Partionera ext3? [LÖST]

gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Partionera ext3? [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Tjena!
Jag har en fråga om filsystem. Jag har en 250GB disk som jag har haft XP på. Nu har jag raderat alla windowsfilerna manuellt och tänkte spara en del andra filer på disken. Den är dessutom partionerad sedan tidigare i 25/25/200 och jag tänkte slå ihop de gamla partitionerna. Frågan är kan jag göra detta utan att de filer jag vill spara försvinner? Jag har kollat lite på gparted och där ska man dessutom välja filsystem. Bör jag välja ext3 eller något annat? Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 gnorph, redigerad totalt 13 gånger.
gnorph

Re: Partionera ext3?

Inlägg av gnorph »

Ponera att jag i framtiden skulle vilja installera win xp på denna disk (ide-master) måste jag i så fall välja NTFS och kommer jag sedan kunna ställa in i BIOS så jag kan välja vilken disk datorn ska boota på utan att behöva gå in i BIOS och ställa om boot-ordningen varje gång?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Tjena!
Jag har en fråga om filsystem. Jag har en 250GB disk som jag har haft XP på. Nu har jag raderat alla windowsfilerna manuellt och tänkte spara en del andra filer på disken. Den är dessutom partionerad sedan tidigare i 25/25/200 och jag tänkte slå ihop de gamla partitionerna. Frågan är kan jag göra detta utan att de filer jag vill spara försvinner? Jag har kollat lite på gparted och där ska man dessutom välja filsystem. Bör jag välja ext3 eller något annat? Tack på förhand!
Det finns ingen funktion för att slå ihop partitioner direkt, men du kan göra det i flera steg.

Om vi antar att den första partitionen är 25 GB och heter /dev/sda1, den andra 25 GB /dev/sda2 och den tredje 200 GB /dev/sda3
1) Installera Ubuntu på en partition (förslagsvis den första på hårddisken). Se till att filerna du vill spara inte ligger på den partitionen.
2) När installationen är klar kopierar du över filerna från partitionen du sparat dem på, till den du installerat Ubuntu på.
3) Ta bort de tomma partitionerna och förstora Ubuntu-partitionen.

Annars är det ganska vanligt inom GNU/Linux-världen att man föredrar att ha flera partitioner, vanligtvis minst tre. En "root-partition" (systempartition där operativsystemet finns, en "swap" för växlingsutrymme och en "/home" för användarens/-nas egna filer. Eftersom att användarnas alla filer (inklusive inställningar) ligger på en egen partiton förlororar man inget vid en ominstallation. Om jag hade varit som dig hade jag lagt det så här:
a) /dev/sda1 8-10 GB som rootpartition
b) /dev/sda2 512 MB som swap
c /dev/sda3 resterande utrymme som /home

Oavsett hur du väljer att göra, så måste dessa förändrigar göras med live-CD, eftersom att partitionerna måste vara omonterade.

ext3 är standardvalet och det passar de flesta. Det finns även drivrutiner så att WinXP kan läsa och skriva till ext3-partitoner, om du även skall ha WinXP på datorn.
...kommer jag sedan kunna ställa in i BIOS så jag kan välja vilken disk datorn ska boota på utan att behöva gå in i BIOS och ställa om boot-ordningen varje gång?
Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar. Kan du utveckla det lite?
gnorph

Inlägg av gnorph »

Nja, det var inte riktigt så jag menade.. Så här ser det idag;
1st. 160GB sata med Ubuntu på. (här ska endast OS ligga)
1st. 250GB sata för lagring.
1st. 250GB ide där win xp har legat.
Det är alltså den sista disken jag undrar över. I gparted står att den disken är "unlocated".
1. Kan jag partitionera den utan att den formateras?
2. Det står att den är på 225GB (inte 250GB) vilket jag tror beror på något jag gjorde i gparted. En av partitionerna, som verkar ha försvunnit. Kan det vara så att den inte visas av någon anledning?
3. Vad jag menade med den andra frågan var helt enkelt om jag kan lägga in XP på ide-disken och sedan köra dual-booting mellan XP och Ubuntu eller om jag måste lägga in XP så att Ubuntu så att säga vet om att XP är installerat?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Nja, det var inte riktigt så jag menade.. Så här ser det idag;
1st. 160GB sata med Ubuntu på. (här ska endast OS ligga)
Det är alltså den sista disken jag undrar över. I gparted står att den disken är "unlocated".
1. Kan jag partitionera den utan att den formateras?
2. Det står att den är på 225GB (inte 250GB) vilket jag tror beror på något jag gjorde i gparted. En av partitionerna, som verkar ha försvunnit. Kan det vara så att den inte visas av någon anledning?
3. Vad jag menade med den andra frågan var helt enkelt om jag kan lägga in XP på ide-disken och sedan köra dual-booting mellan XP och Ubuntu eller om jag måste lägga in XP så att Ubuntu så att säga vet om att XP är installerat?
1) Du kan ju ändra storlek på partitonerna utan att formatera dem. Om t.ex. det du vill spara ligger på 200 GB-partitionen så kan du ta bort de två på 25 och utöka 200 --> 250. Om det står att den är unallocated så betyder det att det inte finns några partitioner på den hårddisken alls. Skulle du kunna posta tillbaka utdatan från följande terminalkommando?

