TV4 webbTV

peswe
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

TV4 webbTV

Inlägg av peswe »

Hej
Jag skulle hjälpa Madame (=min fru) att kolla ett av veckans avsnitt på idol 2008
http://www.tv4.se/1.618599/2008/09/07/s ... s_pa_natet
Jag slängde fram min Laptop som har ett sprillans nytt Ubuntu 8.04.
Trodde jag hade fixat det mesta i plugins. Men filmerna vill inte spela :-(
Den Cachar 1/10 sekund sen kommer texten "Stoppad" fram.
Det blev till att parkera Madame framför en Windows-burk för husfridens skull.
Tänkte jag skulle försöka fixa det under tiden.

Jag har lyckats köra youtube och aftonbladets webbTV

Finns det någon här som har lyckats snurra igång filmerna på TV4?

undrar
/Peter
Användarvisningsbild
Beer

Re: TV4 webbTV

Inlägg av Beer »

Mina codecs verkar vara i en salig röra. Hur som helst, mplayer i firefox 2 kan inte spela upp något på tv4. mplayer i Opera klarar att spela EN film sedan lägger webbläsaren ned. I Firefox 3 har jag av någon underlig anledning xine och där kan jag spela samtliga filmer på tv4.
peswe

Inlägg av peswe »

Även webb-tv på www.svt.se verkar lira för mig.
Men jag vill ha igång tv4 för husfidens skull ;-)
Jag är en newbie, så konkreta steg-för-steg tips mottages med tacksamhet.

Beer: Är xine en spelare eller en plugin?

/Peter
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Xine är en spelare. Gå in under System/Administration/Programhanteraren Synaptic och leta efter xine så får du upp några alternativ.
Har för mig att det är xine-ui som gäller.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

peswe skrev:Även webb-tv på http://www.svt.se verkar lira för mig.
Men jag vill ha igång tv4 för husfidens skull ;-)
Jag är en newbie, så konkreta steg-för-steg tips mottages med tacksamhet.

Beer: Är xine en spelare eller en plugin?

/Peter
Finns som spelare & plugin.
peswe

Inlägg av peswe »

Har installerat Xine ui, men det vill liksom inte.
Är det lite config-pillande som måste till, för att det ska funka? Hjälp!!!

önskar
/Peter
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

peswe skrev:Har installerat Xine ui, men det vill liksom inte.
Är det lite config-pillande som måste till, för att det ska funka? Hjälp!!!

önskar
/Peter
Installera tillägget MediaPlayerConnectivity här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/446
Då kan du välja ett externt program (som t.ex xine) för varje typ av mediaström.
Funkar fint för mig när jag testade.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
peswe

Inlägg av peswe »

Henrik, nu funkar det. Tack för tipset :)

/Peter
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

TV4:s idolsite funkar bara sisådär för mig. Jag har, med MediaPlayerConnectivity pekat Windowsformatet på VLC vilken inte verkar ha några problem att spela upp. Problemet är bara att när man går in på nedanstående länk så kan man inte välja ett nytt klipp i listan nedanför. Gör man det så spelas samma klipp upp igen.
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.69 ... nt=2.19545
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Precis så har jag det också! Struligt. Men jag öppnar bara nästa länk i ny flik, eller nytt fönster, då kan man starta även den.

Fråga mig inte varför.

Ett liknande problem är på Aftonbladet när de länkar till en film från sin första sida. Då kommer man till nästa sida men INGEN film finns där. Och det är lögn i h-vete att hitta rätt i deras arkiv!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Det är tyvärr just sånt här som Ubuntu måste få ordning på för att kunna ta marknadsandelar på allvar. Om det här problemet beror på att SVT eller TV4 inte följer standarder är helt ointressant för dom som kommer från Windowsvärlden där det trots allt funkar smärtfritt.
Jag läste en annan tråd där någon tog upp en liknande synpunkt. Han fick tyvärr bara till svar att "Jag tycker det är enkelt". Det tycker visserligen jag också men inte resten av familjen som börjar knorra mer och mer........... :(
Användarvisningsbild
Mattias Mirhagen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Mattias Mirhagen »

Solbacken skrev:TV4:s idolsite funkar bara sisådär för mig. Jag har, med MediaPlayerConnectivity pekat Windowsformatet på VLC vilken inte verkar ha några problem att spela upp. Problemet är bara att när man går in på nedanstående länk så kan man inte välja ett nytt klipp i listan nedanför. Gör man det så spelas samma klipp upp igen.
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.69 ... nt=2.19545
Exakt.. det är väl det enda problemet. Hade även problem med backstagekamerorna som ska finnas...

Hur som helst funkar det mesta ganska bra med nya VLC annars.

