3 korta och enkla reflektioner på Ubuntu 8.10

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

3 korta och enkla reflektioner på Ubuntu 8.10

Inlägg av ubot »

Ok, efter att ha slängt skit på Ubuntu 8.10 som bara f-n igår pga strul med upplösningen på min bildskärm så får jag väl kompensera med några korta positiva omdömen om Ubuntu 8.10 jämfört med 8.04. Det här är inget märkvärdigt, men ändå positiva saker som har slagit mig under dagen.

1. Programstartaren Gnome Do har en panelikon som gör det betydligt enklare att installera plugins till programmet. Smidigt!

2. Email-klienten Evolution verkar ha ett inbyggt stöd för att meddela med en mailikon i panelen notifieringsfält när man har fått ett nytt mail. Smidigt!

3. Ubuntus nya tema DarkRoom är snyggt och gör det möjligt för i princip vem som helst att med några enkla klicka byta färg på Ubuntus menyer och fönster. Smidigt och snyggt!

Det var tre korta och enkla reflektioner på 8.10 så här långt.

Edit:

4. Pausfunktionen fungerar i nya VLC när man tittar på strömmad film. Smidigt!
Atomizer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: 3 korta och enkla reflektioner på Ubuntu 8.10

Inlägg av Atomizer »

Några av mina observationer:

+ Flikar i Nautilus är väldigt smidigt (synd bara att trädstrukturen inte hänger med så bra).
+ Mitt PCI-ljudkort (Asus Xonar D2) detekteras automatiskt och används som primärt ljudkort direkt (inte ens Vista klarade det).
+ Programmen minns sin senaste position även på andra skärmen.
+ Pidgin har bättre kompabilitet med MSN.

- Realtek 8187B-drivrutinen inte helt bra (trådlöst).
Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Lilo »

En av mina observationer:

Mitt trådlösa nätverkskort fungerar inte längre. Frågan är vad det var för fel på de drivisar som fanns i Ubuntu 8.04 där kortet fungerade utomordentligt bra. Nu kopplar det upp och ner hela tiden.
Har ett USB Network Adapter with rangebooster ( Linksys wireless-G WUSB54 )
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Atomizer: + Mitt PCI-ljudkort (Asus Xonar D2) detekteras automatiskt och används som primärt ljudkort direkt (inte ens Vista klarade det).

Vilken version av alsa kör du? Fungerar optisk in / ut? Det är PCI-versionen, inte PCI-E alltså?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Atomizer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Atomizer »

dmz skrev:Atomizer: + Mitt PCI-ljudkort (Asus Xonar D2) detekteras automatiskt och används som primärt ljudkort direkt (inte ens Vista klarade det).

Vilken version av alsa kör du? Fungerar optisk in / ut? Det är PCI-versionen, inte PCI-E alltså?
ALSA 1.0.17a (stödet för Xonar kom med 1.0.16, men har för mig att det var 1.0.14 eller 1.0.15 som 8.04 använde). Fick kompilera drivrutinerna själv i 7.10 och 8.04 så det är skönt att slippa det nu. :)

Kör bara analogt så jag kan tyvärr inte svara på om optiskt fungerar.

Vanlig PCI, första modellen som kom ut på marknaden.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Atomizer skrev:
dmz skrev:Atomizer: + Mitt PCI-ljudkort (Asus Xonar D2) detekteras automatiskt och används som primärt ljudkort direkt (inte ens Vista klarade det).

ALSA 1.0.17a (stödet för Xonar kom med 1.0.16, men har för mig att det var 1.0.14 eller 1.0.15 som 8.04 använde). Fick kompilera drivrutinerna själv i 7.10 och 8.04 så det är skönt att slippa det nu. :)

Kör bara analogt så jag kan tyvärr inte svara på om optiskt fungerar.

Vanlig PCI, första modellen som kom ut på marknaden.
Okay, jag fick veta att det var först med 1.0.18 det skulle fungera, men det var ju bra att veta. Kanske att det var de optiska in/ut-gångarna de menade då. Hur som helst, tack.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"