Talsyntes:____"För Folk I Tiden"
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]
Kan du tänka dig att dela det i de två moderna?
"adjust" och "run" eller vad jag kallade det.
Flera av de funktion du lagt in som jag inte förstod hör till "run",
men de ska in.
För "adjust" anser jag att det går att har mycket fönster upp. Det innebär att
tangenterna kan reduceras till "färre" (men många ändå). Tumregel...ingen egen tangent om det inte "behövs" (=begränsar utvärderingen)
Jag har inget förslg rakt av, men om det här är ok ska jag tänka.
Flera av de funktion du lagt in som jag inte förstod hör till "run",
men de ska in.
För "adjust" anser jag att det går att har mycket fönster upp. Det innebär att
tangenterna kan reduceras till "färre" (men många ändå). Tumregel...ingen egen tangent om det inte "behövs" (=begränsar utvärderingen)
Jag har inget förslg rakt av, men om det här är ok ska jag tänka.
- Konservburk
Hur är det med ctrl+shift+F1-12? Men det kanske blir lite väl komplicerat?
-
ctl2 till ctl0 är lediga.Är ctrl+0-9 upptagna?
mao inte ctl1
- Konservburk
Jag har egentligen inget emot något sådant.Hans Linde skrev:Kan du tänka dig att dela det i de två moderna?
Vad förstår du inte? Vad funktionerna gör? Vad de är bra till? Att de hör till "run"?Hans Linde skrev:Flera av de funktion du lagt in som jag inte förstod hör till "run",
men de ska in.
Låter vettigt.Hans Linde skrev:För "adjust" anser jag att det går att har mycket fönster upp. Det innebär att
Du kanke inte behöver komma med ett helt komplett förslag... men du kan iaf försöka fundera över vilka aspekter som är viktiga.Hans Linde skrev:Jag har inget förslg rakt av, men om det här är ok ska jag tänka.
-
ctl sht F6 är upptagenHur är det med ctrl+shift+F1-12? Men det kanske blir lite väl komplicerat?
OBS
Det här testerna hittills är endast Opera som jag märker att det händer något med.
-
Det var igår som jag inte hade full kläm på detta med "prev" o "next".Vad förstår du inte? Vad funktionerna gör? Vad de är bra till? Att de hör till "run"?
Jag ska återkomma med något "snart"
Under tiden tror jag att det är något annat som vi inte löst.
När jag trycker "start" spelas intedet som är markerat,
i fall något annat spelas utan att avslutats.
Jag tror att det är ungefär så.
Nej, nu när jag testar ärdet inte det.....jag får kolla det senare, men något likanade är det.
-
Buurrr..det här var inte lätt.
Det här är inte komplett, men ett försök.
F7 -> fönster, val Run/Adjust (Run är default)
Adjust bindning:
f1, stop
f2, pause
f3, start
f4, restart, loop (2ggr)
f5, list och om fönstert är uppe "import"
f6, reset
f7, Val ->fönster Run o rösterna
f8, adjust fönster; run, espeak *, scaletempo *, "den andra *"
f9
f10, speed 1
f11, speed 0.75
f12, speed 0.5
* då öppnas de fönster med reglage som tillhör.
Uninstall, install, prev, next, +-10,en1,sw1,tror jag inte behövs i "Adjust"
Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
f3 - f10, start (medel fart)
f4 - f9, -20% ( ca 2 steg ner)
f5 - f8, +20% (ca 2steg upp)
f6, reset
f7, adj ->fönster med Adjust, rösterna
alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
Run bindning version-Y:
f1 o f12, pause/stop, enkel/dubbel klick
f2 - f11, start/restart (medel fart), enkel/dubbel klick
f3 - f10, next/Prev, enkel/dubbel klick
f6, reset
För Run har jag försökt att lägga funktionerna "lätt" för handen.
Det här är inte komplett, men ett försök.
Adjust bindning:
f1, stop
f2, pause
f3, start
f4, restart, loop (2ggr)
f6, reset
f9
f10, speed 1
f11, speed 0.75
f12, speed 0.5
* då öppnas de fönster med reglage som tillhör.
