Problem med drivrutiner (nvidia).

Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Hejsan! Jag tuff som jag var skulle ju installera Nvidia drivrutiner, de senaste.
Men, felet var att jag dumt nog inte tog bort dem jag hade installerat innan via Automatix, och förmodligen så blev det konflikt däremellan.

För felet är när jag startar Ubuntu, så får den inte igång X-serven (och det får man nästan klura ut att det står, det är en massa "?" över allt) för att "någon" kernel är version 1.07xx och den andra kernel (nvidia?) är 1.09xx. Jag vet att den 1.07xx är den jag installerade med Automatix.

Jag kommer dock in i Unbuntu när jag går in via recovorymode, bara det att jag mse installera drivrutinerna varje gång och det funkar perfekt, men vill kunna gå in i vanliga så att alla andra drivrutiner finns där osv.

Har precis försökt att avinstallera drivrutinerna via Automatix, för att nu testa om det går att gå in i "vanliga" versionen för att hoppas på att ingen konflikt uppstår.

Förlåt för den kanske mest obeskrivliga foruminlägget någonsin, men fråga hej vilt bara :)

Tack på förhand!

LÄS NEDAN:

Okej, som jag skrev ovan avinstallerade jag drivrutinerna utan större svårigheter.
Så nu kom jag in i Ubuntu (dvs inte Recoverymode). Men, jag när jag ska försöka kolla tempen eller bara kolla allmäna inställningar så får jag bara fram en flik (program -> Systemvertyg -> Nvidia X-server settings) och det är bara "nvidia Settings-configuration". Har läst något om att ersätta "nvidia" med "nv" i xorg.conf filen, men vågar inte göra något förhastat efter det som hänt :)

En annan lustig grej, vet inte om detta bara är tillfälligt just nu, men mitt ljud försvann? Har inget ljud någonstans verkar det som, och det funka galant precis innan? Vad kan detta bero på?

LÄS NEDAN:

Okej, detta går bara bättre och bättre :) Jag ominstallerade drivrutinerna utan några problem, men felet är nu bara ljudet som kvarstår. Har inget ljud? Vad kan detta bero på, någon som har någon aning. Något jag kolla?

Sitter på Sound Blaster Audigy 2 ZS om jag inte är helt fel ute.

LÄS NEDAN:

Okej, efter att ha letat runt lite i Alsamixer så löste sig allt :)

Då var alla problem avklarade, och här har ni då ett händelseförlopp, från början till slut! :D

Och tänk så google och forumet här kan göra om man bara letar ivrigt :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kul att det löste sig! Eller de (var ju flera) :D

Grattis! :)
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Okej, nu har jag fått samma fel, dock löser jag det lätt, men mse göra det VARJE gång jag startar om datorn (förmodar jag, har startat om en gång sen jag fick det och funka, och då kom felet igen.).

Men det vore skönt att slippa detta fel, och anar att det kan lösa sig om jag avinstallerar allt som har med Nvidia att göra, eller om jag på något sätt kan uppdatera Nvidia kernel modul till samma versionnr som den andra modulen (verkligen ledsen, men kommer verkligen inte ihåg vad den heter, i värsta fall får jag stänga av datorn, läsa felet och skriva ner det).

Finns det på något sätt man kan ta reda på vad man har för versionsnummer osv? Genom att skriva ngt i terminalen eller något?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kolla i den här guiden under Option 2

http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy

Du måste lägga in ett nv i

sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common

Annars kickas drivarna ut.

Senaste drivarna är då de här, funkar utmärkt efter lite trassel under installtionen när jag gjorde det .
http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... -9746.html

När du kör nVidia setupen så svara No på att hämta ett kärnstöd från NVidia för det
finns inget.

:)
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Jo, ett nv har jag försökt lägga in i xorg.conf filen, men har ju inte rättigheter att spara det om jag bara öppnar den i "texthanteraren".
Och, ledsen, men förstår verkligen inte vad de menar, när jag kör kommandot: "sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common" ska jag bara lägga till ett nv, längst ner bara sådär? Låter så simpelt, nästan för simpelt?

sedan, efter att man lagt till ett nv (som du nog för förklara lite närmare, kan ju inte spara i den rutan jag får när man kör kommandot ovan) så är det bara att köra de kommandon:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common 
sudo rm /etc/init.d/nvidia-* sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run sudo /etc/init.d/gdm start
Så ska det funka sedan?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Jo, ett nv har jag försökt lägga in i xorg.conf filen, men har ju inte rättigheter att spara det om jag bara öppnar den i "texthanteraren".
Och, ledsen, men förstår verkligen inte vad de menar, när jag kör kommandot: "sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common" ska jag bara lägga till ett nv, längst ner bara sådär? Låter så simpelt, nästan för simpelt?[/quote]
Yup....

