ÖNSKAR hjälp med trådlöst nätverk, cpu, ram frågor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
stooolpe

ÖNSKAR hjälp med trådlöst nätverk, cpu, ram frågor

Inlägg av stooolpe »

Börjar med det trådlösa nätverket som jag nu har fått igång.
I min laptop har jag Intel PRO/Wireless 2200 BG [Calexico2]
Sen har jag även en usb sticka då jag tyckte det inbygga intelkortet var alldeles för instabilt.
Usb stickan är en D-link system DWA-140 802.11n Adapter [ralink rt2870]

Har som ni ser installerat drivrutinen för D-link stickan windows drivrutiner för trådlösa nätverkskort, men jag kan inte konfiguera i drivrutiner för trådlösa nätverkskort utan då möts jag av detta felmeddelande:

Could not find a network configuration tool

Hur löser jag det så att jag kan konfiguera, eller det ska man kanske inte göra här?

För att överhuvudtaget kunna komma ut på internet trådlöst så är jag tvungen att sätta igång det inbyggda intel kortet i datorn precis som om man bryggar anslutningen.
Använder mig av kryptering.

Tycker också att nätverket är instabilt går ner ganska ofta och man får godkänna sin krypteringsnyckel ganska många gånger speciellt när man precis startat datorn.

Jag misstänker dock att ibland är jag kanske ansluten via det inbygda intel kortet och andra gånger via D-link stickan då denna sessionen gått utmärkt än så länge. Tittar jag i wireless network connection to (dlink) så är det d-linken som är iprickad för tillfället, men ibland är båda iprickade och ibland bara intels.

Tips eller guider om detta mottages gärna.

Finns det några program där man kan optimera prestandan, till min toshiba laptop fanns där ett program som hette powersaver där man kunde sänka processorns prestanda och även ändra kylningsmetoden för att få den svalare och tystare men nu när man använder ubuntu verkar datorn behöva kraft till minsta lilla program som ska öppnas.

Tycker att datorn använder mycket av cpu:n, jag har en Intel pentium M processor 1,73GHz samt 1,5Gb och datorn avänder för det mesta 40% av ram-minnet är det rimligt att det tar så mycket?

Går det att göra något åt det? Tips, Ideér mottages mer än gärna.
stooolpe

Re: ÖNSKAR hjälp med trådlöst nätverk, cpu, ram frågor

Inlägg av stooolpe »

Lyfter denna för att öka chansen till svar
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"