Uninstall, install, prev, next, +-10,en1,sw1,tror jag inte behövs i "Adjust"
Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
f6, reset
alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
Run bindning version-Y:
f6, reset
För Run har jag försökt att lägga funktionerna "lätt" för handen.
-
Det skulle också gå att ha en (senare version) första Adjust ruta "F7",
med tre val, en utökning med "Personal".
Personal är då ett resultat ut ur den justering man gjort själv under Adjust.
Kanske med favorit rösterna. I övrigt som Run.
med tre val, en utökning med "Personal".
Personal är då ett resultat ut ur den justering man gjort själv under Adjust.
Kanske med favorit rösterna. I övrigt som Run.
- Konservburk
Behövs ett fönster? Jag tänkte mig något i den här stilen:Hans Linde skrev:F7 -> fönster, val Run/Adjust (Run är default)
F1 -> visa bindingslistan.
Shift+F1 -> byt bindningsläge och visa den nya bindningslistan.
Stop och pause är egentligen på tok för lika för att förtjäna varsin tangent. Pause kan man ju i princip använda som en slags stop. Därför var min plan att pause skulle ligga direkt på en Fn-tangent, medan stop skulle ligga på Shift+"samma Fn-tangent".Hans Linde skrev:Adjust bindning:
f1, stop
f2, pause
Vad menar du med (2ggr)? Ska loop aktiveras om man trycker restart två gånger? Två gånger inom en viss tid? Två gånger utan att trycka på någon annan tangent mellan? Hur ska man göra om man faktiskt vill starta om och sedan starta om igen utan att komma in i loop?Hans Linde skrev:f3, start
f4, restart, loop (2ggr)
Den här idén gillar jagHans Linde skrev:f5, list och om fönstert är uppe "import"

Jag tycker nästan att reset passar bättre under Shift+Fn. Det gör bindningen något jobbigare att komma åt som en extra markering att man faktiskt förstör inställningarna.Hans Linde skrev:f6, reset
Har är jag inte riktigt med på hur du tänkt dig. Ska F7 öppna ett fönster där man får välja mellan att växla bindningsläge och att byta röst? F8 öppnar adjust-fönstret? Ska det modifieras så det får färre val och bara kan öppna grupper av inställningsfönster i taget?Hans Linde skrev:f7, Val ->fönster Run o rösterna
f9
Behövs verkligen start med olika fasta hastigheter? Eller ens vanlig start. Borde det inte räcka med restart och loop? Jag tror inte ens att pause är vettig i det här läget eftersom det inte räcker att pausa och avpausa. Du måste ändå starta om för att en ändrad inställning ska gå igenom.Hans Linde skrev:Uninstall, install, prev, next, +-10,en1,sw1,tror jag inte behövs i "Adjust"
Menar du att farten ska öka/minska 20%? Eller menar du en fast fart som är 20% högre/lägre?Hans Linde skrev:Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
Angående F7, ska den öppna adjust-fönstret eller voice-fönstret? Eller båda två?Hans Linde skrev:f6, reset
Jag tycker rent logiskt att start hör mer ihop med prev och next än vad restart gör. Dessutom passar restart väldigt fint på shift+"den tangent som är bunden till start".Hans Linde skrev:alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
Nu blev det intressat. Med "enkel/dubbel klick", menar du då muskommandon? Eller är det en och två tangenttryckningar du tänker dig? Så t.ex. F1 och F12 varannan gång är pause och varannan gång är stop? Ska de då ligga i fas eller i ofas?Hans Linde skrev: Run bindning version-Y:
-
Hans Linde skrev:
Behövs ett fönster? Jag tänkte mig något i den här stilen:
ok
Hans Linde skrev:
Adjust bindning:
f1, stop
f2, pause
Stop och pause är egentligen på tok för lika för att förtjäna varsin tangent. Pause kan man ju i princip använda som en slags stop. Därför var min plan att pause skulle ligga direkt på en Fn-tangent, medan stop skulle ligga på Shift+"samma Fn-tangent".
ok
Hans Linde skrev:
f3, start
f4, restart, loop (2ggr)Jag borde kallat det dubbelklick
Ska loop aktiveras om man trycker restart två gånger, Två gånger inom en viss tid? JA
Hur ska man göra om man faktiskt vill starta om och sedan starta om igen utan att komma in i loop?
