Här är bristerna i nya Ubuntu
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Här är bristerna i nya Ubuntu
Gnash har inget med ubuntu att göra och OOo har dem ju redan sagt varför dem inte tog med. Likaså grafikdrivrutiner, gnäll på nvidia/ati som inte släpper några öppna drivisar. Mycket gnäll tycker jag. Desutom bör man inte gnälla på temat i en lista med brister som ej ska spegla personliga åsikter då smaken är som baken, personligen tycker jag temat är snyggare än OSX/vista. Nej idg=aftonbladet!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är klart att det är Nvidia:s och ATI:s fel att drivisarna är ofria och Open Office är en smärre detalj i sammanhanget och visst är temat snyggt.Gnash har inget med ubuntu att göra och OOo har dem ju redan sagt varför dem inte tog med. Likaså grafikdrivrutiner, gnäll på nvidia/ati som inte släpper några öppna drivisar. Mycket gnäll tycker jag. Desutom bör man inte gnälla på temat i en lista med brister som ej ska spegla personliga åsikter då smaken är som baken, personligen tycker jag temat är snyggare än OSX/vista. Nej idg=aftonbladet!
..men att man skall slippa Flash tycker jag är rätt centralt Gnash är fri programvara och det skall Ubuntu också vara i så stor utsträckning som det är möjligt.
/Ulsak aka RMS-taliban

