Hej,
Jag har installerat en Counter-strike Source server på min "Ubuntu-maskin". Varje gång jag skall dra igång servern så måste jag öppna upp Terminalen, ställa mig i rätt katalog o skriva följande kommando: "./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100"
Kan man skapa ett snabb kommando så jag slipper skriva allt detta? Alternativt om det går att skapa en genväg som skrivbordet?
Tack på förhand
//Micke
Skapa ett snabbkommande i Terminalen, hur?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Skapa ett snabbkommande i Terminalen, hur?
skapa en fil som heter t.ex. cs.sh och skriv följande i den:
spara på lämplig plats
gör filen körbar:
skriv ./cs.sh i katalogen där filen ligger
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
/sökväg/till/servern/srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100
gör filen körbar:
chmod +x cs.sh
-
Hej,
Fick det nästan att funka. Dock inte som en genväg på skrivbordet. Jag var tvungen att lägga filen i samma mapp som programmet...
Skrev följande i min *.sh fil: "./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100" och la den i samma mapp som programmet, då funkade det.
Försökte sedan "skapa länk" av denna filen som jag lade på skrivbordet, men då vill den inte fungera. Är det "home" mappen som krånglar till det?
//Micke som försöker lära sig :-)
Fick det nästan att funka. Dock inte som en genväg på skrivbordet. Jag var tvungen att lägga filen i samma mapp som programmet...
Skrev följande i min *.sh fil: "./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100" och la den i samma mapp som programmet, då funkade det.
Försökte sedan "skapa länk" av denna filen som jag lade på skrivbordet, men då vill den inte fungera. Är det "home" mappen som krånglar till det?
//Micke som försöker lära sig :-)
- Konservburk
Du måste se till så att kommandot startas från rätt katolog. När du börjar med ./ så betyder det den nuvarande katalogen, vilket inte behöver vara samma sak som rätt katalog. Använd t.ex. cd-kommandot i skriptet för att byta katalog...MickeGoesUbuntu skrev:Skrev följande i min *.sh fil: "./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100" och la den i samma mapp som programmet, då funkade det.
#!/bin/sh
cd /sökväg/till/katalogen
./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy +ip 192.168.1.100 +maxplayers 16 -autoupdate +tickrate 100
- morphman86
Eller så gör du som så att du gör en textfil på skrivbordet där du skriver in hela kommandot, med sökväg och allt, och kopierar texten och klistrar in i Terminalen. Kanske inte lika hacker som en massa kortkommandon, men både simpelt och snabbt, speciellt om program-mappen ligger långt in. 

Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Alias är väl skolan för det här?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *