Script som konverterar från mp3 till wav?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Script som konverterar från mp3 till wav?

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Jag har en CD skiva med en himla massa ljudeffekter i mp3 format som jag vill konvertera till wav. Ett litet dilemma är att alla filer ligger i en separat katalog beroende på vad det är för ljud, så oavsett vart mp3 filen ligger ska den ha samma namn efter konverteringen men ligga i roten på en katalog som jag vill att den ska hamna.

Så här kan det se ut:

CD1
Water
01- Rain.mp3
02 - River.mp3
Thunder
03- Thunder Sound.mp3
CD2
Construction
04 - Hammer Noice.mp3
osv, osv.

totalt 6 st CD i mp3 format som jag vill konvertera till wav i ett svep och lägga dom i exempelvis /home/xxxx/effekter/
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Script som konverterar från mp3 till wav?

Inlägg av Konservburk »

Du säger att du vill ha identiska filnamn före och efter... spelar det någon roll om filerna får ändelsen .wav efteråt? Det går ju iofs alltid att döpa om dem i efterhand om du nu skulle vilja det.

Kod: Markera allt

cd /home/xxxx/effekter/
find /path/to/cdskiva -iname \*.mp3 -exec lame --decode {} \;
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Dom ska ha wav som filändelse, ja.

01 - Rain,mp3 ---> 01 - Rain.wav

//Tobbe
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Nu till en lite knivigare sak. Jag har en enda stor wav-fil med effekter. Jag skulle vilja dela upp den så att jag får en filsnutt per ljud. Filen, när man kikar på den i Audacity så är det gott om tystnad mellan varje ljudeffekt. Skulle man kunna göra ett script som när det upptäcker att det är ljud, kopierar, namnger (effekt-1.wav), sparar den till en given plats, gör en paus när det upptäcker att det inte är nåt ljud, nästa ljud i filen kommer, kopierar (effekt-2.wav). Filen är på dryga 450MB så det är en himla massa småfiler som ska skapas.

Vore super om det gick att fixa.

Angående från mp3 till wav i början av tråden har jag kopierat ner allt på hårddisken och tänkte köra konverteringen därifrån. Allt ligger under /home/tobbe/effekter/CD1 till CD6 och under varje CD finns det underkataloger. Sen vill jag att allt hamnar här /home/tobbe/effekter/01 - xxxx.wav (alla filer från CD1-CD6 direkt under /effekter.

//Tobbe
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

TobbeT skrev:Angående från mp3 till wav i början av tråden har jag kopierat ner allt på hårddisken och tänkte köra konverteringen därifrån. Allt ligger under /home/tobbe/effekter/CD1 till CD6 och under varje CD finns det underkataloger. Sen vill jag att allt hamnar här /home/tobbe/effekter/01 - xxxx.wav (alla filer från CD1-CD6 direkt under /effekter.
Med varianten jag föreslog så läggs helt enkelt ".wav" till i slutet av de nya filnamnen, dvs filnamn.mp3.wav, vilket indikerar att ljudet har varit komprimerat med mp3 (kan ibland vara bra att veta). Vill du ha bort .mp3-biten helt och hållet så kan du döpa om alla filerna med en slinga i efterhand:

Kod: Markera allt

cd ~/effekter/
find . -iname \*.mp3 -exec lame --decode {} \;
for i in *.mp3.wav; do mv -- "$i" "${i%.mp3.wav}.wav"; done
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"