD64m
Jag kan inte få in "left".
"rebind" byter mellan "right" och "Adjust".
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Det behövs inte och kommer inte att skapas en ~/bin mao.

Då föreslår jag att filen anvisas att läggas någonstans som backup. Antagligen finns en sådan plast, eftersom Talsyntes inte är första program-modulen som läggs till Ubunutu. ::)
Det skapas redan en backup i ~/.talsyntes

Det är möjligt att vi vill få in en länk till "startfilen" i någon meny någonstans. Men det känns inte riktigt som att det är helt nödvändigt ännu. Mest eftersom det skulle kunna ställa till onödiga problem vid uppgradering till en ny revision.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:AMD64m
Jag kan inte få in "left".
"rebind" byter mellan "right" och "Adjust".
Du måste välja "left" i inställningarna för att Shift+F1 ska byta mellan "adjust" och "left". Det ligger på samma ställe där du även kan byta dialogrutesystem.

* Tryck Shift+F6
* Välj "hand"
* Tryck OK
* Välj "left"
* Tryck OK
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

"help"-fönster F1 bör ha texten Left, Right eller Adjust tydligt någonstans.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:"help"-fönster F1 bör ha texten Left, Right eller Adjust tydligt någonstans.
Bra idé! Dessutom lättfixat :) Finns redan nu i nästa revision.

"help"-fönster F1 bör även ha en bättre beskrivning av varje kommando. Som det är nu har jag inte tänkt efter det minsta över själva formuleringen, utan bara skrivit dit något.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag har hittat en lite "egenhet" som fått mig att tro att det är fel på avläsnigen eller att "start" regelbundet utelämnar första meningen.

Exempel:
I det här forumet behöver man markera texten ner ifrån och upp. Om man vill ha ditt svar på min synpunkt , som du infogat.
Det är av okänd anledning lättare att föra muse in ifrån och ut, det blir ner ifrån höger med vänster hand.
På det sättet kommer texten att markeras baklänges.
Då man gör det läses inte den första meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" krävs (dvs shift F10)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Left mode:

Jag vill ha omvänd plats på "-10" och "+10".

Right mode:

-10 o +10 känns rätt.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Left mode:

Jag vill ha omvänd plats på "-10" och "+10".

Right mode:

-10 o +10 känns rätt.
Du menar att fartökningen ska speglas så att den vänstra tangenten (Shift+F8) ökar farten och den högra (Shift+F9) minskar farten? Vill du att prev och next ska byta plats på samma sätt? Det kan ju bli lite förvirrande om shift+prev gör olika saker beroende på om man är i "left"- eller "right"-läget.

Iom att vi läser från vänster till höger så tyckte jag rent logiskt att prev alltid passar bäst till vänster om next. Men det är ju inte hugget i sten.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Jag har hittat en lite "egenhet" som fått mig att tro att det är fel på avläsnigen eller att "start" regelbundet utelämnar första meningen.

Exempel:
I det här forumet behöver man markera texten ner ifrån och upp. Om man vill ha ditt svar på min synpunkt , som du infogat.
Det är av okänd anledning lättare att föra muse in ifrån och ut, det blir ner ifrån höger med vänster hand.
På det sättet kommer texten att markeras baklänges.
Då man gör det läses inte den första meningen, i det textstycke som markeras, med "start". "restart" krävs (dvs shift F10)
Jag lyckas inte återskapa problemet. Kan du peka på någon text där det alltid blir så?

Köra xclip -o från en terminal för att se om allting ens kommer med till utklippet.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"