PGA att det inte är dubbelklick
tog jag rätt färg nu???........
Hans Linde skrev:
Den här idén gillar jag
Hans Linde skrev:
f6, reset
Jag tycker nästan att reset passar bättre under Shift+Fn. Det gör bindningen något jobbigare att komma åt som en extra markering att man faktiskt förstör inställningarna.
ok
Hans Linde skrev:
f8, adjust fönster; runska bort, espeak *, scaletempo *, "den andra *"
f9
Har är jag inte riktigt med på hur du tänkt dig. Ska F7 öppna ett fönster där man får välja mellan att växla bindningsläge och att byta röst? JAF8 öppnar adjust-fönstret? Ska det modifieras så det får färre val och bara kan öppna grupper av inställningsfönster i taget?ett fönster med de olika modulerna/grupperna. Då en väljs öppnas de tillhörande reglagen. Om flera grupper ska justeras samtidigt, går det att öppna det också(som tidigare)
Hans Linde skrev:Uninstall, install, prev, next, +-10,en1,sw1,tror jag inte behövs i "Adjust"
Behövs verkligen start med olika fasta hastigheter? Eller ens vanlig start. Borde det inte räcka med restart och loop? KanskeJag tror inte ens att pause är vettig i det här läget eftersom det inte räcker att pausa och avpausa.japp Du måste ändå starta om för att en ändrad inställning ska gå igenom.tyvärr
Hans Linde skrev:
Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
Menar du att farten ska öka/minska 20%? Ja, per tryckning. Dvs ca 5 tryck för att stega hela området
Hans Linde skrev:
f6, reset
Angående F7, ska den öppna adjust-fönstret eller voice-fönstret? Eller båda två?
Du vill ta bort "startfönstret" Run/Adjust, så här kanske det nu kan vara växla till den andra moden och röst alternativen. Men jag kände en tydligar logik tidigare. Så om det är ändra i början, så bör kanske något ändras här
Hans Linde skrev:
alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
Jag tycker rent logiskt att start hör mer ihop med prev och next än vad restart gör. Dessutom passar restart väldigt fint på shift+"den tangent som är bunden till start".
okay
Hans Linde skrev:
Run bindning version-Y:
Nu blev det intressat. Med "enkel/dubbel klick", menar du då muskommandon?Nej, men jag tror att det kan passa somliga Eller är det en och två tangenttryckningar du tänker dig? Så t.ex. F1 och F12 varannan gång är pause och varannan gång är stop? Ska de då ligga i fas eller i ofas?
Dubbelklick=med ett finger, på samma tangent, göra två tryck, på kort tid
här har förhoppningen varit att man inte ska behöva släppa musen och samtidigt ha en lösning för alla, även om de har tummen till höger, i mitten eller till vänster når handen förs över keybord
men man kan också be hustrun läsa för en
Behövs ett fönster? Jag tänkte mig något i den här stilen:
ok
Hans Linde skrev:
Adjust bindning:
f1, stop
f2, pause
Stop och pause är egentligen på tok för lika för att förtjäna varsin tangent. Pause kan man ju i princip använda som en slags stop. Därför var min plan att pause skulle ligga direkt på en Fn-tangent, medan stop skulle ligga på Shift+"samma Fn-tangent".
ok
Hans Linde skrev:
f3, start
f4, restart, loop (2ggr)Jag borde kallat det dubbelklick
Ska loop aktiveras om man trycker restart två gånger, Två gånger inom en viss tid? JA
Hur ska man göra om man faktiskt vill starta om och sedan starta om igen utan att komma in i loop?
PGA att det inte är dubbelklick
tog jag rätt färg nu???........

