Hur byter man plats på två tangenter?

Användarvisningsbild
Fredrik Bülow
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Bülow »

Hej

Jag behöver byta plats på mina "Alt" och "Windows" tangenter. Jag har redan testat "Keyboard preferences" och alternativet "Alt is mapped to the right Win-key..." fungerar bara för höger alt.
Användarvisningsbild
Fredrik Bülow
Kontakt:

Ok... nu tror jag mig ha löst problemet. Med programmed xkeycaps (som du skaffar med sudo apt-get install xkeycaps) så kan man lätt skapa ditt eget tangentbord. Detta sparas som ~/.xmodmap-vadNuDinDatorHeter.

Två tips för dig som vill göra något i stil med det jag gjorde .

1) När du sparar, välj "Changed keys". Om du väljer "All keys" så kommer du inte att kunna byta mellan t.ex. svenskt och amerikansk layout senare. Det här är något som jag "upptäckt" och jag har ingen aning om vad det beror på.

2) Tvärt emot vad programet hävdar så behöver du som kör GNOME inte lägga till xmodmap ~/.xmodmap-`uname -n` i ditt startupscript. Istället så behöver du, efter att ha sparat din layout, bara logga ut och sedan logga in igen. Gnome kommer då att fråga dig om du vill lägga till din .xmodmap (vilket du givetvis vill).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jo, det stämmer. Det är inte så svårt att editera .xmodmap själv heller för den delen. :)
Standardkonfiguration finns i /usr/share/xmodmap/*

Om ingen .xmodmap finns i hemkatalogen läses standard in, som är samma som "option keyboardlayout" eller vad det nu heter i xorg.conf.

Kod: Markera allt

man xmodmap
För mer info. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Fredrik Bülow
Kontakt:

M.a.o. så är det vettigare att lägga min nya .xmodmap i /usr/share/xmodmap/ så att alla andra kan använda den.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"