Avbruten uppgradering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rolandsinandigan
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Sinandigan, Puerto Galera, Oriental Mindoro, Philippines

Avbruten uppgradering

Inlägg av rolandsinandigan »

Jag försökte att uppgradera till 8.10 men tappade Internetkontakten. Därefter ville inte uppgraderingen fungera. Jag fann en lösning på nätet med ett par kommandon i terminalen. Men var gång tappade jag kontakten igen. Nu efter 5-6 försök har jag ledsnat på det. Jag har en långsam och instabil uppkoppling.
Vet någon om det finns ett annat sätt, exempelvis i lugn och ro ladda hem erforderliga filer med torrent och sedan fixa uppgraderingen från cd/dvd. Eller går det från live-cd, utan att tappa bort alla inställningar, extra program och liknande.
I stort fungerar datorn, men bland annat Google Earth och Compiz har slutat att fungera nu, samt att vid uppstart så syns ej den normala startbilden, i stället rullar alla tjänster som laddas in. Det sistnämnda gör ju inte så mycket men konstigt är det. ???
Utanför ämnet: Fast huvudsaken var ju att Obama vann :D
Senast redigerad av 1 rolandsinandigan, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Avbruten uppgradering

Inlägg av Daniel Nylander »

Öppna en terminal och knappa in följande

Kod: Markera allt

sudo apt-get install -f
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Visst går det bra att uppdatera med cd. Ladda hem alternate cdn härifrån:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloa ... #alternate

Bränn sedan cdn och sätt i skivan, då ploppar det upp en dialog som erbjuder dig att uppdatera från cdn (tryck alt+f2 och skriv: gksu "sh /cdrom/cdromupgrade" om dialogen av någon anledning inte kommer fram).

Om du laddat ned cdavbildningen till samma dator som du skall uppdatera i från behöver du inte bränna skivan, mer info finns här (engelska):

http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading

Leta under avsnittet "Upgrading Using the Alternate CD/DVD"

/Micke
rolandsinandigan

Hej Daniel och Micke
Det som du föreslog Daniel är vad jag provat, men på grund av min kassa uppkoppling så funkar det inte :'(
Så vad jag kommer att gör nu är att testa ditt förslag Micke. Återkommer med besked om reultat om en dag eller två eller mer, min kassa uppkoppling du vet :-\
rolandsinandigan

Hej Daniel och Micke. Nu har jag hämtat hem alternativ- iso och installerat 8.10, och har man sett! Det fungerar ;D Jag har fått igång Compiz och efter ominstallation även Googleearth. Så nu kan jag slappna av med en drink i solen igen 8) Ja, vi har sol och värme här i Filippinerna hela tiden, utom när det vräker ner helt vatten från ovan ::)
Hmm, jag skulle väl markera detta som löst nu, men kan inte komma på hur jag gör det. Får leta runt lite och se om jag kan finna ut hur man gör ???
Aha, det saknas helt enkelt en ikonrad när man skriver eller editerar inlägg här. Nåja den kommer väl så småningom antar jag, jag fortsätter med drinken :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"