Hans Linde skrev:
Den här idén gillar jag

Hans Linde skrev:
f6, reset
Jag tycker nästan att reset passar bättre under Shift+Fn. Det gör bindningen något jobbigare att komma åt som en extra markering att man faktiskt förstör inställningarna.
ok
Hans Linde skrev:
f8, adjust fönster; runska bort, espeak *, scaletempo *, "den andra *"
f9
Har är jag inte riktigt med på hur du tänkt dig. Ska F7 öppna ett fönster där man får välja mellan att växla bindningsläge och att byta röst? JAF8 öppnar adjust-fönstret? Ska det modifieras så det får färre val och bara kan öppna grupper av inställningsfönster i taget?ett fönster med de olika modulerna/grupperna. Då en väljs öppnas de tillhörande reglagen. Om flera grupper ska justeras samtidigt, går det att öppna det också(som tidigare)
Hans Linde skrev:Uninstall, install, prev, next, +-10,en1,sw1,tror jag inte behövs i "Adjust"
Behövs verkligen start med olika fasta hastigheter? Eller ens vanlig start. Borde det inte räcka med restart och loop? KanskeJag tror inte ens att pause är vettig i det här läget eftersom det inte räcker att pausa och avpausa.japp Du måste ändå starta om för att en ändrad inställning ska gå igenom.tyvärr
Hans Linde skrev:
Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
Menar du att farten ska öka/minska 20%? Ja, per tryckning. Dvs ca 5 tryck för att stega hela området
Hans Linde skrev:
f6, reset
Angående F7, ska den öppna adjust-fönstret eller voice-fönstret? Eller båda två?
Du vill ta bort "startfönstret" Run/Adjust, så här kanske det nu kan vara växla till den andra moden och röst alternativen. Men jag kände en tydligar logik tidigare. Så om det är ändra i början, så bör kanske något ändras här

Hans Linde skrev:
alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
Jag tycker rent logiskt att start hör mer ihop med prev och next än vad restart gör. Dessutom passar restart väldigt fint på shift+"den tangent som är bunden till start".
okay
Hans Linde skrev:
Run bindning version-Y:
Nu blev det intressat. Med "enkel/dubbel klick", menar du då muskommandon?Nej, men jag tror att det kan passa somliga Eller är det en och två tangenttryckningar du tänker dig? Så t.ex. F1 och F12 varannan gång är pause och varannan gång är stop? Ska de då ligga i fas eller i ofas?

Dubbelklick=med ett finger, på samma tangent, göra två tryck, på kort tid
här har förhoppningen varit att man inte ska behöva släppa musen och samtidigt ha en lösning för alla, även om de har tummen till höger, i mitten eller till vänster når handen förs över keybord
men man kan också be hustrun läsa för en
- Konservburk
Den där "dubbelklick" (som jag egentligen skulle vilja kalla "dubbeltryck") kan bli en svår nöt rent programeringsmässigt. Problemet är att det inte går att definera ett "dubbeltryck" som vilken annan tangenttryckning som helst. Utan man måste hålla koll på den biten helt själv, vilket betyder att även vanlig "enkeltryck" kommer att behöva hanteras som något annat än en vanlig tangentbindning.
Jag behöver antagligen införa en funktion, ~/bin/talsyntes timeout, som väntar en viss tid. Och vid varje knapptryckning kolla om någon sådan process är igång. Är den igång så dödas den och dubbeltrycksfunktionen körs. Är den däremot inte igång så startas den istället. Enkeltrycksfunktionen måste då startas från ~/bin/talsyntes timeout om den hinner det innan den blir dödad. Det måste dessutom vara en separat timeout-funktion för varje tangent. Det är ganska mycket som kan och kommer att gå fel med andra ord.
Så om du inte tycker att "dubbeltryck" är absolut nödvändigt så avstår jag helst från att ens försöka mig på den biten.
Jag behöver antagligen införa en funktion, ~/bin/talsyntes timeout, som väntar en viss tid. Och vid varje knapptryckning kolla om någon sådan process är igång. Är den igång så dödas den och dubbeltrycksfunktionen körs. Är den däremot inte igång så startas den istället. Enkeltrycksfunktionen måste då startas från ~/bin/talsyntes timeout om den hinner det innan den blir dödad. Det måste dessutom vara en separat timeout-funktion för varje tangent. Det är ganska mycket som kan och kommer att gå fel med andra ord.
