hur få igång trådlöst nätverkskort - moment 22?

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
lars_gr

hur få igång trådlöst nätverkskort - moment 22?

Inlägg av lars_gr »

Hej!
Jag är fullständigt nybörjare på Linux/Ubuntu, men vill förtvivlat gärna få det att fungera. Som ett första steg har jag installerat Ubuntu genom Wubi, men vill gärna göra en fullständig installation så småningom.
Installationen fungerar i sig, men jag står ändå på ruta 1, eftersom jag inte får igång nätverket. Ubuntu hittar iofs nätverkskortet när jag gör diagnos, men inget kommer igång. Kortet är UsRobotics, men verkar bygga på Broadcom. Förmodligen är det samma kort som i den http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=29906 tråden. Här står det att man ska ladda ner ndiswrapper och wine genom lägg till/ta bort, men hur ska jag göra det när jag inte har någon nätkontakt? Jag har laddat ner ndiswrapper från en annan dator och lagt ner tar-filen, men vet inte hur jag ska installera.
Har någon lust att hjälpa ett fullständigt blåbär som mig att komma vidare så vore jag djupt tacksam. Kom dock ihåg att jag knappt vet hur man stavar till terminalfönster, så var väldigt tydliga i era beskrivningar!
Med hopp om hjälp
Lars
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: hur få igång trådlöst nätverkskort - moment 22?

Inlägg av simonw »

lars_gr skrev:Hej!
Jag är fullständigt nybörjare på Linux/Ubuntu, men vill förtvivlat gärna få det att fungera. Som ett första steg har jag installerat Ubuntu genom Wubi, men vill gärna göra en fullständig installation så småningom.
Installationen fungerar i sig, men jag står ändå på ruta 1, eftersom jag inte får igång nätverket. Ubuntu hittar iofs nätverkskortet när jag gör diagnos, men inget kommer igång. Kortet är UsRobotics, men verkar bygga på Broadcom. Förmodligen är det samma kort som i den http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=29906 tråden. Här står det att man ska ladda ner ndiswrapper och wine genom lägg till/ta bort, men hur ska jag göra det när jag inte har någon nätkontakt? Jag har laddat ner ndiswrapper från en annan dator och lagt ner tar-filen, men vet inte hur jag ska installera.
Har någon lust att hjälpa ett fullständigt blåbär som mig att komma vidare så vore jag djupt tacksam. Kom dock ihåg att jag knappt vet hur man stavar till terminalfönster, så var väldigt tydliga i era beskrivningar!
Med hopp om hjälp
Lars

Du behöver inte wine alls men ndiswrapper kommer väl till pass.

Gör så här så fixar det sig nog:

1. Påbörja nedladdningen av Windows XP (INTE Vista!!) drivrutinen för ditt näverkskort. Det ska inte heller vara en *.exe fil utan en mapp med lite olika filer i, du ska nämligen ha tag på en *.inf fil.

2. Stoppa in din ubuntu skiva i cd-läsaren när du har bootat upp datorn.

3. Starta "Lägg till/Ta bort Program", finns i Program menyn uppe till vänster.

4. Sök efter "ndisgtk", det om ska installeras dyker då upp, men heter nått med windows drivrutiner.

5. Då det är installerat finner du detta program i meyn "System > Administration".

6. Klicka på "Installera ny drivrutin" leta reda på*.inf filen och välj.

7. Om det är rätt drivare står det "Hårdvara i systemet: Ja" under namnet på ditt kort.

8. Tuta och kör!!
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av zorro_ac »

snor den här tråden litegrann..
har nu installerat drivrutinerna till ett REALTEK RTL8187B trådlöst, via ndiswrapper.
det står hårdvara ja men jag kan inte konfiguera det? får upp ett meddelande om att det inte finns några nätverkskonfigurationsverktyg.
kollar jag i nätverksverktyg finns wlan0 att välja där men ingen mac adress eller nånting..

hjälp?
lars_gr

Inlägg av lars_gr »

Har tyvärr inget svar på ditt problem, Zorro, men mina problem försvann när jag installerade 8.10. Den nya ubuntudistributionen hade stöd för mitt kort så nu går allt på räls!
Lars
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av zorro_ac »

okej.. jag får prova en 8.10 live cd å se om det funkar då..
har visserligen uppgraderat från 8.04 till 8.10 redan men det känns som att nånting inte står rätt till då den inte hittar några konfigurationsverktyg...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Har du en ikon med två skärmar och ett utropstecken i din notifieringsyta på den övre panelen?

Klicka på den i så fall och välj vilket trådlöst nätverk du vill ansluta till.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Internet"