Installation av ubuntu (dual boot) på en av 2 diskar

pixelmaster

Inlägg av pixelmaster »

hej hej! har nu trånat efter att testa linux =) har kollat tidigare 9 sidor och itne hittat ett exakt likadant fall som mitt.

sitter på en burk med XP där jag har 2 diskar. 80 GB[c:] + 180GB[d:].

vill kunna behålla xp på c: där spel och andra progs för windows bara funkar. så c: är helt för XP
d: har tidigare bara varit en disk för musik, filmer etc. när jag anv. ubuntu är det för att kunna spela musik kolla film dataanimera lite surfa och kunna spara filer från internet som jag behöver bla musik och sånt. kommer i första hand alltså anv. ubuntu eftersom c: och xp bara är mest för spel!

kan jag nu blåsa allt på d: och installera unbuntu och ha 2 diskar med 2 olika OS. det låter ju nästan för lätt för att vara sant. därför tror jag int på't. Men hur kan man gå till väga för att genomföra något liknande. är helt ny med det här men har sett att kompetensen och utlärningskunnandet är på hög nivå här =) så lär mig nu!

tack på för hand.
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

[quote="pixelmaster"]kan jag nu blåsa allt på d: och installera unbuntu och ha 2 diskar med 2 olika OS. det låter ju nästan för lätt för att vara sant. därför tror jag int på't. Men hur kan man gå till väga för att genomföra något liknande. är helt ny med det här men har sett att kompetensen och utlärningskunnandet är på hög nivå här =) så lär mig nu!

tack på för hand.[/quote]
Jodå, det går alldeles utmärkt att dual-boota Windows och Ubuntu. Både Ubuntu 6.06 och 6.10 har live-cds som klarar av att hjälpa dig genom installationen och formattera om D:.

Det enda som du bör tänka på är att unde Linux heter dina diskar inte C: och D: utan nåt i stil med hda: och hdb: eller sda: om du har SATA-diskar.

Mitt råd är alltså att tanka hem valfri livecd och testa. Känner du dig osäker så avbryt *innan* du gör om partitionerna (du kommer att märka var i installationsprocessen det är).

Länk till sida som beskriver installationen: http://ubuntu-se.org/Wiki/Installation
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
pixelmaster

Inlägg av pixelmaster »

okey. soo far so good. men på d: då. skriver d: så jag kan hålla isär de :). hur bör det partitioneras? vad jag förstår så gör cd:n det...när man väl valt att installera det.men hur stor ska /swap vara.....1.5 eller 2 x ram? hur mycket behövs för själva ubuntu rooten? det är ju iaf 180 Gb. så man tar väl inte för lite. å sen /home är väl för resten.eller?

om jag blir totalt fast i limmet kan jag då på något sätt återställa allt och få tillbaka xp??mina dokument och så backar jag på en extern.
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

[quote="pixelmaster"]okey. soo far so good. men på d: då. skriver d: så jag kan hålla isär de :). hur bör det partitioneras? vad jag förstår så gör cd:n det...när man väl valt att installera det.men hur stor ska /swap vara.....1.5 eller 2 x ram? hur mycket behövs för själva ubuntu rooten? det är ju iaf 180 Gb. så man tar väl inte för lite. å sen /home är väl för resten.eller?

om jag blir totalt fast i limmet kan jag då på något sätt återställa allt och få tillbaka xp??mina dokument och så backar jag på en extern.[/quote]
1,5 till 2 gånger ditt RAM låter bra i mina ögon och vad jag hört.

Läs här om partitionering: http://ubuntu-se.org/Wiki/Partitionering
Du kan ha / och /home på samma partition för att senare flytta på /home om du vill. http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Kör med de val GPartED väljer till att börja med innan du vet hur du vill ha det. Det är nog trots allt inte några rookies som skrivit det programmet...;-) Antar jag iaf.

XP kommer du alltid att ha kvar så länge du inte formatterar om C:. Skulle det strula nåt övermänskligt och du vill ha bort boot-menyn kan du alltid starta från en Windowsskiva/bootdisk och skriva "fixdisk /mbr". Då kommer du att ha kvar C: som tidigare.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
pixelmaster

Inlägg av pixelmaster »

men det är just det att xp och ubuntu inte kommer ligga på samma disk. funkar det ändå eller?? hur mycket utrymme bör själva ubuntu få??
Baxer

Inlägg av Baxer »

[quote="pixelmaster"]men det är just det att xp och ubuntu inte kommer ligga på samma disk. funkar det ändå eller?? hur mycket utrymme bör själva ubuntu få??[/quote]
Hej, hur gick det för dig?

Jag är själv inne på samma idé, har en disk med Win som är ganska fullproppad, så Ubuntu på en ny disk skulle vara smidigt. Jag antar att man måste gå in i BIOS och ändra bootordning varje gång man vill skifta mellan win/ubuntu, men det är ju gjort på nolltid. Jag har även hört att Sata-diskar kan ställa till problem, så det kanske är säkrast att skaffa en IDE, eller är dom problemen lösta?

Trevligt forum det här.:)
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

[quote="Baxer"][quote="pixelmaster"]men det är just det att xp och ubuntu inte kommer ligga på samma disk. funkar det ändå eller?? hur mycket utrymme bör själva ubuntu få??[/quote]
Hej, hur gick det för dig?