Filen ser då ut så här:

# This file is sourced from the linux-restricted-modules-common init
# script and is used to disable the link-on-boot feature, one module
# at a time.  This can be useful if you want to use hand-compiled
# versions of one or more modules, but keep linux-restricted-modules
# installed on your system, or just to disable modules you don't use
# and speed up your boot process by a second or two.
#
# Use a space-separated list of modules you wish to not have linked
# on boot.  The following example shows a (condensed) list of all
# modules shipped in the linux-restricted-modules packages:
#
# DISABLED_MODULES="ath_hal fc fglrx ltm nv"
# Note that disabling "fc" disables all fcdsl drivers, "ltm" disables
# ltmodem and ltserial, and "nv" disables both the nvidia drivers.
# You can also name each module individually, if you prefer a subset.

DISABLED_MODULES="nv"
Samma sak med xorg.conf

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Ctrl-X > J > Enter så sparas filen

OBS

Om du kollar guiden så hamnar du i en terminal Ctrl-Alt-F1, printa ut papperen så att du har
dom när du kör inkl om nåt skulle gå åt pipan.

Jag fick installera drivarna 2 gånger innan de funkade.

Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Okej, ska testa nu och se om det funkar :) Får ursäkta att jag är nojjig, men det vore jobbigt att installera om ubuntu en 3dje gång, nu när det funkat så fint :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Okej, ska testa nu och se om det funkar :) Får ursäkta att jag är nojjig, men det vore jobbigt att installera om ubuntu en 3dje gång, nu när det funkat så fint :)[/quote]
En till liten sak.... man bör INTE installera drivare via Automatix.....metoden är för osäker just nu.

Den manuella är då också "pillrig" men har man bara papperen så hittar man kommandona.

Blir du liggande utan X så anropa terminalen med Ctrl-Alt-F1, kör om nVidia setupen.
Starta om burken. Ev behövs det en manuell gmd start o ett startx om det knasar på från terminalen.

Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Okej, torskade just nu att jag inte vet vad som ska stå istället för 'uname -r'? Vad ska det stå där istället för "uname"?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Okej, ska testa nu och se om det funkar :) Får ursäkta att jag är nojjig, men det vore jobbigt att installera om ubuntu en 3dje gång, nu när det funkat så fint :)[/quote]
Skapa en säkerhetskopia av alla filer du ändrar innan du ändrar. På så vis kan du återställa den felaktiga ändringen med recovery mode (då är du inloggad som root och med prompt).

Skapa säkerhetskopia i terminalen:
(t.ex. xorg.conf)

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_BU
Då heter din original (den som fungerar) xorg.conf_BU

Skulle ändringen resultera fel och X vägrar starta kan du ta tillbaka den xorg.conf som fungerar i recovery mode (som finns i Grubs startmeny) så här (i terminalen):

mv /etc/X11/xorg.conf_BU /etc/X11/xorg.conf
vilket flyttar säkerhetskopian över den felaktiga och sedan startar du om datorn. I recovery mode behöver du inte sudo eftersom du är root.

Smidigare än att installera om. ;) :)

P.S. Har du enbart Ubuntu i datorn då visas inte Grubs startmeny och man kan inte välja recovery mode. Då trycker man tangenten Esc direkt efter BIOSet har laddats och menyn dyker upp.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Okej, torskade just nu att jag inte vet vad som ska stå istället för 'uname -r'? Vad ska det stå där istället för "uname"?[/quote]
Det ska stå 'uname -r'

Ibland utan '-tecknen men oftast med. Det är bara kopiera och klistra kommandon i olika guiden så slipper man skrivfel.

Kopiera - markera ordet med vänster musknapp
Klistra in - klicka med mushjulet.
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Okej, men har en massa backupfiler på min xorg.conf fil, så någon ny ska nog inte vara nödvändig :) (skapade backuper när jag körde installern med nvidia drivrutinerna). Men som sagt, vad ska det stå istället för 'uname -r' (kommandot se nedan)?

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

[quote="petri0"][quote="Tokuzo"]Okej, torskade just nu att jag inte vet vad som ska stå istället för 'uname -r'? Vad ska det stå där istället för "uname"?[/quote]
Det ska stå 'uname -r'

Ibland utan '-tecknen men oftast med. Det är bara kopiera och klistra kommandon i olika guiden så slipper man skrivfel.

Kopiera - markera ordet med vänster musknapp
Klistra in - klicka med mushjulet.[/quote]
Okej, för han säger att han inte paketet nämligen?

Läs nedan:

Jo, nu verkar det funka fin fint här :) Måste ha skrivit fel, trodde man var tvungen att göra ALLT utanför x, därav stavfel säkert.

Dock skriver han när jag skriver kommandot:

sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
så säger han tillbaka att den inte går att ta bort för att katalogen eller filen finns inte. Men det ska väl vara så kanske (fast då verkar det så onödigt att man ska köra kommandot, kanske är det bara för att försäkra sig om att det är borta?)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]Smidigare än att installera om. ;) :)[/quote]
För att förtydliga det ännu mer så skriver då även nVidia setupen en säkerhetskopia
av xorg.conf när den körs..... så då behöver man inte manuellt göra detta.

