root lösenord[LÖST]

Raxor

root lösenord[LÖST]

Inlägg av Raxor »

Sitter just nu på vista ::) men undrar bara hur man får igång root användaren i ubuntu 8.10 server version ?
Vet att man kan skriva 'sudo' men kommer från debian och orkar inte med det' ;)
Tackar iaf på förhand

Skall inom kort skapa dual boot på vista maskinen och lägga in Desktop variant av ubuntu 8.10

EDIT:
Om man inte förstod det så kör jag med CLI gränssnittet 8)
Senast redigerad av 1 Raxor, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: root lösenord

Inlägg av micke_nordin »

Jag tror att du kan göra så här:

Kod: Markera allt

sudo passwd root
Sen borde du kunna bli root genom att använda kommandot su

Om du tänker skaffa gui på servern och logga in med gdm kör du sedan:

gksudo gdmsetup
Där väljer du fliken "Säkerhet" och bockar i kryssrutan "Tillåt inloggning för den lokala systemadministartören", då borde du kunna logga in som root även i det grafiska gränssnittet.

Obs! Jag rekommenderar dig inte att göra på det här sättet eftersom det säkert kommer sätta dig i klistret förr eller senare. Vänj dig i stället vid sudo-kommandot som är ett väldigt bra sätt att hantera root-rättigheter.

/Micke
Raxor

Inlägg av Raxor »

Tackar, verkar fungera perfekt.
Har du något t.ex. på vad som kan hända mig nu ?
Har ubuntu servern bara som lite utbildnings hjälp.
Håller på o lär oss linux i skolan nu så tänkte kan vara bra med en server hemma att träna på :P
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Någon som är förvånad över att se mig klistra in den här länken? :)

https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Raxor

Inlägg av Raxor »

andol skrev:Någon som är förvånad över att se mig klistra in den här länken? :)

Du är allt bra på att klistra du.
Men vill bara påpeka att innan jag ställde frågan så sökte jag, både på google och på ubuntus hemsida men fann inget :-[
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Om du kommer från debian, varför inte bara fortsätta göra som vanligt, "su"?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Raxor

Inlägg av Raxor »

dmz skrev:Om du kommer från debian, varför inte bara fortsätta göra som vanligt, "su"?
Därför jag loggar in som root i debian ;)
Inget vidare smart sätt men otroligt smidigt :D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Raxor skrev:
dmz skrev:Om du kommer från debian, varför inte bara fortsätta göra som vanligt, "su"?
:o
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Menar du att du loggar in som root till en grafisk desktop med X11?
Loggar du in så på en server från en annan dator?
Krypteras X11-kommunikationen?
Raxor

Inlägg av Raxor »

David Andersson skrev:Menar du att du loggar in som root till en grafisk desktop med X11?
Loggar du in så på en server från en annan dator?
Krypteras X11-kommunikationen?
Förstod mig inte på något av det du just skrev men...
Alltså, installerar debian, i installationen så anger jag root lösen.
Sedan när hela installationen är klar, CLI tror jag det heter, typ som microsoft DOS, så loggar jag in med...

Användarnamn: root
Password: xxxxx
Använder inte ssh eller något liknande.

Edit:
Alltså förstår ju att detta inte skulle vara aktuellt på något större företag/engagemang/osv men då jag enbart är ute efter att lära mig grunderna så skiter jag fullständigt i säkerheten. Datorn jag labbar på är varken ansluten till internet/trådat nätverk eller trådlöst nätverk och som jag hoppas alla förstår så finns det inget viktigt på den servern. Skulle någon bryta sig in så finns det flertalet andra datorer som nog mer skulle locka.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

andol skrev:Någon som är förvånad över att se mig klistra in den här länken? :)

Nej..jag är knappast förvånad!

Kanske dags att ha en klistrad länk om root?

En annan sak jag undrar över är: Varför är fd Windowsanvändare så sugna att vara inloggade som root hela tiden?