Jag är själv inne på samma idé, har en disk med Win som är ganska fullproppad, så Ubuntu på en ny disk skulle vara smidigt. Jag antar att man måste gå in i BIOS och ändra bootordning varje gång man vill skifta mellan win/ubuntu, men det är ju gjort på nolltid. Jag har även hört att Sata-diskar kan ställa till problem, så det kanske är säkrast att skaffa en IDE, eller är dom problemen lösta?

Trevligt forum det här.:)[/quote]
Du behöver absolut inte gå in i Bios för att ändra bootordning. Så här är det. Om du har 2 diskar, så är det enklast om du först har Windows installerat på den ena, sen installerar man Linux på den andra. Om du installerar Ubuntu från Live CD t.ex, och väljer Installera när Live CD har bootat, så kan du en bit in välja att partionera manuellt. Glöm inte att verkligen välja manuellt, annars finns det nog en risk att ubuntus automagik skriver över din C:. Ubuntu kommer att tycka att du har en hda och en hdb om du har 2 diskar och bägge är IDE diskar. Om du haft Windows på C: så är det hda. Välj nu att partionera hdb. Gör absolut ingenting på hda, bara hdb. Partionera hdb som du vill ha det, så här brukar jag göra :
/boot 100 MB
/ 10 GB
/tmp 1 GB
swap lika mycket som internminne
/home olika beroende på vad maskinen används till, men 5 GB är vanligt för mig
/opt resten

Anledningen till denna uppdelning är att jag vill kunna installera om till en ny linux dist men behålla /home och lite annat på ett enkelt sätt. Hursomhelst, när Ubuntu har installerat klart så har Grub fixat MBR på din hda, C:, så att du kommer att få en meny vid boot där Ubuntu är default, men XP valbart. Vill du ändra detta får du editera /boot/grub/menu.1st (edit with care...)

Sen angående Sata och IDE blandat...jag har det problemet också. Det visar sig att många BIOS har svårt för denna mix. En av mina burkar har detta problem, och där blev jag tvungen att ha IDE disken som bootdisk, i princip ha /boot på IDE disken, sen kan jag ha resten på Sata disken. Vill man slippa strul så har man samma typ av diskar i burken, men det går att få det att fungera om du vill ha en mix.

/zw
Baxer

Inlägg av Baxer »

Tack för tipsen zoombywoof.
Nu är det så att jag har Win på en Satadisk och som du säger så kan det bli problem när man mixar IDE-Sata, men hur är det med Ubuntu och Sata, jag har läst att det kan vara lite strul vilket är synd, Sata är ju betydligt snabbare än IDE.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har 2st 250Gb SATA diskar och kör XP på disk1 (sda1) och Ubuntun på disk2 (sdb1). Funkar klockrent utan några bekymmer alls.
MEN, se noga upp när du ska till och partinera så du är helt SÄKER på vilken disk du ska partionera så det blir rätt.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

[quote="Baxer"]Tack för tipsen zoombywoof.
Nu är det så att jag har Win på en Satadisk och som du säger så kan det bli problem när man mixar IDE-Sata, men hur är det med Ubuntu och Sata, jag har läst att det kan vara lite strul vilket är synd, Sata är ju betydligt snabbare än IDE.[/quote]
Ubuntu och Sata är inget problem i sig, det är om man har Sata och IDE diskar samtidigt som det kan bli lite pyssligt, oavsett om man kör ubuntu eller redhat eller whatever..
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="zoombywoof"]Ubuntu och Sata är inget problem i sig, det är om man har Sata och IDE diskar samtidigt som det kan bli lite pyssligt, oavsett om man kör ubuntu eller redhat eller whatever..[/quote]
Även i MS Windows?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="zoombywoof"]Ubuntu och Sata är inget problem i sig, det är om man har Sata och IDE diskar samtidigt som det kan bli lite pyssligt, oavsett om man kör ubuntu eller redhat eller whatever..[/quote]
Hej

Jag har både SATA och IDE diskar i min burk och jag har kört Win och Ubuntu. För mig har det inte varit några nämnvärda problem, vad jag kan minnas.

M
Baxer

Inlägg av Baxer »

[quote="Bobcat"]Jag har 2st 250Gb SATA diskar och kör XP på disk1 (sda1) och Ubuntun på disk2 (sdb1). Funkar klockrent utan några bekymmer alls.
MEN, se noga upp när du ska till och partinera så du är helt SÄKER på vilken disk du ska partionera så det blir rätt.[/quote]
Ok. det låter bra. Så om jag stopppar i en ny Satadisk så kommer Ubuntu(eller cororaaa xgl , som ser lite roligare ut) att hitta den
eller behöver jag först "skapa i win",vilket vore lite nerköp för linux, tycker jag.

Om jag fattat rätt, så kommer min nya disk att heta sdb1 när jag ser den under installationen av tex coraraa, eller?
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Ja, din nya disk kommer att ha ett nummer och en beteckning.
Du kan skapa aningen med fdisk, cfdisk eller gksu gparted
Bild
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

[quote="petri0"][quote="zoombywoof"]Ubuntu och Sata är inget problem i sig, det är om man har Sata och IDE diskar samtidigt som det kan bli lite pyssligt, oavsett om man kör ubuntu eller redhat eller whatever..[/quote]
Även i MS Windows?[/quote]
Jo, en del BIOS har problem initialt att förstå att IDE och SATA kan samexistera utan problem
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"