En liten nVidia finess...;)

Sedan borde Automatix o nVidiadrivare bannlysas för "blindare" läge än det finns inte
om nåt går åt skogen...

Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

Okej, nu när jag installerat om drivrutinerna, så MÃ…STE jag ersätta "nvidia" med "nv" i xorg.conf filen right?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Okej, nu när jag installerat om drivrutinerna, så MÃ…STE jag ersätta "nvidia" med "nv" i xorg.conf filen right?[/quote]
Nej....

Så här ser min ut i senaste version.. (skriven av nVidia själv)

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
EndSection

Blev lite fundersam hur det gick till eftersom det gick så snabbt..... var du inne i riktig terminal ? Ctrl-Alt-F1 ?

Hursomhelst så kolla via Program>Systemverktyg> nVidia Xserver settings vilken version du nu kör
innan du gör nåt mer.

Okänd

Inlägg av Okänd »

OT, lite.
[quote="plun"][quote="petri0"]Smidigare än att installera om. ;) :)[/quote]
För att förtydliga det ännu mer så skriver då även nVidia setupen en säkerhetskopia
av xorg.conf när den körs..... så då behöver man inte manuellt göra detta.

En liten nVidia finess...;)

Sedan borde Automatix o nVidiadrivare bannlysas för "blindare" läge än det finns inte
om nåt går åt skogen...

:)[/quote]
Måste införskaffa en Nvidia-bserat grafikkort :cool: Två stycken. :)

Automatix drivrutinsfunktion fungerar säkert till maskiner som är tillräckligt identiska utvecklarens datorer och den funktionen skulle inte jag rekommendera.
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

[quote="plun"][quote="Tokuzo"]Okej, nu när jag installerat om drivrutinerna, så MÃ…STE jag ersätta "nvidia" med "nv" i xorg.conf filen right?[/quote]
Nej....

Så här ser min ut i senaste version.. (skriven av nVidia själv)

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
EndSection

Blev lite fundersam hur det gick till eftersom det gick så snabbt..... var du inne i riktig terminal ? Ctrl-Alt-F1 ?

Hursomhelst så kolla via Program>Systemverktyg> nVidia Xserver settings vilken version du nu kör
innan du gör nåt mer.

Sådär, nu funkar allting som det ska, jag ersatte "nv" med "nvidia", det enda som hände var att jag inte inte kunde välja upplösning osv, och att det inte blev någon vacker Nvidia loggo när man starta upp datorn. Men ändra tillbaka, och nu funkar allt som det ska :) nvidialoggon finns där, x startar utan problem, kan konfigurera med en massa inställningar på grafikkortet! :D

Tack så hemskt mkt, ni är guld värda allihopa! :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tokuzo"]Sådär, nu funkar allting som det ska, jag ersatte "nv" med "nvidia", det enda som hände var att jag inte inte kunde välja upplösning osv, och att det inte blev någon vacker Nvidia loggo när man starta upp datorn. Men ändra tillbaka, och nu funkar allt som det ska :) nvidialoggon finns där, x startar utan problem, kan konfigurera med en massa inställningar på grafikkortet! :D[/quote]
Nu var jag inte riktigt med men huvudsaken det funkar..... :D

Spara nu nVidia setupfilen på ett ställe där du kommer ihåg det plus papperen.

Nackdelen med riktiga nVidiadrivare är att ändras nåt i kärnan så måste man installera om.

Så startar man en dag och det är svart så kör man bara om setupen enligt papperen.

Have Fun..

EDIT
petriO... jo man hittar diverse inlägg om svart skärm vid körningar av Automatix o nVidia drivare.
Automatix funkar utmärkt för applikationer.

Angående nVidia kort så viss blir man kanske förorenad* men kvaliten man får motiverar riktiga drivare tills
det finns några alternativ.... senaste versionerna är lysande från nVidia. :)

* (ändrade ordet. petri0)
Tokuzo

Inlägg av Tokuzo »

[quote="plun"][quote="Tokuzo"]Sådär, nu funkar allting som det ska, jag ersatte "nv" med "nvidia", det enda som hände var att jag inte inte kunde välja upplösning osv, och att det inte blev någon vacker Nvidia loggo när man starta upp datorn. Men ändra tillbaka, och nu funkar allt som det ska :) nvidialoggon finns där, x startar utan problem, kan konfigurera med en massa inställningar på grafikkortet! :D[/quote]
Nu var jag inte riktigt med men huvudsaken det funkar..... :D

Spara nu nVidia setupfilen på ett ställe där du kommer ihåg det plus papperen.

Nackdelen med riktiga nVidiadrivare är att ändras nåt i kärnan så måste man installera om.

Så startar man en dag och det är svart så kör man bara om setupen enligt papperen.

Have Fun..

Okej, men hur ofta ändras det något i kärnan? O_O

(Då räcker det väl att jag bara installerar om drivrutinerna? Eller ska jag genomgå alla dessa steg en gång till :D)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"