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Det listar vad du har frö gårddiskar och vad det finns för partitioner på dem.
2) Är lättare att svara på efter att du postat tillbaka utdatatn från ovanstående.
3) Du kan själv tala om för Ubuntu att XP finns på den disken genom att lägga till det i Grub-menyn. Anser BIOS i din dator att SATA-diskarna är först? Vad XP tycker om att bli installerat på en annan disk än den första vet jag inte, men det kanske går det med.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Här kommer utdatan;

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xf7aff7af

Device Boot Start End Blocks Id System

Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Disk identifier: 0x000d867b

/dev/sdb1 * 1 19080 153260068+ 83 Linux
/dev/sdb2 19081 19457 3028252+ 5 Extended
/dev/sdb5 19081 19457 3028221 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdc: 250.0 GB, 250059350016 bytes
Disk identifier: 0x64e2d6b1

/dev/sdc1 1 30401 244196001 42 SFS

Det ser ju ut som att jag redan har lyckats slå ihop de partitioner som fanns på sdc1 tidigare? Är informationen borta? Vad är SFS för system? Kan jag göra en stor partition på den disken utan att informationen försvinner?
Det kanske är lättare att lägga in XP på samma disk som Ubuntu ligger på? Att SATA-diskarna ligger först i BIOS beror på att jag själv ändrat ordning på dom.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Här kommer utdatan;

Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Disk identifier: 0x000d867b

/dev/sdb1 * 1 19080 153260068+ 83 Linux
/dev/sdb2 19081 19457 3028252+ 5 Extended
/dev/sdb5 19081 19457 3028221 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdc: 250.0 GB, 250059350016 bytes
Disk identifier: 0x64e2d6b1

/dev/sdc1 1 30401 244196001 42 SFS

Det ser ju ut som att jag redan har lyckats slå ihop de partitioner som fanns på sdc1 tidigare? Är informationen borta? Vad är SFS för system? Kan jag göra en stor partition på den disken utan att informationen försvinner?
Det kanske är lättare att lägga in XP på samma disk som Ubuntu ligger på? Att SATA-diskarna ligger först i BIOS beror på att jag själv ändrat ordning på dom.
Jag har inte stött på SFS tidigare, men om jag googlat rätt så skall det vara en variant av ett BSD-filsystem: http://tldp.org/HOWTO/Filesystems-HOWTO.html#toc9.

Som det ser ut så är den första hårddisken (/dev/sda) helt tom och den sista hd:n (/dev/sdc) verkar innehålla en SFS-partition. Om det finns några filer på den syns inte där, men vi kan kolla hur mycket plats som finns ledigt:

df -h /dev/sdc1
om inte det fungerar får du montera den först.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Nu förstår jag ingenting.. Enl. loggen verkar ju sdc1 vara min 250GB sata-disk. Jag trodde det var min ide-disk men det är alltså sda. Är sda tom? Eller är det bara att den inte är monterad? Kan man isf. återställa den informationen? Alltså.. försvinner den eventuella informationen om jag i gparted skapar en stor partition och allokerar det utrymmet i formatet ext3?

magnus@magnus-desktop:~$ df -h /dev/sdc1
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdc1 233G 203G 31G 87% /media/SATA_

magnus@magnus-desktop:~$ df -h /dev/sda
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
udev 505M 48K 505M 1% /dev
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Nu förstår jag ingenting.. Enl. loggen verkar ju sdc1 vara min 250GB sata-disk. Jag trodde det var min ide-disk men det är alltså sda. Är sda tom? Eller är det bara att den inte är monterad? Kan man isf. återställa den informationen? Alltså.. försvinner den eventuella informationen om jag i gparted skapar en stor partition och allokerar det utrymmet i formatet ext3?

magnus@magnus-desktop:~$ df -h /dev/sdc1
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdc1             233G  203G   31G  87% /media/SATA_

udev                  505M   48K  505M   1% /dev
sda är helt tom. Den verkar inte vara partitionerad alls:

Hade det funnits någon partition så hade de listats där. Var det på /dev/sda du hade tänkt att slå ihop partitioner? Vad hade du i så fall för filsystem?