Jag håller med om att Ubuntu ska försöka göra det enkelt för användarna. Men det är inte alltid lätt, speciellt inte som när TV4 medvetet gjort allt för att bara locka windowstittare.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Ang. Aftonbladet så är det samma problem med Firefox på Windows. Så den grejen är ett Firefox/Aftonbladet problem. Vilket generellt sett är ett problem med att de flesta är SÅÅ insnöade på Windows.

Men de lär få ändra på sig.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
frecon

Inlägg av frecon »

Med Gxine tillsammans med firefoxtilllägget mediaplayerconnectivity så funkar det att spela upp tv4-idolklipp och vissa svtklipp som inte funkade i vlc.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Kolla i min guide hur man använder mediaplayer connectivity för att få det att funka: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... del-4.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Bossieman skrev:Kolla i min guide hur man använder mediaplayer connectivity för att få det att funka: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... del-4.html
Kanon, då funkar fyran! Fixar du SVTs nya satsning också? ;D

http://media.svt.se/play/playprima/

/Micke
peswe

Inlägg av peswe »

Mattias Mirhagen skrev:Men det är inte alltid lätt, speciellt inte som när TV4 medvetet gjort allt för att bara locka windowstittare.
Det är nog inte någon medveten "segregering" av O/S.
Snarare har de medvetet prioriterat att börja med det O/S:et som är överlägset störst och där man når flest antal besökare på enklast möjliga sätt. Inga konstigheter egentligen.

Jag hade en gång en BetaMax VCR. Den var tekniskt överlägsen VHS, men det hjälpte ju liksom inte då hela hyrfilmsmarknaden hade anpassat sig till VHS (andel vhs var över 90 %). Jag fick stå mitt kast som hade skaffat ett "i marknadens ögon sett" udda system.

/Peter
frecon

Inlägg av frecon »

peswe skrev:
Mattias Mirhagen skrev:Men det är inte alltid lätt, speciellt inte som när TV4 medvetet gjort allt för att bara locka windowstittare.
Det är nog inte någon medveten "segregering" av O/S.
Snarare har de medvetet prioriterat att börja med det O/S:et som är överlägset störst och där man når flest antal besökare på enklast möjliga sätt. Inga konstigheter egentligen.

Jag hade en gång en BetaMax VCR. Den var tekniskt överlägsen VHS, men det hjälpte ju liksom inte då hela hyrfilmsmarknaden hade anpassat sig till VHS (andel vhs var över 90 %). Jag fick stå mitt kast som hade skaffat ett "i marknadens ögon sett" udda system.

/Peter
Den diskussionen går att utveckla vidare på massor av områden. Ta bara qwerty-tangentbordet till exempel (en personlig favorit) som har sett likadant ut sen i slutet av 1870-talet trots att det har gjorts tangentbord som man skriver snabbare med. Man kan ha ganska intressanta filosofiska diskussioner kring de här besluten.
Användarvisningsbild
Mattias Mirhagen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Mattias Mirhagen »

peswe skrev: Det är nog inte någon medveten "segregering" av O/S.
Jag vet inte, men, saxat ur http://www.ubuntulinux.se/node/1255:

"Den bakomliggande orsaken till TV4:s handlande är deras flathet inför underleverantörers krav på kopieringsskydd och rädsla för piratkopiering. Microsoft säljer en hårt kritiserad teknik för kopieringsskydd som är inbyggt endast i deras egna produkter, så kallad digital right management (DRM). Produkten är kritiserad eftersom den inte bygger på etablerat säkerhetskunnande och dessutom inte är teknikneutral som inte hör hemma i en infrastruktur. Väl medvetna om att kopieringsskyddet är verkningslöst för teknikkunniga piratkopierare men ett hinder för vanliga användare så väljer TV4 ändå att gå denna väg."
peswe

Inlägg av peswe »

Mattias Mirhagen skrev: Jag vet inte, men, saxat ur http://www.ubuntulinux.se/node/1255:

"Den bakomliggande orsaken till TV4:s handlande är deras flathet inför underleverantörers krav på kopieringsskydd och rädsla för piratkopiering. Microsoft säljer en hårt kritiserad teknik för kopieringsskydd som är inbyggt endast i deras egna produkter, så kallad digital right management (DRM). Produkten är kritiserad eftersom den inte bygger på etablerat säkerhetskunnande och dessutom inte är teknikneutral som inte hör hemma i en infrastruktur. Väl medvetna om att kopieringsskyddet är verkningslöst för teknikkunniga piratkopierare men ett hinder för vanliga användare så väljer TV4 ändå att gå denna väg."
Och artiklar / inlägg på ubuntulinux är förstås helt objektiva... ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"