???
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Raxor skrev: Alltså förstår ju att detta inte skulle vara aktuellt på något större företag/engagemang/osv men då jag enbart är ute efter att lära mig grunderna så skiter jag fullständigt i säkerheten. Datorn jag labbar på är varken ansluten till internet/trådat nätverk eller trådlöst nätverk och som jag hoppas alla förstår så finns det inget viktigt på den servern. Skulle någon bryta sig in så finns det flertalet andra datorer som nog mer skulle locka.
Det är inte den här typen av säkerhet jag tänker på i förstahand, utan vad som händer om du lite obetänksamt skulle köra rm -r på fel ställe eller något liknande. Du kan ju paja hela din dator bara genom att bara råka trycka enter innan du skrivit klart ditt kommando eller genom att du kör ett komando i en annan katalog än du tror.

/MIcke
Raxor

Inlägg av Raxor »

micke_nordin skrev:
Raxor skrev: Alltså förstår ju att detta inte skulle vara aktuellt på något större företag/engagemang/osv men då jag enbart är ute efter att lära mig grunderna så skiter jag fullständigt i säkerheten. Datorn jag labbar på är varken ansluten till internet/trådat nätverk eller trådlöst nätverk och som jag hoppas alla förstår så finns det inget viktigt på den servern. Skulle någon bryta sig in så finns det flertalet andra datorer som nog mer skulle locka.
Det är inte den här typen av säkerhet jag tänker på i förstahand, utan vad som händer om du lite obetänksamt skulle köra rm -r på fel ställe eller något liknande. Du kan ju paja hela din dator bara genom att bara råka trycka enter innan du skrivit klart ditt kommando eller genom att du kör ett komando i en annan katalog än du tror.

/MIcke
Ja det skulle inte vara så skoj ;)
Men å andra sidan lär man sig då att vara försiktig 8) Inget går väll heller upp emot att veta att om jag gör fel nu så kan hela systemet gå o försvinna :P

Nä men får bli att gå avgiftnings kurs mot att logga in som root O0 ((Ville bara testa denna smily))
AJxn

Inlägg av AJxn »

Raxor skrev:
ARGHHH!!!!
Påmin mig om att inte anställa dig som administratör eller jobba med dig på något som helts projekt i framtiden eller nutiden.
Förstår INTE hur man kan vara så lat att man loggar in och använder datorn som root. Som gjort för att få datorn ägd.
Det är som att använda ett konto med administratörsrättigheter i MS Windows för att surfa. Blir ju som en virusmagnet, och virus finns och kommer att finnas till Linux. Om fler använder datorn inloggad som root, så kommer det fler virus...
Bara ignoranta, obildade datoranvändare gör det eller fortsätter att göra det efter att man talar om för dem att inte göra det.

Att logga in och använda root i X11-miljö (grafiskt läge) är ännu dummare och öppnar för ännu fler möjliga sätt att ta över datorn från distans.

Sorry. Men som skrivet av andra. Du gör dig själv en STOR tjänst om du börjar lära dig att inte använda kontot root för vanligt arbete, utan bara via kommandon liknande 'sudo'. Dvs inte ens med kommandot 'su'. Det finns många fördelar med att använda sudo, som förhindra en del misstag och att göra användandet av root-rättigheter spårbart.
Harlekin33

Re: root lösenord[LÖST]

Inlägg av Harlekin33 »

Inte nog med att Windows sprider virus och fulkod!

Dom har virus-smittat människors sinnen också!

>:D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

AJxn skrev:
Raxor skrev:
ARGHHH!!!!
Påmin mig om att inte anställa dig som administratör eller jobba med dig på något som helts projekt i framtiden eller nutiden.
Förstår INTE hur man kan vara så lat att man loggar in och använder datorn som root. Som gjort för att få datorn ägd.
Det är som att använda ett konto med administratörsrättigheter i MS Windows för att surfa. Blir ju som en virusmagnet, och virus finns och kommer att finnas till Linux. Om fler använder datorn inloggad som root, så kommer det fler virus...
Bara ignoranta, obildade datoranvändare gör det eller fortsätter att göra det efter att man talar om för dem att inte göra det.

