Ubuntu 8.10 hittar inte min bildskärm

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu 8.10 hittar inte min bildskärm

Inlägg av ubot »

Jag kan inte höja upplösningen över 640x480 och trodde först att det var inställningarna i xorg.conf eller drivrutinerna som spökade.

Efter många turer fram och tillbaka på Ubuntus irc-kanal så verkar det istället som om det inte är grafikkortet eller drivrutinerna som spökar utan snarare så att Ubuntu inte hittar bildskärmen. När jag går in på Skärmupplösning i menyn så står det tex Okänd. Jag har en Acer AL2216W bildskärm. Hur får man Ubuntu 8.10 att hitta en sådan skärm?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
xman
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Ubuntu 8.10 hittar inte min bildskärm

Inlägg av xman »

ubot

Inlägg av ubot »

Jag har sett guiden innan någonstans, tror det var på Ubuntus amerikanska hemsida. Skärmen fungerade perfekt när jag satte igång datorn idag. Vet ej varför, men jag drog ur strömkabeln till skärmen igår när jag gick och la mig, kanske det påverkade Ubuntu/bildskärmen, men jag vet inte. Problemet finns inte kvar längre iaf. Tack för hjälpen ändå.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Säkert ett kontaktproblem mellan datorn och skärmen så kolla det och skruva fast anslutningarna om du inte gjort det.

Har själv råkat ut för samma sak pga att jag inte kan skruva fast kontakten i skärmen men den fungerade ändå bortsett från probningen som behövs när man identifierar skärm och egenskaper, typ upplösning.
ubot

Inlägg av ubot »

Bowmore skrev:Säkert ett kontaktproblem mellan datorn och skärmen så kolla det och skruva fast anslutningarna om du inte gjort det.

Har själv råkat ut för samma sak pga att jag inte kan skruva fast kontakten i skärmen men den fungerade ändå bortsett från probningen som behövs när man identifierar skärm och egenskaper, typ upplösning.
Hm, där kanske vi har problemet? Det kanske int ehar med strömkabeln att göra. Jag testade iofs att dra ut och sätta i dvi-kontakten, men jag såg till att skruva fast kabeln lite extra precis innan jag gick till sängs. Det kanske var dom där sista varven jag vred på skruvarna som gjorde susen. Inte helt omöjligt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"