Hittar inte min gamla ide-hd [LÖST]

gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hittar inte min gamla ide-hd [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Hej
Har problem igen.. Har installerat ubuntu på min nya sata-hd och har ytterligare en sata som backup-disk. Detta funkade utan problem och även att hitta dvd'n. Däremot skulle jag vilja komma åt filer som ligger på min gamla ide-disk, som jag körde xp på och det verkar värre.. Den dyker inte upp när jag kopplar in den som slave. Försökte komma in i bios men datorn ignorerar att jag trycker på F2 så jag vet inte att den ens hittar disken.. Vad göra?
Senast redigerad av 1 gnorph, redigerad totalt 3 gånger.
Atomizer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Hittar inte min gamla ide-hd

Inlägg av Atomizer »

Steg ett är ju att komma in i BIOS-gränssnittet och se om den finns där. Hur det går till varierar ju rätt mycket; vilket knapp och när man ska trycka går inte att svara på generellt...

Om disken sitter ensam på IDE-kabeln ska den vara master. Om det finns ett "cable select"-läge skulle jag inte lita på det dock.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Tillägg;
Jag kopplade ur ide-disken igen och nu kom jag i alla fall in i menyn där jag kan välja hur jag vill starta ubuntu.. Kan man inte komma in i bios när man kör linux? Jag har dvd'n och ide-disken som slave båda två på samma kabel..
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

I det läget vi talar om här vet datorn inte att linux finns ens. Så nej, det spelar ingen roll vilket operativsystem du kör.

Du kan inte köra två slave på samma IDE-kabel, inte konstigt att det blev fel. Prova att köra antingen DVD:n eller hårddisken som slave, och den andra master.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ok, nu fungerar det.. Av någon anledning fungerade F2 knappen plötsligt så jag ändrade bara boot-ordningen på diskarna. Kan passa på att fråga här kanske, använder linux NTFS eller hur kan jag komma åt min gamla disk bara så där?
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

Ubuntu använder vanligtvis ext3, men det går att läsa och skriva till NTFS. Har själv några diskar med NTFS som jag kan använda i Ubuntu utan problem.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ok, jag har kommit fram till att det var det trådlösa tangentbordet som spökade.. Av någon anledning slutade det fungera när jag kopplade om hårddiskarna och således fungerade inte F2. Det kom (som synes) igång igen efter att jag kopplat tillbaka det som det var :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"