Ubuntu som mediaserver?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu som mediaserver?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Polaren frågade mig härom dagen efter Media PC. Finns det någon trevlig Linux variant på detta?
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ubuntu som mediaserver?

Inlägg av Xappe »

xbmc, MythTV (finns en ubuntubaserad dist med denna, mythbuntu), geexbox, freevo, elisa, entertainer...
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Xappe skrev:xbmc, MythTV (finns en ubuntubaserad dist med denna, mythbuntu), geexbox, freevo, elisa, entertainer...
Det låter det men funkar det in real life?
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

har själv använt freevo...för kanske ett år sen och det funkade bra...

mythtv har tidigare varit lite jobbigt att installera, men jga misstänker att det funkar bra om man använder mythbuntu, så nog tror jag att flera av dessa mediacenter funkar bra...

<edit>
hittade en sida som går igenom lite mediacenters, kanske kan vara en bra början:
http://www.makeuseof.com/tag/using-your ... er-part-1/
</edit>
vanum est vobis ante lucem surgere
TwoD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av TwoD »

Ja de fungerar, men som alltid måste de konfigureras för dina omständigheter.

Xappe föreslog geexbox, det projektet använder en UPnP server (den del som delar ut mediafiler på din dator så tex din Xbox kan komma åt dem) som heter ushare. UShare i sig självt ger dig inte ett helt mediacenter, men det låter dig utnyttja tex din Xbox, PS3 eller annan UPnP kapabel enhet som mediacenter istället.

Nu kanske det inte är precis vad du är ute efter, men jag har lite tid över så hoppas det inte gör något om jag går igenom hur du får igång det.

UShare finns i Ubuntus paketförråd och är väldigt lätt att konfigurera. Jag kör det själv just nu, enda stora nackdelen med ushare är att det inte innehåller en transcoding del. Transcoding innebär helt enkelt att din dator kan koda om formatet på dina mediafiler i realtid, så din xbox kan läsa filer den normalt inte förstår. Detta utan att behöva ändra något i xboxen. Därför är du än så länge begränsad till att kunna visa/lyssna på de format som din mediaspelare (xbox/ps3/annan) klarar av på egen hand.
Enligt projektets officiella hemsida kommer troligtvis transcoding implementeras om ett tag.

För att hämta ushare:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ushare
För att konfigurera grundläggande inställningar:

sudo dpkg-reconfigure ushare
Dock kommer du troligtvis behöva ändra config-filen manuellt för att aktivera xbox 360 support om det strular.

sudo gedit /etc/ushare.conf
Sätt xbox-360 support delen till "yes", samt ställ in ytterligare inställningar som tex port (standard är slumpvis, men det underlättar att sätta en fast port)

Sen gäller det att ha tålamod. Xboxen (eller din andra UPnP klient) kan ta tid på sig att kolla efter nya UPnP servrar så vänta några minuter innan du provar andra inställningar.

Om du har problem med att ingen media delas ut, gå in på http://localhost:usharePorten/web/ushare.html och välj Refresh, så ska listan över utdelad media uppdateras. Notera att detta även behöver göras igen när du lägger till ny media, då UShare cachear listan över filer.

Det kan även hjälpa att starta ushare manuellt, för att se om några felmeddelanden rapporteras:

ushare -x -c /path/to/media
-x slår på Xbox 360 stöd. -c och adressen till mediamappen behövs inte om du lagt in den i config filen. -x borde inte heller behöva om 360-stöd är satt till "yes", men jag har märkt att det verkar strula ibland.

ushare lägger ett skript i /etc/init.d/ushare så det kommer automatiskt startas när datorn startar, och du kan även använda skriptet för att starta/stoppa/starta om tjänsten.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"