Macbook - boota efter installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kd35a

Macbook - boota efter installation

Inlägg av kd35a »

Hejsan!

Tänkte med nya 8.10 att jag skulle dualboota på min MacBook (Sanat Rosa 3). Installationen går fint (påstår den iaf :P ). Problemet är att jag inte kan boota efteråt!

Testade först med apples egna bootloader, men den hittade inte ubuntu, så då installerade jag rEFIt. Där dyker ubuntu-installationen upp, men när jag ska starta från den så får jag upp en pingvin mot vit bakgrund, och sen händer inte mycket mer... Någon som vet vad som kan ha gått snett??

I Ubuntu-installern valde jag att installera bootloadern (fortfarande grub antar jag?) på sda3 (ext3, "/"; sda1 är fat32 "EFI", sda2 är Mac OS X).

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Macbook - boota efter installation

Inlägg av omnius »

Har du följt instruktionerna på Refits hemsida?

När du har installerat refit och därefter installerat ubuntu så behöver du uppdatera inställningarna (eller vad tusan man ska kalla det) i Refit. Du har ju några små pluppar under symbolen för osx och under pingvinen, använd piltangenterna för att gå till rätt plupp som heter något som kan tänkas härleda till att några inställningar ska uppdateras (kan för mitt liv inte minnas vad).
kd35a

Inlägg av kd35a »

Yes, till punkt och pricka, och jag ha gjort uppdateringen (om det är Partition Table du tänker på (gptsync.efi).
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Nja, jag menar inte att du i osx ska gå in och fippla i en fil, du gör det direkt i refit innan du startar något av operativen. Men jag antar att det är den filen som ändras när du fipplar där.

Då vetti tusan vad problemet är. Efterlyser mer mac-van dualbootare att ta över detta.
kd35a

Inlägg av kd35a »

Nja, detta görs inte inifrån mac os x, utan det görs antingen genom att klicka (med enter :p) på ett av allternativen från rEFIt, allternativt att gå in i rEFIts eget shell, och skriva gptsync.efi därifrån. Och enligt detta script/program så är min tabell uppdaterad.
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

ergo, man vetti tusan...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"