Avinstallation av program

Akny
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Akny »

Ok, nu har jag/vi fått hjälp med installation av program, men när jag nu vill avinstallera t.ex. spel och Evolution avinstalleras även beroende delar t.ex. Gnome-desktop, vilket jag misstänker inte är någon god ide att avinstallera. Hur gör jag då? Hur ska jag veta vad jag inte kan ta bort utan att ödelägga systemet?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det undrar jag också. Jag tänker att det inte går att veta och att det är något som borde/kommer fixas längre fram..
Gnome-desktop ska gå att ta bort men det kan visst bli problem vid uppdatering av OpenOffice då läste jag i en annan tråd.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Om du bara tar bort ett grafiskt program som du använder bör det inte ta bort något annat du behöver (kolla alltid i listan över borttagna paket!).

Om paketet ubuntu-desktop försvinner kan det bli strul inför nästa uppgradering av ubuntu dock. OpenOffice är ett bra exempel: i 5.04 användes OpenOffice 1, och i 5.10 användes OpenOffice 2. När man gjorde en uppgradering och hade ubuntu-desktop installerat visste datorn att ubuntu-desktop är viktigare än OpenOffice, och att ubuntu-desktop ville ha OpenOffice 2, så då slängdes OpenOffice 1. Men hade man tagit bort ubuntu-desktop fanns det inget som sa att OpenOffice 2 skulle installeras, varför man blev kvar med OpenOffice 1. Alltså inget livsviktigt - man bara får inte "hela" uppdateringen.
Akny
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Akny »

Ok,börjar begripa men nu skulle jag vilja disabla/avinstallera Powernowd. Hur gör jag det utan att tabort Ubuntu desktop? (Anledningen till det är att jag vill testa om musen slutar lagga).
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Installera paketet bum. Starta sedan System -> Administration -> BootUp Manager
Okänd

Inlägg av Okänd »

Testade precis BUM. Vad är det för skillnad på de tre flikarna summary, services, scripts?

Sen tänkte jag att jag skulle hitta Openoffice.org writer här eftersom den startas varje gång jag startar datan, men inte.
markspark

Inlägg av markspark »

de hittar du säkerligen i sessions.. under system -> preferenses -> sessions
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="markspark"]de hittar du säkerligen i sessions.. under system -> preferenses -> sessions[/quote]
Open office writer? Nä den är inte där heller.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

OpenOffice ingår i din session (det startas vid inloggningen, inte vid uppstarten av datorn). Under system -> inställningar -> sessioner kan du välja att spara din session när du loggar ut. Har du inte OpenOffice igång då kommer det inte att startas nästa gång.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om det ändå vore så väl. Sparande av session utan OpenWriter funkar inte..

Tillägg:Fast nu gick det. Provade igen :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"