Skugga/Efterbelys i Gimp?

Emil.s
Kontakt:

Skugga/Efterbelys i Gimp?

Inlägg av Emil.s »

Sitter och gör lite blandade övningar i Gimp...

Hittat funktionen "Dodge/Burn tool" i toolboxen, men den är ju bara för "efterbelysning"!?
Hur ändrar man den till att skugga? I beskrivningen så verkar det ju som att den ska funka till båda.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Skugga/Efterbelys i Gimp?

Inlägg av Hund »

Om du vill använda dig av skugga finns detta > Filters / Light and Shadows / Drop shadow. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Emil.s skrev:Sitter och gör lite blandade övningar i Gimp...

Hittat funktionen "Dodge/Burn tool" i toolboxen, men den är ju bara för "efterbelysning"!?
Hur ändrar man den till att skugga? I beskrivningen så verkar det ju som att den ska funka till båda.
kan man få se på en övning?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ulsak skrev:
Emil.s skrev:Sitter och gör lite blandade övningar i Gimp...

kan man få se på en övning?
Håller på med lite uppgifter för "Multimedia A" i gymnasiet. Har fastnat på denna:
5.
Sedan vill jag lägga till lite ljus. Då väljer jag verktyget Skugga, en mjuk och rätt liten pensel, ganska låg Exponering, och ställer in Område på Högdagrar (Highlights). Det ger mest effekt. Sedan börjar jag måla.
Här gäller samma knep som med Efterbelys (Burn Tool), fast tvärtom: för att ge en bild bra ljuseffekter kan man använda verktyget Skugga där det redan finns litet ljus i bilden. Då förstärker man det, och bilden får genast mera liv. Jag målar litet på kinderna, pannan, ögonen och kläderna. Som du nog ser så är det här ett bra sätt att få foton att se lite glassiga och reklamaktiga ut.
Man ska "sminka" 2 personer litegrann...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Då var det en annan femma.. Under "Range" har du ju "Shadows", "Midtones" och "Hightlights".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:Då var det en annan femma.. Under "Range" har du ju "Shadows", "Midtones" och "Hightlights".
Det är vilka områden av bilden man vill "belysa". Vill man göra de mörkaste områdena ljusare så väljer man shadows tex.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"