Du skall kunna få fram vilken disk som är vilken med:

sudo lshw -class disk
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ja det var på sda jag tänkte slå ihop partitionerna men det verkar som att jag redan gjort det.. eller rättare sagt tagit bort alla partitioner. Innebär det att disken blir formaterad? Systemet som fanns innan var NTSF så jag vet inte varför det blivit SFS plötsligt?
*-disk
description: ATA Disk
product: ST3250823A
vendor: Seagate
physical id: 0.0.0
bus info: scsi@0:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: 3.03
serial: 3ND20FBX
size: 232GiB (250GB)
configuration: ansiversion=5 signature=f7aff7af
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Ja det var på sda jag tänkte slå ihop partitionerna men det verkar som att jag redan gjort det.. eller rättare sagt tagit bort alla partitioner. Innebär det att disken blir formaterad? Systemet som fanns innan var NTSF så jag vet inte varför det blivit SFS plötsligt?
*-disk
description: ATA Disk
product: ST3250823A
vendor: Seagate
physical id: 0.0.0
bus info: scsi@0:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: 3.03
serial: 3ND20FBX
size: 232GiB (250GB)
configuration: ansiversion=5 signature=f7aff7af
Nu blir jag förvirrad. /dev/sda är tom men /dev/sdc är partitionerad med filsystemet SFS på partitionen (iaf tycker systemet att det är det).

Men om jag förstått dig rätt så låg partitionerna tidigare på /dev/sda, som nu är helt tom och opartitionerad. Om du bara tagit bort partitionerna så bör det inte försvunnit någon data, förutom självapartitionstabellen. Den användardata som tidigare fanns på partitionerna bör gå att återställa även om det troligtvis är lite jobb. Jag har ett program i bakhuvudet (får hoppas att jag kommer på vad det hette). Återkommer.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ok, ja det låter lite hoppfullt iaf. Det är inte partition magic eller liknande du tänker på?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vill bara flika in med en kommentar här.

Jag förutsätter att gparted och fdisk mfl använder gemensamma funktioner i linux för att läsa diskar, så misslyckas gparted så misslyckas nog även fdisk.

Själv har jag råkat ut för det här vid ett tillfälle, dvs att gparted inte hittade nåt på disken trots att det fanns där. Gick jag till windows och partition magic så såg jag partitionerna igen! Så vill bara säga att det inte 100% säkert att partitionerna inte finns där. Ett förslag innan ni gör en recovery är att koppla in disken i en windowsburk igen och se om partitionerna dyker upp.

Och det är riktigt, sda är ide-disken där jag förstått att XP ligger fast något stympad ;)
Orsaken är att ide-diskarna hamnar före sata i sd-ordningen även om det har diskuterats en del om man ska ändra på det då ju sata-diskar idag är det vanliga.

Sen vad gäller sfs-disken så formaterade jag nyligen en liten partition med gparted i ext3 som sen dök upp som amoeba! Så lita inte alltid på det ni ser.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:Vill bara flika in med en kommentar här.
The more the merrier ;).
Bowmore skrev:Jag förutsätter att gparted och fdisk mfl använder gemensamma funktioner i linux för att läsa diskar, så misslyckas gparted så misslyckas nog även fdisk.
Både Gparted, Parted och fdisk är ju baserade på libparted, men det lite märkliga är, att jag har sett ett antal buggrapporter där libparted inte ser partitioner som kernel och fdisk ser... Skandal egentligen, men så är det.
Bowmore skrev:Själv har jag råkat ut för det här vid ett tillfälle, dvs att gparted inte hittade nåt på disken trots att det fanns där. Gick jag till windows och partition magic så såg jag partitionerna igen! Så vill bara säga att det inte 100% säkert att partitionerna inte finns där. Ett förslag innan ni gör en recovery är att koppla in disken i en windowsburk igen och se om partitionerna dyker upp.
Det är ett mycket bra förslag. Om du har en Windowsbork som du kan stoppa in disken i så bör du göra det, om inte annat så för att se hur den ser på disken. Det kan också funka att starta disken med en Xp-startdiskett eller CD och se hur MS fdisk ser på disken.
Bowmore skrev:Och det är riktigt, sda är ide-disken där jag förstått att XP ligger fast något stympad ;)
Det sista här är jag inte riktigt med på... Hur menar du med att XP ligger något stympad på /dev/sda? /på /dev/sda kan jag inte se någon data alls från "fdisk -l" (förutom udev, men det är ju ingen partition). /dev/sdc (den som står som SFS) verkar dock vara full med data. Men jag kanske missat något?

