dela upp en ljudfil i mindre filer med ffmpeg
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
dela upp en ljudfil i mindre filer med ffmpeg
Hej hur gör jag för att dela upp en ljudfil i 9 sekunders delar med ffmpeg? Någon som vet?
- Konservburk
Re: dela upp en ljudfil i mindre filer med ffmpeg
Om du ska använda ffmpeg tror jag att du måste ange en massa olika startpunkter utefter hela filen. Känns ju inte direkt som det bästa sättet att göra det på. Om du inte har något emot mkvmerge från mkvtoolnix så är den ganska smidig för just sånt här:
Kod: Markera allt
mkvmerge -a 0 input.wav --split duration:9s -o output.mka
tackar. hur gör jag sen på ett smidigt sätt för att få dem till 44100hz wav filer?
- Konservburk
mkvmerge gör inte om filerna över huvud taget. Det enda den gör är att lägga in ljudet i ett orört skick i en (eller i det här fallet flera) matroska-behållare. Med mkvextrakt går det att plocka ut ljudet ur matroska-behållaren och lägga tillbaka det i likadana behållare som det var från början.whac skrev:tackar. hur gör jag sen på ett smidigt sätt för att få dem till 44100hz wav filer?
#!/bin/sh
mkvmerge -a 0 "$1" --split duration:"${2-9s}" -o "${1%.*}".mka &&
for file in "${1%.*}"-*.mka
do mkvextract tracks "$file" 1:"${file%.mka}.${1##*.}" && rm -f "$file"
done
./split.sh fil.mp3 9s
ffmpeg -i fil.mp3 -ar 44100 fil.wav
./split fil.wav 9s