söka i synaptic

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
andersson10

söka i synaptic

Inlägg av andersson10 »

Hej!

Jag är nybörjare på ubuntu och jag har en riktig nybörjarfråga.

När jag söker i synaptic efter paket får jag bara fram paket som redan är installerade. När jag däremot inte har skrivit i något i sökfältet står även oinstallerade paket med i listan. Vill gärna att även oinstallerade paket ska komma upp när jag söker. Någon som vet vad jag gör för fel?

Har för övrigt en annan fråga som jag kan passa på att ställa: Då 8.10 inte omfattar Openoffice 3.0 valde jag att installera detta själv. Dock hittar jag inte OpenOffice Base (databasprogrammet) på min dator. Vet inte riktigt var jag ska leta efter det (om det är installerat över huvud taget). I "lägg till/ta bort program hittar jag en version men när jag försöker klicka på det för att installera kommer det upp ett varningsfönster som säger att programmet står i konflikt med ett redan installerat program och för att lösa det måste jag ordna detta i synaptic (vilket är svårt med tanke på problemen jag beskrivit ovan).

tacksam för svar
Bowmore

Re: söka i synaptic

Inlägg av Bowmore »

När det gäller sökning så markera Alla paket i den vänstra kolumnen när du söker efter alla paket som uppfyller ett villkor.

När det gäller Base så blev jag själv överraskad. Den finns inte med i den versionen jag installerat heller ???
Endast version 2.4.1 för Base finns, men installerar man den så avinstalleras hela 3.0 paketet :o
Så nu gäller det att få ner ett komplett OOo 3.0 paket från nånstans.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

andersson10 skrev:Har för övrigt en annan fråga som jag kan passa på att ställa: Då 8.10 inte omfattar Openoffice 3.0 valde jag att installera detta själv. Dock hittar jag inte OpenOffice Base (databasprogrammet) på min dator. Vet inte riktigt var jag ska leta efter det (om det är installerat över huvud taget). I "lägg till/ta bort program hittar jag en version men när jag försöker klicka på det för att installera kommer det upp ett varningsfönster som säger att programmet står i konflikt med ett redan installerat program och för att lösa det måste jag ordna detta i synaptic (vilket är svårt med tanke på problemen jag beskrivit ovan).
Jag avinstallerade OOo 3.0 i Synaptic och hämtade sen ner det svenska deb-paketet för den senaste versionen från OOo nedladdningssida OpenOffice.org download.

Därefter installerade jag enligt instruktionen DEB Based Linux Distributions.

Nu installerades alla program inkl Base & java. Dock kraschade OOo när jag försökte starta upp något program typ Writer, Calc, ... Löste det genom att ta bort mappen ~/.openoffice.org och sen verkar det fungera ;)

Orsak till att Base, som är beroende av Java, inte fanns med på t.ex Ubuntus Launchpad:
Many Linux distributions now include a version of OpenOffice.org in their own native package manager format (.rpm, .deb, etc.). These packages have been built and are supported by the distributions' own teams, not by OpenOffice.org. Some distributions have strict policies around licensing, which means they have chosen to disable parts of OpenOffice.org which rely on software which does not meet their criteria (e.g. the Fedora rpms have disabled the parts of OpenOffice.org which require Java).
basudan

Inlägg av basudan »

Här fungerar nya oo 3 fullständigt inklusive base. Men det va för installerat i mandriva...
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Tack för hjälpen. Grejen med open office löste sig.

Har dock fortfarande problem med sökningen i synaptic, får bara upp installerade program hur jag än gör. Men det löser sig nog.

tack.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"