Sen vad gäller sfs-disken så formaterade jag nyligen en liten partition med gparted i ext3 som sen dök upp som amoeba! Så lita inte alltid på det ni ser.
Men fdisk brukar ju visa rätt ::)... Men som sagt, det bästa att börja med är att kolla på disken med ett program som inte är baserat på libparted, som t.ex. MS fdisk eller Partition Magic.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:
Bowmore skrev:Och det är riktigt, sda är ide-disken där jag förstått att XP ligger fast något stympad ;)
Det sista här är jag inte riktigt med på... Hur menar du med att XP ligger något stympad på /dev/sda?
Var väl lite på skämthumör, tänkte på detta 8)
djkmmo skrev:På /dev/sda kan jag inte se någon data alls från "fdisk -l" (förutom udev, men det är ju ingen partition). /dev/sdc (den som står som SFS) verkar dock vara full med data. Men jag kanske missat något?
Riktigt, sudo fdisk -l visar "felaktigt" inga partitioner. Däremot är resultatet av df -h /dev/sda helt riktigt. Vad sdc egentligen innehåller är det nog bara gnorph som kan svara på men antagligen är det fat32 eller ntfs.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:
djkmmo skrev:
Det sista här är jag inte riktigt med på... Hur menar du med att XP ligger något stympad på /dev/sda?
Var väl lite på skämthumör, tänkte på detta 8)
Ok, då är jag med :).
Bowmore skrev:
djkmmo skrev:På /dev/sda kan jag inte se någon data alls från "fdisk -l" (förutom udev, men det är ju ingen partition). /dev/sdc (den som står som SFS) verkar dock vara full med data. Men jag kanske missat något?
Riktigt, sudo fdisk -l visar "felaktigt" inga partitioner. Däremot är resultatet av df -h /dev/sda helt riktigt. Vad sdc egentligen innehåller är det nog bara gnorph som kan svara på men antagligen är det fat32 eller ntfs.
Men df visar ju att /dev/sda inte innehåller någon data:

udev                  505M   48K  505M   1% /dev
Och då:
gnorph skrev: 1st. 160GB sata med Ubuntu på. (här ska endast OS ligga)
Så bör ju /dev/sdc vara "1st. 250GB sata för lagring." och /dev/sda vara "1st. 250GB ide där win xp har legat.", som är antingen helt tom eller visas fel i både fdisk och av df (enl df finns det ju ingen data alls på /dev/sda, om jag får ihop det rätt :P). De 48 K som visas är ju bara info om själva disken. Hur skall vi i så fall göra för att söka "djupare" efter data? "du" bör ju inte ge mer heller, för det fins ju inget detekterat filsystem att söka data i?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kommandot df -h /dev/sda visar bara udev, alltså ingen info om ev partitioner.
Prova själv det kommandot.

Edit
Frågan är om man kan få ut mer info på Ubuntu (Linux)? Misstänker att t.ex testdisk inte heller ger nån mer i detta fall.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:Kommandot df -h /dev/sda visar bara udev, alltså ingen info om ev partitioner.
Prova själv det kommandot.
Bild Det har du ju helt rätt i. Ibland är det bättre med två huvuden än bara ett ;D.
Bowmore skrev:Edit
Frågan är om man kan få ut mer info på Ubuntu (Linux)? Misstänker att t.ex testdisk inte heller ger nån mer i detta fall.
Det går ju att:

sudo sfdisk -l
Om inte det heller visar något vettigt så får vi väl:

sudo sfdisk -d /dev/sda > hda.out
hexdump -C ./hda.out
Och se om vi kan se något manuellt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev: Om inte det heller visar något vettigt så får vi väl:

hexdump -C ./hda.out
Hmm, tänk om den dumpar hela sda-disken ::)

Idéer föder idéer :) Själv skulle jag nöja mig med att få se mbr

sudo dd if=/dev/sda of=/home/magnus/512backup.mbr bs=512 count=1
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:
djkmmo skrev: Om inte det heller visar något vettigt så får vi väl:

hexdump -C ./hda.out
Hmm, tänk om den dumpar hela sda-disken ::)

Idéer föder idéer :) Själv skulle jag nöja mig med att få se mbr

sudo dd if=/dev/sda of=/home/magnus/512backup.mbr bs=512 count=1
"sfdisk -d" dumpar MBR precis som ovanstående, men på ett lite användarvänligare sätt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"