Jag har för några dagar sen uppgraderat från Ubuntu 8.04 till 8.10 och allting värkar vara riktigt bra

Men sen kommer problemet, VLC håller på att konstra sig, Jag försöker tillexempel öppna "C:" i Wine, och då får jag denna förfrågan
- Policy för integritet och nätvek
Varning angående integritet och nätverk
VideoLAN-teamet tycker inte om när ett program går ut på nätet utan beörighet.
Mediaspelaren VLC kan begära begränsad information från internet,
speciellt för att hämta skivomlag eller för att leta efter nya uppdateringar.
Mediaspelaren VLC skickar INTE eller samlar INTE in NÅGON
information, inte ens anomymt om användningen av programmet.
Kryssa därför i följande alternativ. Standard är nästan ingen åtkomst all till webben.
PS: här nedan är själva frågan man ska välja ett alternativ för, det är 3 olika alternativ
Policy för omslagsbilder:
1: "Endast manuell hämtning"
2: "När spåret börjar spelas"
3: "Så snart som spåret läggs till"
Man är tvungen att välja 1 av dom tre och sedan trycka okey.
och villken man en nu tar så får man samma problem
efter att man har gjort det så öppnas allting som man vill öppna med hjälp av VLC, (Om man vill öppna en mapp så får man inte upp mappen utan man får upp VLC som försöker "spela" upp alla obljekt och filer som finns i mappen"
Enda lösningen till detta var att jag tog bort VLC från datorn så att jag kunde öppna så som det ska vara,
problemet nu är bara att jag inte kan se på Filmer, (Om man använder sig utav "Filmuppselaren" så får man en delay på ljudet efter ett tag, i alla fall jag)
Finns det någon som vet hur jag ska kunna göra så att VLC inte öppnar allting man vill öppna, utan Filhanteraren gör det tillexempel.
Tack på förhand!