Konstigt utseende utskrift från firefox

djsameman
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Konstigt utseende utskrift från firefox

Inlägg av djsameman »

När jag var inne på http://www.bussgods.se för att använda den smidiga tjänsten där man skriver ut egna fraktsedlar var det ett par problem jag stötte på.

När man fyllt i alla uppgifter och väljer att "skriva ut fraktsedel" blir marginalerna hoptryckta och att deras "logga" och streckkod inte kommer med.

Detta uppträder inte vid förhandsgranskning.
Detta sker både vid utskrift -> papper och utskrift -> PDF

I utskriftsinställningarna står pappersformatet på "US-letter" och trots att jag ändrar till A4 ändras det tillbaka till "US-letter" när firefox startats om.

Jag har inte annars problem att få med allt i utskrifterna när jag skriver ut andra pdf-filer och dokument.

Jag har även försökt göra manuella ändringar genom "about:config" metoden i adressraden utan framgång. Provat skriva ut till .ps , då kommer streckkoden med däremot men fraktsedeln ser inte vacker ut i övrigt direkt.

Är detta en bugg av något slag i FF3.0.3 eller ?

mvh

Janneman
Bowmore

Re: Konstigt utseende utskrift från firefox

Inlägg av Bowmore »

djsameman skrev:I utskriftsinställningarna står pappersformatet på "US-letter" och trots att jag ändrar till A4 ändras det tillbaka till "US-letter" när firefox startats om.
Har du ställt in A4 under Arkiv > Utskriftsformat ?

Funkar inte utskrifterna ok så labba med olika drivrutiner för skrivaren om du har fler alternativ.
djsameman

Inlägg av djsameman »

Har du ställt in A4 under Arkiv > Utskriftsformat ?
Jodå jag har labbat med dessa. Har också ändrat i

arkiv->utskriftformat : HP_Laserjet_1200 A4 -> Verkställ

men inställningarna går tillbaka till -> US-Letter vid omstart
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, det var olustigt!

Gå in i FFs konfiguration med url-adressen about:config.

Skriv paper_size i filterfältet och ändra Letter till A4 på alla ställen.
Står det ett heltal så ändra till 3.
Obs rör inte paper_size_type och paper_size_unit. De ska vara 1.

Ändra sen formatet också på alla ställen
paper_height ska vara 297
paper_width ska vara 210
djsameman

Inlägg av djsameman »

Den som har möjlighet kan gå in på http://www.bussgods.se och skapa en fiktiv fraktsedel och testa med att skriva ut till både .ps och .pdf i firefox. Jag provade på min bärbara ( som inte har någon skrivare installerad) och samma fel uppträdde även där. :-\

Därför tror jag att fler har detta problem. Det är kanske inte så många ännu som anlitat bussgods tjänster som har ubuntu 8.10 på sin dator.

Kan det vara någon inkompabilitet från deras server, som tydligen är .asp server. Jag tror säkert internet explorer funkar utan problem.

När man gör en förhandsgranskning kommer streckkod med, men nånstans på vägen försvinner den inkluderande grafiken. ???

mvh

Janneman
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"