Omständigt att Starta om / Stänga av datorn i 8.10.
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Omständigt att Starta om / Stänga av datorn i 8.10.
Hej
Jag tycker det är rätt omständigt att Starta om / Stänga av datorn.
Var är den omtalade On/off knappen? Längst till vänster (där jag tror att den tidigare fanns) finns en "grön gubbe" där jag kan välja "Logga ut" eller "Växla användare", dvs inget alternativ som Starta om / Stänga av.
Det finns i stället vid ikonen där min användare står: "Växla användare eller Stäng av".
Att välja Starta om / Stänga av tar mig dock bara till inloggningsskärmen, där jag måste aktivt klicka "Alternativ" och därefter välja Starta om eller Stänga av. Irriterande, ologiskt och omständigt...
Folk raljerar om att "Start"-knappen i Windows XP används för att "Stänga av", men den gör åtminstone det direkt jag väljer det.
/Peter
Jag tycker det är rätt omständigt att Starta om / Stänga av datorn.
Var är den omtalade On/off knappen? Längst till vänster (där jag tror att den tidigare fanns) finns en "grön gubbe" där jag kan välja "Logga ut" eller "Växla användare", dvs inget alternativ som Starta om / Stänga av.
Det finns i stället vid ikonen där min användare står: "Växla användare eller Stäng av".
Att välja Starta om / Stänga av tar mig dock bara till inloggningsskärmen, där jag måste aktivt klicka "Alternativ" och därefter välja Starta om eller Stänga av. Irriterande, ologiskt och omständigt...
Folk raljerar om att "Start"-knappen i Windows XP används för att "Stänga av", men den gör åtminstone det direkt jag väljer det.
/Peter
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Omständigt att Starta om / Stänga av datorn i 8.10.
Testa att ta bort avstängningsknappen från panelen och sedan lägga till de igen. De verkar ha ändrat kommandot för att få upp avstängningsmenyn från 8.04 till 8.10, Det kommando som förut gav en avstängningsmeny ger nu en utloggningsmeny i stället.
Om du vill stänga av på unix-vis i stället för att tramsa omkring med grafiska knappar öppnar du en terminal och skriver sudo init 0 i stället
/Micke
Om du vill stänga av på unix-vis i stället för att tramsa omkring med grafiska knappar öppnar du en terminal och skriver sudo init 0 i stället

/Micke

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Avstängningsknappen är mycket riktigt inkorporerad i användarväxlarenn numera. Att man klicka på stäng av elelr starta om och bara loggas ut istället hände för mig också när jag körde betan, men det fixades iaf för mig med uppdateringar flera dagar innan släppet
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag har lagt till på på panelen en knapp som heter Användarväxlare -"En meny för att växla användare" där kan jag välja status på Pidgin och växla användare även gästanvändaren som är ny för 8.10 och Vänteläge, Viloläge och starta om. Väljer jag stäng av så stängs datorn av på en gång utan fler menyer.
Ännu konstigare då eftersom jag aldrig körde betan, utan gick direkt på den riktiga releasen...Cadryc skrev: Att man klicka på stäng av elelr starta om och bara loggas ut istället hände för mig också när jag körde betan, men det fixades iaf för mig med uppdateringar flera dagar innan släppet
/Peter
Gjorde du en uppgradering från Hardy? Vill minnas att den bara hade de funktionerna då.
Kolla genom att högerklicka på ikonen och välj Om. Intrepids version av Fast user switch ska här vara 2.24.0.
Kolla genom att högerklicka på ikonen och välj Om. Intrepids version av Fast user switch ska här vara 2.24.0.
Ja, jag gjorde en uppgradering från Hardy.Bowmore skrev:Gjorde du en uppgradering från Hardy? Vill minnas att den bara hade de funktionerna då.
Panelprogram för snabb användarväxling är version 2.24.0.
What gives...?
/Peter
provade nyss att logga in på gästkontot.
Där finns den röda On/off knappen längst till upp till vänster och där finns alternativen Starta om / Stänga av!
