[löst] stänga ner program med timer

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

[löst] stänga ner program med timer

Inlägg av eyerouge »

Hur kan man stänga ner (asvluta) ett program helt genom att sätta en timer? Ex: Jag vill att Deluge ska stängas ner om 120 minuter. Finns det något smidigt CLI-sätt?
Senast redigerad av 1 eyerouge, redigerad totalt 9 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Re: stänga ner program med timer

Inlägg av dmz »

deluge && sleep 120m && killall deluge - men det kanske inte var vad du var ute efter? Om du läser man deluge kanske det finns någon form av socket du kan göra anrop mot (dvs skicka kommandon via cli till applikationen).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

dmz skrev:deluge && sleep 120m && killall deluge - men det kanske inte var vad du var ute efter? Om du läser man deluge kanske det finns någon form av socket du kan göra anrop mot (dvs skicka kommandon via cli till applikationen).
Tror det borde fungera. =) Måste jag köra deluge som i ovanstående också? Eller fungerar det att starta Deluge t.ex. via en genväg på skrivbordet/menyn och sedan:
sleep 120m && killall deluge
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det är sådant at är till för. Kör kommandot at now+120min och ange de kommandon du vill köra vid tidpunkten (t.ex. killall deluge), avsluta med Ctrl+d. Du kan lista alla köade jobb med kommandot atq och ta bort jobb med atrm.
eyerouge
Kontakt:

stänga ner program med timer

Inlägg av eyerouge »

Lars skrev:Det är sådant at är till för. Kör kommandot at now+120min och ange de kommandon du vill köra vid tidpunkten (t.ex. killall deluge), avsluta med Ctrl+d. Du kan lista alla köade jobb med kommandot atq och ta bort jobb med atrm.
Fungerar utmärkt.

*niger*
Bild
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"