kopiera en installations iso till hårddisk och boota

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

kopiera en installations iso till hårddisk och boota

Inlägg av zorro_ac »

sitter nu åter på ytterst spartansk konfiguerad win98.
jag har internetåtkomst och deamon tools men inte så mkt mer.
vill få in ubuntulite men har ingen möjlighet att boota från cd-rom, floppy eller usbminne.

kan jag kopiera innehållet i ubuntulites "installations"-isofil till hårddisken och få det att boota?

Edit. hårddisken är uppdelad i två logiska partitioner i fat32, 5gb för operativsystemet och 1gb för installationsfiler/temp/rescue eller nåt annat användbart..
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: kopiera en installations iso till hårddisk och boota

Inlägg av djkmmo »

zorro_ac skrev:sitter nu åter på ytterst spartansk konfiguerad win98.
jag har internetåtkomst och deamon tools men inte så mkt mer.
vill få in ubuntulite men har ingen möjlighet att boota från cd-rom, floppy eller usbminne.

kan jag kopiera innehållet i ubuntulites "installations"-isofil till hårddisken och få det att boota?

Edit. hårddisken är uppdelad i två logiska partitioner i fat32, 5gb för operativsystemet och 1gb för installationsfiler/temp/rescue eller nåt annat användbart..
Det här kanske kan hjälpa dig framåt en bit: Install GNU/Linux without any CD, floppy, USB-key, nor any other removable media
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: kopiera en installations iso till hårddisk och boota

Inlägg av zorro_ac »

ah.. inte dåligt..
dock har ja precis knåpat in ubuntu server med UNetBootin och installerad LXDE...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"