Lite lustigt att det är olika interface för huvudkonton och gästkontot...
Edit: Däremot funkar inte alternativen Starta om / Stänga av inifrån Gäst-kontot, man hamnar i växlingsläge till min huvudanvändare igen (med lösenordsfråga).
/Peter
Där finns den röda On/off knappen längst till upp till vänster och där finns alternativen Starta om / Stänga av!
Lite lustigt att det är olika interface för huvudkonton och gästkontot...
Edit: Däremot funkar inte alternativen Starta om / Stänga av inifrån Gäst-kontot, man hamnar i växlingsläge till min huvudanvändare igen (med lösenordsfråga).
/Peter
Senast redigerad av 1 peswe, redigerad totalt 6 gånger.
Det har ju trillat ner ett antal uppdateringar för den funktionen under Intrepid utveckling men de borde finnas med med tanke på att du uppgraderat med den slutliga releasen. Den ska innehålla sju alternativ!
Frågan är om du inte ska försöka med att installera om den
Sen får du lägga till ikonen igen genom att högerklicka på panelen och Lägg till i panelen. Där heter den Användarväxlare. Men innan så kan du testa att lägga till en extra Användaväxlare i panelen för att se om den ser likadan ut.
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge fast-user-switch-applet
sudo apt-get install fast-user-switch-applet
Om man försöker stanga ner när en annan användare är aktiv så blir man varnad och får ange lösenord. Möjligen gav du inte den nya användaren admin-rättighet och då kan inte han/hon stänga ner datorn.peswe skrev:Edit: Däremot funkar inte alternativen Starta om / Stänga av inifrån Gäst-kontot, man hamnar i växlingsläge till min huvudanvändare igen (med lösenordsfråga).
Edit
Funkar nog om du lägger upp en ny Användarväxlare hos dig.
Det löste sig efter ominstallationen.Bowmore skrev:Det har ju trillat ner ett antal uppdateringar för den funktionen under Intrepid utveckling men de borde finnas med med tanke på att du uppgraderat med den slutliga releasen. Den ska innehålla sju alternativ!
Sen får du lägga till ikonen igen genom att högerklicka på panelen och Lägg till i panelen. Där heter den Användarväxlare. Men innan så kan du testa att lägga till en extra Användaväxlare i panelen för att se om den ser likadan ut.Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge fast-user-switch-applet sudo apt-get install fast-user-switch-applet
Den Stora gröna gubben med 2 alternativ är nu en liten grön gubbe med mitt användarnamn och med 7 st alternativ.
Nu funkar Omstart och avstängning direkt utan att mellanlanda i inloggningsdialogen.
Tack Bowmore
/Peter
Växla användare kom inte längst till höger utan först på listan till höger.
Ca 10 cm från högerkant. Den går att flytta från och till i mittpartiet. Men datum och
klockslag går inte att flytta mera mot mitten så att man kanske skulle få
utrymme för växla användare.
( Något Off Topic om orsaken. Gjorde en mjuk uppgradering med
update-manager -d och fick rutan Uppdatera till ny Ubuntuversion 8.10.
Då sparas Home med gamla inställningar. Ens egna filer, bilder och musik förstörs inte heller.
Avstängningsknappen eller Växla användare hamnade bara på fel ställe.
Praktiskt sätt att uppgradera, men tydligen kan man missa något av det nya.)
Ca 10 cm från högerkant. Den går att flytta från och till i mittpartiet. Men datum och
klockslag går inte att flytta mera mot mitten så att man kanske skulle få
utrymme för växla användare.
( Något Off Topic om orsaken. Gjorde en mjuk uppgradering med
update-manager -d och fick rutan Uppdatera till ny Ubuntuversion 8.10.
Då sparas Home med gamla inställningar. Ens egna filer, bilder och musik förstörs inte heller.
Avstängningsknappen eller Växla användare hamnade bara på fel ställe.
Praktiskt sätt att uppgradera, men tydligen kan man missa något av det nya.)