lite tips till nybörjare som kommer från windows..

borjeboy
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

lite tips till nybörjare som kommer från windows..

Inlägg av borjeboy »

Här kommer lite nybörjar tips till nya användare som kommer från windows,

De första ni bör göra när ni kommit in i ubuntu är att klicka på den oranga symbolen till höger som talar om att det finns uppdateringar att ladda hem, sen när de är inlästa så startar ni om datorn. (undvik att klicka på symbolen ijämte ifall den säger att det finns prolitära uppdateringar till din dator, dessa kan funka men även ställa till en del problem, så undvik sådana om ni inte vill chansa).

Nåväl, när datorn är omstartad efter uppdateringarna så kan ni gå in på system/administration/Pakethanteraren synaptic och väl där väljer ni sök och skriver in ubuntu-restricted-extras och klickar och väljer installera. Detta kommer installera flash, javaplayer och lite andra saker som behövs för att se filmer osv. När det är installerat så ta sök igen och skriv mozilla-mplayer och klicka och installera även detta, detta är ett plugin för webbläsaren. Sen så tar ni och avslutar pakethanteraren genom att klicka på Xet precis som i windows...

När detta är gjort så tycker iaf jag att ni skall ta och gå in på system/inställningar/utseende och där välja ett annat utseende dels på ramarna, jag gillar dimma som ligger där redan... och sen kan ni även byta bakgrundsbild på skrivbordet dock så finns det inte så många bakgrunder ännu men det finns gott om det på internet, tex. http://www.gnome-look.org/ eller så kan ni googla efter bilder, för att ta in en bild som ni gillar så rekommenderar jag att ni högerklickar på bilden och väljer spara bild som och sparar den på datorn... det kan fungera med att högerklicka och välja använd som bakgrund men inte alltid dock...

Wine kanske ni har läst om eller hört talas om, man kan starta en del windows program i Ubuntu, dock inte alla... för att installera detta så gå till pakethanteraren igen och skriv i sök wine och leta upp det i listan.. klicka och installera.. kunde egentligen inte vara enklare...

Övriga saker, man kan genom att högerklicka på panelen och välja egenskaper och bakgrund så kan man ställa in vilken färg den skall ha, eller göra den genomskinlig, man kan även tabort den (men det rekommenderas ej)...

sådär detta är en liten start för de som kommer helt gröna intill Ubuntu världen och inte vill eller anser sig kunna använda terminalen, andra mer avancerade användare än mig som också är rätt grön får gärna fylla på med mer..

får väll ge lite cred till sweclockers.com för ubuntu-restricted-extras
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: lite tips till nybörjare som kommer från windows..

Inlägg av djkmmo »

Det var väl en bra "jumpstart".

En liten fråga bara, varför skall sweclockers ha cred för ubuntu-restricted-extras?
borjeboy
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av borjeboy »

för att jag läste det där:)..........
McCox
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av McCox »

Jag måste tacka för denna guide iaf.
Hjälpte mig mycket, men sen är de iofs första gången i Ubuntu och är man från windows så är man. haha
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Som mail program rekommenderar jag Thunderbird, som finns i Synaptic Pakethanteraren.
Som filmspelare fungerar SMPlayer mycket bra!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Flärp

Inlägg av Flärp »

Ett till tips till nybörjaren är att när man hängt med Ubuntu så pass länge (sex månader) att det dyker upp en ny utgåva, så skall man inte känna sig tvungen att uppdatera till den nya. Även om det känns lockande.

Fungerar den version man har på datorn så kan man lugnt ha kvar den i 18 månader eller 3 år beroende på version. Så länge stöds de med uppgraderingar o s v.
En uppgradering till en helt ny version av Ubuntu innebär alltid en risk att saker som fungerat slutar att fungera.

Jag var själv frestad att uppgradera från 8.04 till 8.10 "bara för att", men efter att ha läst om de problem som en del ställs inför så låter jag bli. Skall jag testa nymodigheterna i 8.10 blir det på en separat dator. Den fungerande med 8.04 får fortsätta puttra på orörd.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Instämmer helt! Speciellt som 8.04 är LTS (Long Time Support) och dessutom har blivit riktigt ordentligt bra sista tiden.

Men kör man trådlöst eller mobilt så är nog 8.10 bra. Likadant på ny hårdvara med de allra senaste chippen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"