Hej,
Jag har en CD skiva med en himla massa ljudeffekter i mp3 format som jag vill konvertera till wav. Ett litet dilemma är att alla filer ligger i en separat katalog beroende på vad det är för ljud, så oavsett vart mp3 filen ligger ska den ha samma namn efter konverteringen men ligga i roten på en katalog som jag vill att den ska hamna.
Så här kan det se ut:
CD1
Water
01- Rain.mp3
02 - River.mp3
Thunder
03- Thunder Sound.mp3
CD2
Construction
04 - Hammer Noice.mp3
osv, osv.
totalt 6 st CD i mp3 format som jag vill konvertera till wav i ett svep och lägga dom i exempelvis /home/xxxx/effekter/
Script som konverterar från mp3 till wav?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Script som konverterar från mp3 till wav?
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- Konservburk
Re: Script som konverterar från mp3 till wav?
Du säger att du vill ha identiska filnamn före och efter... spelar det någon roll om filerna får ändelsen .wav efteråt? Det går ju iofs alltid att döpa om dem i efterhand om du nu skulle vilja det.
Kod: Markera allt
cd /home/xxxx/effekter/
find /path/to/cdskiva -iname \*.mp3 -exec lame --decode {} \;
- TobbeT
Hej,
Dom ska ha wav som filändelse, ja.
01 - Rain,mp3 ---> 01 - Rain.wav
//Tobbe
Dom ska ha wav som filändelse, ja.
01 - Rain,mp3 ---> 01 - Rain.wav
//Tobbe
- TobbeT
Nu till en lite knivigare sak. Jag har en enda stor wav-fil med effekter. Jag skulle vilja dela upp den så att jag får en filsnutt per ljud. Filen, när man kikar på den i Audacity så är det gott om tystnad mellan varje ljudeffekt. Skulle man kunna göra ett script som när det upptäcker att det är ljud, kopierar, namnger (effekt-1.wav), sparar den till en given plats, gör en paus när det upptäcker att det inte är nåt ljud, nästa ljud i filen kommer, kopierar (effekt-2.wav). Filen är på dryga 450MB så det är en himla massa småfiler som ska skapas.
Vore super om det gick att fixa.
Angående från mp3 till wav i början av tråden har jag kopierat ner allt på hårddisken och tänkte köra konverteringen därifrån. Allt ligger under /home/tobbe/effekter/CD1 till CD6 och under varje CD finns det underkataloger. Sen vill jag att allt hamnar här /home/tobbe/effekter/01 - xxxx.wav (alla filer från CD1-CD6 direkt under /effekter.
//Tobbe
Vore super om det gick att fixa.
Angående från mp3 till wav i början av tråden har jag kopierat ner allt på hårddisken och tänkte köra konverteringen därifrån. Allt ligger under /home/tobbe/effekter/CD1 till CD6 och under varje CD finns det underkataloger. Sen vill jag att allt hamnar här /home/tobbe/effekter/01 - xxxx.wav (alla filer från CD1-CD6 direkt under /effekter.
//Tobbe
- Konservburk
Med varianten jag föreslog så läggs helt enkelt ".wav" till i slutet av de nya filnamnen, dvs filnamn.mp3.wav, vilket indikerar att ljudet har varit komprimerat med mp3 (kan ibland vara bra att veta). Vill du ha bort .mp3-biten helt och hållet så kan du döpa om alla filerna med en slinga i efterhand:TobbeT skrev:Angående från mp3 till wav i början av tråden har jag kopierat ner allt på hårddisken och tänkte köra konverteringen därifrån. Allt ligger under /home/tobbe/effekter/CD1 till CD6 och under varje CD finns det underkataloger. Sen vill jag att allt hamnar här /home/tobbe/effekter/01 - xxxx.wav (alla filer från CD1-CD6 direkt under /effekter.
Kod: Markera allt
cd ~/effekter/
find . -iname \*.mp3 -exec lame --decode {} \;
for i in *.mp3.wav; do mv -- "$i" "${i%.mp3.wav}.wav"; done