-
Har för mig att jag kunde titta i andra användares UNIX-hemma-kataloger när jag gick på LTH 1992-1997 såvida de inte explicit med chmod hade ändrat behörighet. Detta verkar inte vara något specifikt för Ubuntu.
-
8. Hemkatalogerna är läsbara för andra användare - oops? Hur var det med säkerheten egentligen?
I xubuntu kan man bara läsa vissa loggar om man tillhör gruppen adm. Det kan man styra med inställningen "Monitor system logs" för användare. (Hmm. By default verkar alla vara med i adm. Är det bra?)dmz skrev:Nejje.KiviE skrev: Är väl så i de flesta distar? (har inte riktigt tänkt på det)
I Linux/Unix så brukar det väl ofta vara så att det mesta är läsbart. På LTU som kör Redhat är det så. På OpenBSD är det så osv.Kod: Markera allt
> cat /var/log/errors.log cat: /var/log/errors.log: Permission denied
Jag tycker det verkar naturligt att dokument och annat är öppna, om man inte själv sagt motsatsen. (Om jag minns rätt var det likadant i Windows XP.) Mejl och cookies är förstås hemliga:
Kod: Markera allt
ls -ld ls -ld ~/.mozilla*
drwx------ 6 david david 224 2008-08-22 00:06 /home/david/.mozilla
drwx------ 3 david david 136 2008-07-04 18:18 /home/david/.mozilla-thunderbird
Det finns också ett pedagogisk värde i att all kan se t.ex /etc/fstab och ~/.profile även om alla inte får ändra där.
Till sist ett allvarligt ord till den som startade den här tråden, läser du fortfarande idg.se?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
I princip alla linux distros kör med en umask på 022 vilket skapar 755/644 rättigheter för "vanliga" användare. Det finns inget "oops" moment i det här. Ungefär som att det här skulle vara något nytt, el ubuntu specifikt!? För övrigt är det inte speciellt svårt att ändra rättigheter i nautilus. Du behöver inte vara root för att göra det på dina egna filer.
Filer i roten tillhör inte den kategori av filer som omnändes i artikeln. (dom syftade på hemmamapparna). I roten skapas inga filer alls utan att du är root, och då får du skylla dig själv om du inte skapar rätt rättigheter när du petar runt med såna privilegier.
Filer i roten tillhör inte den kategori av filer som omnändes i artikeln. (dom syftade på hemmamapparna). I roten skapas inga filer alls utan att du är root, och då får du skylla dig själv om du inte skapar rätt rättigheter när du petar runt med såna privilegier.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
I buggrapporten står:Mekaniserad Apelsin skrev:Nu får du hjälpa en med lite för lite tid, det här kommer alltså av att rekommenderade paket kommer med vid installationer som default numera, dvs är det roten till det onda?djkmmo skrev:Och nu satte jag i kaffet i halsen...IntrepidReleaseNotes/sv skrev:Alternativet "Free software only "(Endast fri programvara) som finns tillgängligt genom att trycka på F6 två gånger på den första skärmen för skrivbordsskivan (CD/DVD) kommer att installera proprietära paketet linux-restricted-modules-2.6.27-7-generic.
Michael Vogt skrev: The reason is that in the target filesystem there is no "restricted" packages list anymore (because that is removed from the sources.list in target). So when apt tries to figure out the section it can not find a Packages file and falls back to /var/lib/dpkg/status. That has "base". This comes directly from the deb package that has "base" too instead of "restricted/base".
To fix we need to add "Section: restricted/base" to the deb or gather the information what is restricted and needs to be removed before removing "restricted" from the sources.list (plus we need to have indexfiles that match the current mirror in sources.list - it seems like this is not always the case on the /target filesystem).
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har för mig att det inte gick i Fedora Core 2. Vad jag minns så var jag förvånad när det gick att med Apache komma åt en mapp i min egen hemkatalog. Har också för mig att det berodde på att att andra fick bara körrättigheter till min katalog. Tog jag bort den rättigheten kunde Apache inte komma åt mappen. Därför trodde jag att det vara samma sak i Ubuntu, till för ett halvår sedan.Christian Johansson skrev:Har för mig att jag kunde titta i andra användares UNIX-hemma-kataloger när jag gick på LTH 1992-1997 såvida de inte explicit med chmod hade ändrat behörighet. Detta verkar inte vara något specifikt för Ubuntu.
-
För att kunna köra så måste man kunna läsa så det låter konstigt att det fungerade om inte Apache kördes som root.maths57 skrev:Har för mig att det inte gick i Fedora Core 2. Vad jag minns så var jag förvånad när det gick att med Apache komma åt en mapp i min egen hemkatalog. Har också för mig att det berodde på att att andra fick bara körrättigheter till min katalog. Tog jag bort den rättigheten kunde Apache inte komma åt mappen. Därför trodde jag att det vara samma sak i Ubuntu, till för ett halvår sedan.Christian Johansson skrev:Har för mig att jag kunde titta i andra användares UNIX-hemma-kataloger när jag gick på LTH 1992-1997 såvida de inte explicit med chmod hade ändrat behörighet. Detta verkar inte vara något specifikt för Ubuntu.
-
Jag har konstaterat en sak:
Vi behöver fler externa utvecklare nu!
Det är faktiskt på tiden!
Vi behöver fler externa utvecklare nu!
Det är faktiskt på tiden!
-
Vadå externa?Ubuntu33 skrev:Vi behöver fler externa utvecklare nu!
KiviE skrev:Vadå externa?Ubuntu33 skrev:Vi behöver fler externa utvecklare nu!
Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 9 gånger.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Höll dom inte på att jobba med temat???
Och sen att adobe också verkar vara ett dominant företag vad gäller flash är också en sak att börja bita i!!!
Hur länge ska Adobe vara slav till Microsoft!?
Och sen att adobe också verkar vara ett dominant företag vad gäller flash är också en sak att börja bita i!!!
-
Dom som inte jobbar på Canonical utan är vanliga personer som sitter hemma ideellt!KiviE skrev:Vadå externa?Ubuntu33 skrev:Vi behöver fler externa utvecklare nu!
-
De jobbar väl med de flesta biter ständigt, kallas utveckling och det är väldigt lite som blir färdigutvecklad.Ubuntu33 skrev:Höll dom inte på att jobba med temat???
Gnash arbetas det på tex, sen att arbetet kanske går lite väl segt är en annan femma, de är nog tacksamma för fler utvecklare så känner du dig manad så ta kontakt med dem.Ubuntu33 skrev:Och sen att adobe också verkar vara ett dominant företag vad gäller flash är också en sak att börja bita i!!!
Fler utvecklare behövs alltid men de växer inte på träd och vad har det med den här tråden att göra?Ubuntu33 skrev:Dom som inte jobbar på Canonical utan är vanliga personer som sitter hemma ideellt!KiviE skrev:Vadå externa?Ubuntu33 skrev:Vi behöver fler externa utvecklare nu!
äh om vi dissar flash istället så det slipper varaa "standard" så.Ubuntu33 skrev:Höll dom inte på att jobba med temat???
Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 9 gånger.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
Testade Gnash nu och det fungerade fint på det mesta. Testade lite olika flashspel, sidor som använder flash och youtube. Youtube krävde att man även installerade en patenterad codec, men eftersom mjukvarupatent inte gäller i Sverige så är det ju inga problem.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
-
Jo förstår du!KiviE skrev:De jobbar väl med de flesta biter ständigt, kallas utveckling och det är väldigt lite som blir färdigutvecklad.Ubuntu33 skrev:Höll dom inte på att jobba med temat???
Gnash arbetas det på tex, sen att arbetet kanske går lite väl segt är en annan femma, de är nog tacksamma för fler utvecklare så känner du dig manad så ta kontakt med dem.Ubuntu33 skrev:Och sen att adobe också verkar vara ett dominant företag vad gäller flash är också en sak att börja bita i!!!
Fler utvecklare behövs alltid men de växer inte på träd och vad har det med den här tråden att göra?Ubuntu33 skrev:Dom som inte jobbar på Canonical utan är vanliga personer som sitter hemma ideellt!KiviE skrev:Vadå externa?Ubuntu33 skrev:Vi behöver fler externa utvecklare nu!
Då minskar riskerna för buggar och annat strul..
Canonical killarna kanske inte hinner med allt?
Och desto fler som hjälper till desto bättre!

-
Ja, men det är ju bara att börja utbilda sig!Ubuntu33 skrev:Jo förstår du!KiviE skrev:Fler utvecklare behövs alltid men de växer inte på träd och vad har det med den här tråden att göra?
Då minskar riskerna för buggar och annat strul..
Canonical killarna kanske inte hinner med allt?
Och desto fler som hjälper till desto bättre!

Jag håller redan på!

Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt... I XP Home tror jag inte de med vanligt användarkonto kan se andras Mina dokument medan de med adminkonto kan.David Andersson skrev:Jag tycker det verkar naturligt att dokument och annat är öppna, om man inte själv sagt motsatsen. (Om jag minns rätt var det likadant i Windows XP.)
I XP Pro är bland det första jag gör att fixa rättigheterna så ingen användare (utom jag genom kontot Administratör, mowhahaha

Det här kan man som vanlig användare själv "ordna" genom att svara ja på frågan om man vill göra filerna privata, men vad jag hört betyder detta att de krypteras och de blir jobbiga att komma åt efter en ominstallation.