Komma åt delade filer från windows nätverket

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
red
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Komma åt delade filer från windows nätverket

Inlägg av red »

Hej!

Jag har försökt komma åt mina mappar som jag har delat ut i windows. Jag har kommit så långt att jag hittar datorn i nätverket från Ubuntu-burken. Men när jag går in i datorn så laddar det en stund och sedan dyker det inte upp några mappar som jag delat ut. (Har även valt 'visa dolda mappar' men fortfarande blankt)

Däremot hittar jag ubuntu mappar från windows burken...

Ska man göra något speciellt för att kunna komma åt mappar från windows?

(Man skulle ju kunna göra en FTP-server men det är inte alltid man har en server tillgänglig när man är på resande fot och skall komma åt windows nätverk) :)
Beta

Re: Komma åt delade filer från windows nätverket

Inlägg av Beta »

Jag vet inte om der är det som är just ditt problem, men jag har nån gång för länge sen haft problem med just det där och då var problemet att man på windows datorn inte hade nåt password på user kontot som var default. När datorerna då skulle kommunicera fanns inget password samba kunde ge windows datorn för att identifiera sig.
En annan sak du skulle kunna testa (fast det låter helt orimligt när jag tänker på det) är att se till att ett konto med samma username finns på båda datorerna.

Hoppas jag inte bara förvirrar dig mer, det är så länge sen jag hade dessa problem.

/beta
red
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Komma åt delade filer från windows nätverket

Inlägg av red »

Beta skrev:Jag vet inte om der är det som är just ditt problem, men jag har nån gång för länge sen haft problem med just det där och då var problemet att man på windows datorn inte hade nåt password på user kontot som var default. När datorerna då skulle kommunicera fanns inget password samba kunde ge windows datorn för att identifiera sig.
En annan sak du skulle kunna testa (fast det låter helt orimligt när jag tänker på det) är att se till att ett konto med samma username finns på båda datorerna.

Hoppas jag inte bara förvirrar dig mer, det är så länge sen jag hade dessa problem.

/beta
Hmm.. menade du lösenordet till kontot när man skall logga in på windows? för det finns redan :)

Och användarnamnet på ubuntu är samma som på windows, är de det som krockar tror du?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"