Att skapa ett nätverk. Är det svårt?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Att skapa ett nätverk. Är det svårt?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Jag funderar på att skapa ett litet nätverk mellan min laptop och min Eee. Är det krångligt?
Hur gör man enklast?

MVH

Mats
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Att skapa ett nätverk. Är det svårt?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Trådbundet:

1. Köp en router, koppla in sladdar, den har antagligen dhcp. Allt löst

2. Köp en "korsad" nätverkskabel ("crossover" inte "twisted") koppla ihop datorerna, sätt den ena att ha ip 10.10.X.Y och den andra 10.10.X.Z där X ska vara bägge på samma och Z och Y ska vara olika. Färdigt.

Trådlöst:

1. Köp en trådlös router, anslut bägge, den har med all säkerhet dhcp. Allt löst.

2. Klicka på nätverksikonen i notifieringsarean, välj "Skapa nytt trådlöst Nätverk" ge det ett namn. Klicka på nätverksikonen på den andra datorn, välj att ansluta till ditt nyskapade nätverk. Färdigt (hoppas jag innerligt).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ambassadeur5000 skrev:Hur gör man enklast?
Skaffar en router. Men jag antar att det inte är svaret du vill höra :P Kan du utveckla lite vad och hur du hade tänkt dig? Trådlöst? Annars är det bara att ta en korsad nätverkskabel och plugga ihop datorerna.

Jag har försökt att koppla ihop två datorer trådlöst, men misslyckats (mest för att jag inte la ner jättemycket arbete på det, och fick gissa lite eftersom jag inte hade internetuppkoppling). Men jag såg att i senaste versionen av wicd verkar det gå utmärkt att både skapa ad-hoc-nätverk och dela internetuppkoppling. Dock är inte wicd installerat som standard, och ersätter dessutom standard-nätverkshanteraren, så det är kanske en lite onödig väg att gå om du inte vill köra wicd ändå?

Annars får du vänta på att någon annan kommer med kloka ord.

EDIT: MekAp var snabbare, och visste dessutom hur man gjorde det på ett snyggare sätt ;)
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

DeepThought skrev:
Ambassadeur5000 skrev:Hur gör man enklast?
Skaffar en router. Men jag antar att det inte är svaret du vill höra :P Kan du utveckla lite vad och hur du hade tänkt dig? Trådlöst? Annars är det bara att ta en korsad nätverkskabel och plugga ihop datorerna.

Jag har försökt att koppla ihop två datorer trådlöst, men misslyckats (mest för att jag inte la ner jättemycket arbete på det, och fick gissa lite eftersom jag inte hade internetuppkoppling). Men jag såg att i senaste versionen av wicd verkar det gå utmärkt att både skapa ad-hoc-nätverk och dela internetuppkoppling. Dock är inte wicd installerat som standard, och ersätter dessutom standard-nätverkshanteraren, så det är kanske en lite onödig väg att gå om du inte vill köra wicd ändå?

Annars får du vänta på att någon annan kommer med kloka ord.

EDIT: MekAp var snabbare, och visste dessutom hur man gjorde det på ett snyggare sätt ;)

Jo jag har en trådlös router och vill att datorerna skall kunna komunicera, dvs kunna utbyta bilder tex. Jag tycker det kulle vara smidigt att slippa USB-minnen etc...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Högerklicka på lämplig katalog i nautilus, välj "Utdelningsalternativ", kryssa i "Dela ut den här mappen". Klart. De andra datorern på ditt nätverk hittar nu mappen genom att gå in på "Platser" → "Nätverk" i menyn.

Om du följer instruktionerna ovan och datorn ber dig installera en tjänst, gör det. Om datorn ber dig starta om sessionen, gör det. Efter det kan du högerklicka igen och följa instruktionerna ovan.

/Micke
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

micke_nordin skrev:Högerklicka på lämplig katalog i nautilus, välj "Utdelningsalternativ", kryssa i "Dela ut den här mappen". Klart. De andra datorern på ditt nätverk hittar nu mappen genom att gå in på "Platser" → "Nätverk" i menyn.

Om du följer instruktionerna ovan och datorn ber dig installera en tjänst, gör det. Om datorn ber dig starta om sessionen, gör det. Efter det kan du högerklicka igen och följa instruktionerna ovan.

/Micke
Jag gjorde som du sade, installerade tjänsten och valde dela ut. På den andra datorn kommer Windows nätverk upp i menyn men där finns tyvärr inte mappen jag delade ut. Vad gör jag för fel :-\
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Gjorde du om utdelningen efter att sessionen startats om? Du måste alltså högerklicka och välja dela ut två gånger om du behövde installera en tjänst.

/Micke
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

micke_nordin skrev:Gjorde du om utdelningen efter att sessionen startats om? Du måste alltså högerklicka och välja dela ut två gånger om du behövde installera en tjänst.

/Micke
Hittar fortfarande inte mappen på min andra dator ??? Du nände Nautilus, hmm vad är det?

Jag testade genom att skapa en mapp och bara högerklicka på dela ut, är det fel?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nautilus är filhanteraren. :)

Jag skrev lite om Samba förut: http://lathund.wordpress.com/2008/08/24 ... med-samba/. Hoppas det kan vara till nytta!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"