Att logga in och använda root i X11-miljö (grafiskt läge) är ännu dummare och öppnar för ännu fler möjliga sätt att ta över datorn från distans.

Sorry. Men som skrivet av andra. Du gör dig själv en STOR tjänst om du börjar lära dig att inte använda kontot root för vanligt arbete, utan bara via kommandon liknande 'sudo'. Dvs inte ens med kommandot 'su'. Det finns många fördelar med att använda sudo, som förhindra en del misstag och att göra användandet av root-rättigheter spårbart.
Håller med, förutom angående det sista du skrev. Om man är ensam användare på datorn finns det absolut ingen vits med att installera, konfiguera och använda sudo.
AJxn

Inlägg av AJxn »

Förutom att man inte vet hur länge man är ensam användare. Man kanske vill låna ut datorn någon gång...
Dessutom, så kostar det inte något extra att lära sig "rätt" från början. Dvs det är visst en vits att använda sudo även om man är ensam användare på datorn, speciellt om den är ansluten till Internet. Gå inte i MS-fällan ("det finns ju bara en användare på varje dator, därför behöver vi inte något stöd för flera användare och då heller ej någon säkerhet")
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

AJxn skrev:Förutom att man inte vet hur länge man är ensam användare. Man kanske vill låna ut datorn någon gång...
Dessutom, så kostar det inte något extra att lära sig "rätt" från början. Dvs det är visst en vits att använda sudo även om man är ensam användare på datorn, speciellt om den är ansluten till Internet. Gå inte i MS-fällan ("det finns ju bara en användare på varje dator, därför behöver vi inte något stöd för flera användare och då heller ej någon säkerhet")
Tolka mig rätt; Jag är givetvis inte inloggad som root all the time, däremot ser jag inte varför jag ska använda sudo när jag uppenbarligen inte behöver det. Sudo är väldigt bra för att anpassa olika rättigheter för olika användare, om du t.ex vill att din mor ska få använda skrivaren men inte internet. Jag vet både hur man använder och konfiguerar sudo, men jag har som sagt absolut noll användning av det.
AJxn

Inlägg av AJxn »

Ok, så då vet du hur säkerhetsmodellen i Linux fungerar. Som vanligt, vet man vad man gör så...

Men alla som läser detta har inte så mycket hum om det, och då är det dåligt att ge dem ideer om att det inte är nödvändigt, utan bara onödigt att använda sig av sudo. Att använda (konfigurera) sudo är heller inte så krångligt, så länge man inte börjar att mikro-administrera. Och då skall man nog byta till OpenSolaris (fpexec) eller använda selinux.

Dessutom, morsan använder skrivaren utan att vara root, så hon behöver inte heller sudo. Vanliga användare behöver definitivt inte root-rättigheter. Det bara ökar risken för misstag och felaktig användning...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

dmz skrev: Tolka mig rätt; Jag är givetvis inte inloggad som root all the time, däremot ser jag inte varför jag ska använda sudo när jag uppenbarligen inte behöver det. Sudo är väldigt bra för att anpassa olika rättigheter för olika användare, om du t.ex vill att din mor ska få använda skrivaren men inte internet. Jag vet både hur man använder och konfiguerar sudo, men jag har som sagt absolut noll användning av det.
Man behöver naturligtvis inte använda sig av sudo för att datorn skall vara säker, det går ju lika bra att dra upp ett root-skal när man behöver göra nått administrativt, jag ser inget fel i det. Det man inte skall göra är ju dock att flumma runt som root hela tiden som den ursprungliga frågeställaren verkar ha för avsikt att göra. Det finns det inga fördelar med.

<friskrivning>Observerat att detta inte är riktat till dmz, utan en allmän reflektion baserat på dmz's inlägg ovan, jag tror inte att dmz förespråkar något liknade.</friskrivning>

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"