Script->Nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Loofy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Script->Nätverk

Inlägg av Loofy »

Ok..

Den här tråden är relativt tvärvetenskaplig och skulle potentiellt kunna höra hemma i någon/några andra trådar - men förmodligen skulle den passat bäst i ett "script" forum (som ju kanske inte är att betrakta som Programmering/Utveckling - dock kanske Script kunna finnas som ett underforum där).

Nåväl jag har en liten tanke, som jag tänkte förmedla. Om detta är möjligt och hur svårt kan det vara för en nybörjare som mig att genomföra.

Problembeskrivning:

Jag har en Dator i lägenheten som är lagringsplats och backupstation för det mesta av ettor och nollor. Jag funderar att till TV-utrustningen skaffa mig en Tvix:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271469
Den hade jag senare tänkt utrusta med exempelvis den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342841 (tyst, sval - och tillräckligt snabb)

Eftersom jag äger drygt 200 DVD:er och börjat så sakteliga köpa på mig BluRay så är det ju defacto så att ALLA filmer kommer inte få plats på 1000-gigabytaren. Däremot - har jag ju möjlighet att lagra allting i servern där jag vid behov kan köpa fler diskar etc. Servern jag pratar om skall snart få Ubuntu i sig - har en del dataflyttar kvar att göra innan. Hursomhelst. Ubuntu kommer ligga på den maskinen.

En fråga uppstår snabbt. Varför inte använda maskinens nätverk och köra direkt från servern? Anledningen är att kabeldragningen är väl problematisk. Detta måste skötas trådlöst.

Jag kommer i ena änden ställa en Linksys WRT54GL och i andra änden ställa en Linksys WRT610N. Signalkvalitén kommer vara god mellan dessa punkter.

Det jag tänkte nu att hitta något smidigt sätt att styra vilka filmer som skall vara "laddade" i tvixen.

Om man då skapade en Tom Mapp på servern typ /home/tvix/
exempelvis... Så skulle man väl kunna sätta hårda länkar (är väl benämningen för de som refererar till samma bit hårddisk?) för att sedan göra ett script som man låter köras kanske varje natt. Vill jag då byta/ta bort en film så likställs detta helt enkelt med att plocka bort länken.

Scriptets uppgift skall helt enkelt vara att synkronisera det som ligger i tvix-katalogen med det som finns på maskinen.

Är detta möjligt/svårt?

//Loofy
LapTop: Ubuntu 9.04 64bit
"Server": Ubuntu 8.04
Blivande Devbox: Ubuntu 9.04 64bit
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Script->Nätverk

Inlägg av KiviE »

Jag är rädd för att det trådlösa nätet kommer att vara för segt för en bra filmupplevelse tyvärr.
Loofy

Inlägg av Loofy »

Absolut är det så. Därav mina synkroniseringstankar. Jag får helt enkelt ha lite framförhållning över vilka filmer jag vill titta på. :)

Jag ställer in en synkronisering med hjälp av länkar på något vis - nattetid skall alltså tvix-enhetens diskinnehåll synkroniseras med det som jag ställt i servern - själva uppspelningen sedan - kommer ju ske från den interna hårddisken i tvixen sedan.

1000 gb räcker väl till omkring 100 DVD-filmer om man räknar 10 gb/film.

Som sagt.. Jag har tittat lite på detta och har eventuellt hittat en lösning, mirrordir var ett kommando jag läste om. Jag har dessutom lärt mig att script filer görs i textfiler som man skall sätta en x-flagga på för att kunna köra dem - sedan gäller det bara att ställa in systemet på att köra den kontinuerligt. (kommer jag på att jag vill se en film som inte är "laddad" så får jag ju aktivt starta synkroniseringen)

//Loofy
KiviE

Inlägg av KiviE »

Loofy skrev:Absolut är det så. Därav mina synkroniseringstankar. Jag får helt enkelt ha lite framförhållning över vilka filmer jag vill titta på. :)
Ah, tolkade texten lite fel alltså :)

Har jag tolkat dig rätt att du vill att allt i en mapp på servern ska synkas mot en mapp på Tvixen?

Isf borde kanske kolla in rsync?
Loofy

Inlägg av Loofy »

japp...

Men så här är ju fallet...

På servern så har jag ju om man säger "alla" filmer - mer än vad som får plats i tvixens hårddisk. Servern är kan man säga "banken" med filmer.

Allt på servern kan inte synkroniseras. För att styra detta tänkte jag mig en "tom" mapp på servern innehållandes "länkar" eller liknande som skall ses som regler för vilken data som skall synkroniseras vid nästa "körning".

Skall titta på rsync - det kanske löser detta?t
Edit:
Har tittat på hjälpen över rsync - och det verkar vara ett mycket användbart verktyg -
Har jag förstått hjälpen rätt så kan jag med hjälp av -L fylla en tom mapp med symboliska kataloglänkar. Sedan vid körningen kommer datan som finns i den symboliska länkens destination överföras till hårddisken på tvixen.
//Loofy
Senast redigerad av 1 Loofy, redigerad totalt 6 gånger.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Loofy skrev:japp...

Men så här är ju fallet...

På servern så har jag ju om man säger "alla" filmer - mer än vad som får plats i tvixens hårddisk. Servern är kan man säga "banken" med filmer.

Allt på servern kan inte synkroniseras. För att styra detta tänkte jag mig en "tom" mapp på servern innehållandes "länkar" eller liknande som skall ses som regler för vilken data som skall synkroniseras vid nästa "körning".

Skall titta på rsync - det kanske löser detta?
//Loofy
Jo det kommer fungera precis som du har tänkt dig med länkar (om jag inte misstar mig). Det rsync gör är att på ett smidigt sätt flytta över nya filmer. Men du kommer nog behöva manuellt ta bort alla filmer som inte ska vara kvar på tvixen själv.
Loofy

Inlägg av Loofy »

mmm borttagandet som sagt.
Där kanske man då kan skriva ett script som jämför de symboliska länkar som finns i mappen på servern med de mappar som finns på tvixen - Finns inte länken i länksamlingen på servern skall datan tas bort.
Ovan körs innan en rsync session körs.

//Loofy
KiviE

Inlägg av KiviE »

Loofy skrev:mmm borttagandet som sagt.
Där kanske man då kan skriva ett script som jämför de symboliska länkar som finns i mappen på servern med de mappar som finns på tvixen - Finns inte länken i länksamlingen på servern skall datan tas bort.
Ovan körs innan en rsync session körs.

//Loofy
Finns kanske bättre sätt att göra det...

Angående mirrordir så kommer den inte fungera då den inte följer länkar utan kopierar länkarna som de är. Kanske går att ställa in dock.
MIRRORDIR mirrors a directory tree in every detail, including devices, ownerships, permissions, symlinks, hardlinks and access times
Loofy

Inlägg av Loofy »

Japp har sett det oxå...

men tanken med mirror dir då är väl snarare att man går mot den faktiska datan i speglingen...
En loop tittar i en textfil som får underhållas av mig när jag vill ändra datan som finns på tvixen. Varje rad i filen innehåller en katalog/sökväg som skall speglas med tvixens hårddisk.

Vet ej - bara spånar mest, kanske är en sämre idé hehe.

//Loofy
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"