Så om du inte tycker att "dubbeltryck" är absolut nödvändigt så avstår jag helst från att ens försöka mig på den biten.
-
Då är det här säkrare kanske?
Run bindning version-X:
f1 o f12, stop
f2 - f11, pause
f6, reset
alt 6 o 9, next
alt 5 o 0, prev
alt 4 o +, restart
-
Ericsnabb.
Det kanske kan vara intressant att höra alternativt som köps.
Det är stor skillnad i låg hastighet, men så här....
Nähä... det är en ogg-fil på 45kb.
Det gick inte...men om du kan "trolla" så finns den kvar.
Det kanske kan vara intressant att höra alternativt som köps.
Det är stor skillnad i låg hastighet, men så här....
Nähä... det är en ogg-fil på 45kb.
- Konservburk
Det finns ett "smart" trick som du kan använda för att kunna bifoga precis vilken filtyp du vill...Hans Linde skrev:Nähä... det är en ogg-fil på 45kb.
Från en terminal:
Kod: Markera allt
bzip2 filen.ogg
Sedan bifogar du helt enkelt filen.ogg.bz2 istället.
- Konservburk
Hur hade du tänkt dig att list/import-tangenten skulle fungera vid fler än två tryckningar.
Gamla beteendet:
* tryckning 1 -> öppna list-fönstret
* tryckning 2+ -> uppdatera list-fönstret
Nya beteendet:
* tryckning 2 -> öppna import-fönstret
* tryckning 3+ -> ?
Gamla beteendet:
* tryckning 2+ -> uppdatera list-fönstret
Nya beteendet:
* tryckning 2 -> öppna import-fönstret
* tryckning 3+ -> ?
-
Eftersom vi inte ska ha tid med i bindingsfunktionen funkar inte "time out".
Jag hade inte tänkt på det, men det är bättre att använda samma tangent och tex ctl
för att fått till import, än att lägga det på en annan.
ctl F5 är ledig.
Jag hade inte tänkt på det, men det är bättre att använda samma tangent och tex ctl
ctl F5 är ledig.
- Konservburk
Jag hittade på helt annan lösting med list/import. Jag vet inte om du gillar den. Du får helt enkelt testa och se vad du tycker...Hans Linde skrev:Eftersom vi inte ska ha tid med i bindingsfunktionen funkar inte "time out".
ctl F5 är ledig.
r23:
* ny funktion: rebind som byter tangentbindningsläge.
* nytt inställningsfönster: combo (grupperad adjust).
* list är numera kombinerad med import.
* ännu en ommöblering av tangentbindningarna.
Tangentbindningarna är egentligen inte speciellt genomtänkta. Jag försökte mest få till det så att du kan testa rebind-funktionen på ett bra sätt.
Det jag tycker är viktigt med tangentbindningarna är följande:
help ska alltid vara på F1.
stop bör vara shift+pause
restart bör vara shift+start
prev och next bör vara lätta att komma åt, utan en massa shift/ctrl/alt och liknande.
install bör vara shift+voice, som i sin tur bör vara lätt att komma åt.
-
Spännande!!
Jag ska fördjupa mig i det så snart vardagen till låter.....

Jag ska fördjupa mig i det så snart vardagen till låter.....
-
Det blev en lucka.
Då jag avinstallerad r22 visades detta. Men fönstret som bekräftade avinstallationen kom som vanligt. Så det funkade, tror jag.
hpx@hpx:~$ ~/bin/talsyntes.sh uninstall
mkdir: cannot create directory `/home/hpx/.talsyntes/bindings': File exists
hpx@hpx:~$ ~/bin/talsyntes.sh install

Då jag avinstallerad r22 visades detta. Men fönstret som bekräftade avinstallationen kom som vanligt. Så det funkade, tror jag.
hpx@hpx:~$ ~/bin/talsyntes.sh uninstall
- Konservburk
Det ser ju inte helt bra ut. Du gör nog säkrast i att ta bort hela katalogen ~/.talsyntes så att den gamla tangentbindningsstrukturen inte ligger kvar och spökar.Hans Linde skrev:hpx@hpx:~$ ~/bin/talsyntes.sh uninstall