Tjena. första gången jag skriver i forumet. har kunnat läsa mig till allt annat, eller frågat kompisar. men detta är inget som jag klarar av.
Riktigt bra forum måste jag säga.
till problemet.
har en latop med vista, som jag har laddat ner 8.10 på och skrivit ut med imgburn.
stoppar in den i min stationära och påbörjar installationen.
kommer så långt in i installationen att den partionerar upp och börjar installera. sen säger den att den inte kan läsa skivan och att det kan bero på dålig skiva, dålig läsare eller dålig hdd.
vad jag har gjort hittils.
testat med tre olika skivor. dock samma fil.
testat med två olika läsare.
testat med två olika hdd.
har "kontrollerat skiva efter fel" i uppstartsmenyn. och då har den "skannat" skivan hela vägen och sedan startat om. det stod något där som jag inte hann läsa.
och det går att starta på alla skivorna, dvs använda dem som livecd. och allt fungerar.
hur ska jag gå tillväga? har aldrig varit några problem med de andra installationerna. 8.04 7.10.....
sen undrar jag med hur jag ska göra för att formatera bägge hdd så jag inte har någon gammal version kvar i systemet.
för när man partionerar upp det kan man bara välja en hdd. eller har jag missat något?
datorn är en ganska gammal med processor på 1.8 ram 1024. dvs inga speciella saker. men det har fungerat innan.
hur ska jag göra?
snälla bullen hjälp mig!
Problem med installation. Avbryts, kan inte läsa skiva!LÖST!
Problem med installation. Avbryts, kan inte läsa skiva!LÖST!
Senast redigerad av 1 jöns, redigerad totalt 7 gånger.
Re: Problem med installation. Avbryts, kan inte läsa skiva.
Hej.
Hade samma problem. Laddade då ner från denna länk en gång till, http://releases.ubuntu.com/releases/8.10/, brände sedan skivan långsamt (4ggr). Därefter gick det att installera på min stationära. Den bärbara har jag inte testa på ännu.
Lycka till. Lev väl!
/bsv'
Hade samma problem. Laddade då ner från denna länk en gång till, http://releases.ubuntu.com/releases/8.10/, brände sedan skivan långsamt (4ggr). Därefter gick det att installera på min stationära. Den bärbara har jag inte testa på ännu.
Lycka till. Lev väl!
/bsv'
- Ambassadeur5000
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har också haft otroliga problem med att installera på min LG laptop. Har testat med samma skiva, nya skivor och till slut funkade det.bsv skrev:Hej.
Lycka till. Lev väl!
/bsv'
Hej,
jag har märkt att olika märken av skivor beter sig olika. Jag har också haft problem med Ubuntu skivor, och bränt om flera stycken. Skivcheck ger inga errors heller. Så testa om du kan en skiva av annat märke. Du gör ju allt rätt i övrigt.
/beta
jag har märkt att olika märken av skivor beter sig olika. Jag har också haft problem med Ubuntu skivor, och bränt om flera stycken. Skivcheck ger inga errors heller. Så testa om du kan en skiva av annat märke. Du gör ju allt rätt i övrigt.
/beta
Re: Problem med installation. Avbryts, kan inte läsa skiva!LÖST!
Löste detta igår när jag hade några timmar till godo.
Så här gjorde jag:
Laddade ner ett annat brännarprogram ist för imgburn, InfraRecorder och brände på en likadan skiva. Brände inte på sakta hastighet heller. tror inte det gick att välja ens. ska bli spännande och se om detta fungerar till att bränna ut mina wii spel med. imgburn fungerar varannan gång bara. man blir så trött.
Startade en live session och tömde och tog bort alla gamla partioner med "partion edit". minns inte om det fanns med på 8.04 men jag vet att jag letade efter det för att göra det.
När alla hdd var tomma och glada så tog jag bara och installerade allt. första gången hängde sig allt och jag fick starta om datorn manuellt. Då läste jag även på internet samtidigt. om det berodde på det eller inte vet jag inte men nästa gång gjorde jag på samma sätt och lämnade datorn för sig själv.
Så den satt och puttrade medans jag kollade på scrubs.
sen var det klart och bara att starta om systemet.
måste säga att det ser bra ut. Som vanlig fungerade allt för mig direkt. trådlösa inga som helst problem. har annars läst att det ska strula.
i nästa vecka får jag min Eee pc och ska kasta in ubuntu-eee på den. kommer bli hur kul som helst.
Tack för hjälpen. Hoppas mitt första inlägg blir till hjälp för andra.
peace out.
Så här gjorde jag:
Laddade ner ett annat brännarprogram ist för imgburn, InfraRecorder och brände på en likadan skiva. Brände inte på sakta hastighet heller. tror inte det gick att välja ens. ska bli spännande och se om detta fungerar till att bränna ut mina wii spel med. imgburn fungerar varannan gång bara. man blir så trött.
Startade en live session och tömde och tog bort alla gamla partioner med "partion edit". minns inte om det fanns med på 8.04 men jag vet att jag letade efter det för att göra det.
När alla hdd var tomma och glada så tog jag bara och installerade allt. första gången hängde sig allt och jag fick starta om datorn manuellt. Då läste jag även på internet samtidigt. om det berodde på det eller inte vet jag inte men nästa gång gjorde jag på samma sätt och lämnade datorn för sig själv.
Så den satt och puttrade medans jag kollade på scrubs.
sen var det klart och bara att starta om systemet.
måste säga att det ser bra ut. Som vanlig fungerade allt för mig direkt. trådlösa inga som helst problem. har annars läst att det ska strula.
i nästa vecka får jag min Eee pc och ska kasta in ubuntu-eee på den. kommer bli hur kul som helst.
Tack för hjälpen. Hoppas mitt första inlägg blir till hjälp för andra.
peace out.