Typsnitt på forumet
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Typsnitt på forumet
En detalj kan tyckas, men forumets typsnitt på en färsk Ubuntu-installation ser ihopkleggade ut och är alltså inte särskilt vackra. Vore det inte bättre att välja ett generiskt typsnitt, istället för ett specifikt, i CSS:en, som på http://ubuntuforums.org/ ? T.ex. "font-family: serif". Som det är nu behöver man väl installera msttcorefonts för att det ska se bra ut, men det är väl på nåt sätt önskvärt att forumet ser bra ut på en "naken" installation? 

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Typsnitt på forumet
Det går att lägga till en lista med fonter. Har man då en lista där varje operativsystem har sin "favorit", så kan det väl inte bli helt fel.
Det kan då vara t ex Times, Times New Roman, Bitstream Vera Serif. Serif bör vara den sista utvägen.

-
Ok, fair enough. Men vadå, kan jag ställa in så forumet visas med ett egenvalt typsnitt? I firefox? foruminställningarna? Hittar inget...maths57 skrev:Det går att lägga till en lista med fonter. Har man då en lista där varje operativsystem har sin "favorit", så kan det väl inte bli helt fel.Det kan då vara t ex Times, Times New Roman, Bitstream Vera Serif. Serif bör vara den sista utvägen.
Faktum är att generiska typsnitt redan finns med i listan på font-families. Har man ingen utav de tidigare angivna så faller man därefter tillbaks på ett generiskt val. Till exempel så ser det ut så här för taggen h2.
Fast har förslag på bättre val utav typsnitt så är det förstås välkommet. ( Befintligt CSS )
Notera att jag nu pratar om forumets bruna defaulttema. Vilket använder du?
Kod: Markera allt
font-family: "Trebuchet MS", Arial, Helvetica, sans-serif;
- maths57
Har inte kollat, men förr fanns det en möjlighet att ha sin egen stilmall. Vet inte hur man ändrar till det nu.Atomizer skrev:Ok, fair enough. Men vadå, kan jag ställa in så forumet visas med ett egenvalt typsnitt? I firefox? foruminställningarna? Hittar inget...
-
Jag kör det bruna standardtemat. Märkte att det är helvetica:n som gör att det ser så konstigt ut. Gjorde en testsida med:andol skrev:Faktum är att generiska typsnitt redan finns med i listan på font-families. Har man ingen utav de tidigare angivna så faller man därefter tillbaks på ett generiskt val. Till exempel så ser det ut så här för taggen h2.
Fast har förslag på bättre val utav typsnitt så är det förstås välkommet. ( Befintligt CSS )Kod: Markera allt
font-family: "Trebuchet MS", Arial, Helvetica, sans-serif;
Kod: Markera allt
font-family: "Trebuchet MS", arial, sans-serif;
Fast jag föredrar egentligen seriffonten som används på ubuntuforums.org, dvs. helt enkelt familjen "serif" istället för "sans-serif".
Hmm, kanske skulle ta och titta närmare på valet utav typsnitt nu snart.
Någon annan som har något åsikt om Helvetica?
Någon annan som har något åsikt om Helvetica?
- maths57
Frågan är väl om det finns något snyggare och trevligare? Något som alla OS och webbläsare klarar. Vilka är alternativen?