8.04 --> 8.10
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
8.04 --> 8.10
Hej,
Om jag idag kör 8.04 behöver jag då aktivt uppgradera till 8.10 eller kommer det via updatemanager?
Bör jag uppgradera?
Sedan måste jag berätta:
2008-04 kastade jag ut xp, det var mycket strul, virus omstarter för lite minne osv.
Efter installation av Ubuntu har allt fungerat 100%.
Bättre prestanda
Datorn jobba mindre (fläkten går på halvfart)
Många fina program
Jätte bra support från detta forum.
Nu kör till och med svärfar ubuntu, tidigare vista home basic och det var bara strul. Det fungerar perfekt.
//Fredrik
Om jag idag kör 8.04 behöver jag då aktivt uppgradera till 8.10 eller kommer det via updatemanager?
Bör jag uppgradera?
Sedan måste jag berätta:
2008-04 kastade jag ut xp, det var mycket strul, virus omstarter för lite minne osv.
Bättre prestanda
Många fina program
Nu kör till och med svärfar ubuntu, tidigare vista home basic och det var bara strul. Det fungerar perfekt.
//Fredrik
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: 8.04 --> 8.10
Uppdateringen kommer (har kommit) via update manager. Ubuntu 8.04 är en LTS (long term support) version som kommer att ha support länge ännu. Om allt funkar bra för dig behöver du inte uppdatera, om du vill ha bättre stöd för trådlösanätverk, en ny version av gnome och xorg m.m. kan du uppdatera.
/Micke
/Micke

För att uppdateringshanteraren ska hitta 8.10 uppgraderingen måste man välja att "Vanliga utgåvor" ska visas. Detta görs i Programvarukällor - Uppdateringar (System - Adminstration - Programvarukällor).
Envis och härdad nybörjare
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Alltid en bra fråga uppgradera eller ej...uppsalanet skrev:Hej,
Bör jag uppgradera?
Sedan måste jag berätta:
Bättre prestanda
Många fina program
//Fredrik
Det går att göra det via updatemanager, men först måste du öppna en terminal och skriva
Kod: Markera allt
update-manager -d
Varför uppgradera när det i detta fallet egentligen borde kallas nergradering. 8.10 är buggigt så det förslår.
Vissa saker fungerar plötsligt inte i 8.10 som det gjorde i 8.04. Vad folket som skrivit koden sysslat med är en fråga jag ställer mig?

- Osprey
- Kontakt:
Nåja, jag hade mer krångel när jag uppgraderade från 7.10 till 8.04 än när jag gick från 8.04 till 8.10... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Hmm, du skall kanske börja hjälpa till med att hitta buggar i test-CD-skivorna (beta och RC-versionerna) innan de släpper nya versioner. Alternativt att du börjar skriva kod självLilo skrev:Varför uppgradera när det i detta fallet egentligen borde kallas nergradering. 8.10 är buggigt så det förslår.Vissa saker fungerar plötsligt inte i 8.10 som det gjorde i 8.04. Vad folket som skrivit koden sysslat med är en fråga jag ställer mig?

Det är alltid tacksamt för utvecklare att få distributionen testad av folk innan man gör släppet av en ny version (som Ubuntu 8.10). Då kan man få reda på problem innan, och kan hinna fixa dem tills det blir skarpt läge. Så vill du ha en stabilare version av 9.04 till din dator, så kan det vara bra om du är med och testar den när den nya betan av den kommer ut i slutet av februari.

Det skulle innebära att Ubuntu gick under omgående. Jag kan inte ett dyft om kodning. Det där med att testa nästa version för att hjälpa till kanske inte är helt fel.AJxn skrev:Hmm, du skall kanske börja hjälpa till med att hitta buggar i test-CD-skivorna (beta och RC-versionerna) innan de släpper nya versioner. Alternativt att du börjar skriva kod självLilo skrev:Varför uppgradera när det i detta fallet egentligen borde kallas nergradering. 8.10 är buggigt så det förslår.Vissa saker fungerar plötsligt inte i 8.10 som det gjorde i 8.04. Vad folket som skrivit koden sysslat med är en fråga jag ställer mig?
Det är alltid tacksamt för utvecklare att få distributionen testad av folk innan man gör släppet av en ny version (som Ubuntu 8.10). Då kan man få reda på problem innan, och kan hinna fixa dem tills det blir skarpt läge. Så vill du ha en stabilare version av 9.04 till din dator, så kan det vara bra om du är med och testar den när den nya betan av den kommer ut i slutet av februari.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ubuntu och OpenSource klarar även klantiga kodare 
Det är en STOR hjälp att jaga buggar och göra felrapporteringar. Upptäckta buggar och bra buggrapporter är ALLTID uppskattat. De som packar programmen kan inte alltid testa alla möjliga inställningar och användningsfall.
Att skriva dokumentation är även det en stor hjälp och "återbetalning" till Open Source och Ubuntu. Det är tyvärr allt för få som tar sig tid att skriva dokumentation, så det behövs.
Så alla(?) kan hjälpa till på något sätt. Man behöver inta skriva kod för att bidra. Och man behöver inte bidra med något stort, alla som hjälper till är värdefulla...
(Jag reagerade lite ryggmärgsaktigt åt att din kommentar om programmerare och den Linuxdistribution som du fått utan att behöva göra någon motprestation. Du har naturligtvis rätt att skriva så och ge kritik om du vill. Så förlåt...)

Det är en STOR hjälp att jaga buggar och göra felrapporteringar. Upptäckta buggar och bra buggrapporter är ALLTID uppskattat. De som packar programmen kan inte alltid testa alla möjliga inställningar och användningsfall.
Att skriva dokumentation är även det en stor hjälp och "återbetalning" till Open Source och Ubuntu. Det är tyvärr allt för få som tar sig tid att skriva dokumentation, så det behövs.
Så alla(?) kan hjälpa till på något sätt. Man behöver inta skriva kod för att bidra. Och man behöver inte bidra med något stort, alla som hjälper till är värdefulla...
(Jag reagerade lite ryggmärgsaktigt åt att din kommentar om programmerare och den Linuxdistribution som du fått utan att behöva göra någon motprestation. Du har naturligtvis rätt att skriva så och ge kritik om du vill. Så förlåt...)