Hittar inte XP efter installation.. [LÖST]
Hittar inte XP efter installation.. [LÖST]
Jag har installerat 8.10 på den "första" HDn och har en ,tidigare, fungerade XP på en tredje HD.
När jag startar datorn så får jag inte välja operativsystem utan Ubuntu startar automatiskt..
Hjälp..
När jag startar datorn så får jag inte välja operativsystem utan Ubuntu startar automatiskt..
Hjälp..
Senast redigerad av 1 Jok3r, redigerad totalt 31 gånger.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Hittar inte XP efter installation..
Prova att trycka 'esc' när grub laddar vid uppstarten och se om du kan välja då, kanske är bara tiden den väntar med att boota från första hårddisken satt lite snävt.
/Micke
/Micke

nee.. finns inte ens som alternativ.. 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är en ny inbyggd säkerhetsfunktion i 8.10. Ubuntu blockerar nu alla program som är skadliga för din dator, som t.ex. Windows.
Nej, jag bara skojade
.
Testa att lägga till:
längst ned i filen /boot/grub/menu.lst. Du måste öppna den med rooträttigheter för att kunna ändra i den. Det gör du genom att ta upp en kör-dialog (snabbkommando hos mig är Alt+F2) och skriva:
Ganska långt uppe i filen skall det finnas en rad där det står "timeout" följt av en siffra. Siffran styr hur långt tid i sekunder bootmenyn visas innan standardoperativsystemet startar.
Nej, jag bara skojade

Testa att lägga till:
Kod: Markera allt
title Windows
map (hd0) (hd2)
map (hd2) (hd0)
root (hd2,0)
chainloader +1
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Fungerar inte djkmmos förslag så lista vilka diskar och partitioner du har med
sudo fdisk -l
MTLOADER sakans (tror jag att det stod..) så det gick inte alls.. 

djkmmo skrev:Det är en ny inbyggd säkerhetsfunktion i 8.10. Ubuntu blockerar nu alla program som är skadliga för din dator, som t.ex. Windows.
Nej, jag bara skojade.
Testa att lägga till:
längst ned i filen /boot/grub/menu.lst. Du måste öppna den med rooträttigheter för att kunna ändra i den. Det gör du genom att ta upp en kör-dialog (snabbkommando hos mig är Alt+F2) och skriva:Kod: Markera allt
title Windows map (hd0) (hd2) map (hd2) (hd0) root (hd2,0) chainloader +1
Ganska långt uppe i filen skall det finnas en rad där det står "timeout" följt av en siffra. Siffran styr hur långt tid i sekunder bootmenyn visas innan standardoperativsystemet startar.Kod: Markera allt
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Bowmore skrev:Fungerar inte djkmmos förslag så lista vilka diskar och partitioner du har medKod: Markera allt
sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 160,0 GB, 160041885696 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 19457 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x7e76e210
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 18701 150215751 83 Linux
/dev/sda2 18702 19457 6072570 5 Utökad
/dev/sda5 18702 19457 6072538+ 82 Linux växling / Solaris
Disk /dev/sdb: 160,0 GB, 160041885696 byte
240 huvuden, 63 sektorer/spår, 20673 cylindrar
Enheter = cylindrar av 15120 · 512 = 7741440 byte
Diskidentifierare: 0x50cf9ff6
/dev/sdb1 1 20673 156287848+ 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdc: 500,1 GB, 500107862016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 60801 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x35633562
/dev/sdc1 1 60801 488384001 7 HPFS/NTFS
Ligger ditt XP på 500GB-disken? Då är det troligen riktigt det dkjmmos skriver.
I så fall behöver du nog sätta boot-flaggan på sdc1. Det gör du mha Gparted via en LiveCd och hittar sen den under System > Administration > Partitionsredigerare.
I så fall behöver du nog sätta boot-flaggan på sdc1. Det gör du mha Gparted via en LiveCd och hittar sen den under System > Administration > Partitionsredigerare.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kan du läsa Windowspartitionen från Ubuntu? I så fall så skall filerna "NTDETECT.COM" och "ntldr" ligga i roten på windowspartitionen. Gör de det?Jok3r skrev:MTLOADER sakans (tror jag att det stod..) så det gick inte alls..
Jag fattade det som att Win låg på den tredje hårddisken (/dev/sdc1), 500 GB-disken. Om jag fattade det fel och windows ligger på 160 GB-disken (/dev/sdb1) så skall det istället stå:
title Windows
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
root (hd1,0)
chainloader +1
MTLOADER sakans (tror jag att det stod..) så det gick inte alls..
[/quote]
Kan du läsa Windowspartitionen från Ubuntu? I så fall så skall filerna "NTDETECT.COM" och "ntldr" ligga i roten på windowspartitionen. Gör de det?
Hur kollar jag det??
Jag fattade det som att Win låg på den tredje hårddisken (/dev/sdc1), 500 GB-disken.
Helt korrekt. den tredje hårddisken gb
Om jag fattade det fel och windows ligger på 160 GB-disken (/dev/sdb1) så skall det istället stå:
i slutet på menu.lst.

Kan du läsa Windowspartitionen från Ubuntu? I så fall så skall filerna "NTDETECT.COM" och "ntldr" ligga i roten på windowspartitionen. Gör de det?
Hur kollar jag det??
Jag fattade det som att Win låg på den tredje hårddisken (/dev/sdc1), 500 GB-disken.
Helt korrekt. den tredje hårddisken gb
Om jag fattade det fel och windows ligger på 160 GB-disken (/dev/sdb1) så skall det istället stå:
title Windows
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
root (hd1,0)
chainloader +1
NTLDR är det som saknas..
Gå till Platser > Dator i menyn. Där bör du se din 500GB WinXP partition som en ikon. Gå in där och kolla under C:/. Om den innehåller en bootloader så finns filerna som djkmmo nämnde plus filen boot.ini.Jok3r skrev:Hur kollar jag det??djkmmo skrev:MTLOADER sakans (tror jag att det stod..) så det gick inte alls..
En orsak till att de inte skulle finnas är att du haft flera Windows OS installerade samtidigt. Då finns bootloadern bara i ett av Win OS. Tar man då bort just det OS så blir de andra inte bootbara.
De filer du ska ha är:
boot.ini
NTDETECT.COM
ntldr
boot.ini
NTDETECT.COM
ntldr
jag HADE två olika winows tidigare.. en på den disk som nu är Ubuntu...Bowmore skrev: En orsak till att de inte skulle finnas är att du haft flera Windows OS installerade samtidigt. Då finns bootloadern bara i ett av Win OS. Tar man då bort just det OS så blir de andra inte bootbara.

Bara att installera om XP då? och sen ubuntu igen eller??
Tackar förresten för all hjälp hittils..
Det beror på. Är det bara ntldr av de tre filerna jag räknade upp som saknas, eller saknas även boot.ini?
Hittar inte någon av de tre filerna...
Har för mig att NTDETECT.COM ändå ska finnas men jag kanske minns fel.
Och du är hundra på att du är inne på rätt partition?
Där de tre filerna ska ligga finns även mapparna
- Documents and Settings
- Program
- WINDOWS
etc
Isf är det bara att gå ut på nätet och försöka hitta lösningar.
Lösningar finns för ntldr vet jag. NDETECT.COM borde inte vara nåt problem, troligen bara att kopiera från nån annan dator, men boot.ini kan vara lite klurigare. Länge sen som jag var inne och dribblade i boot.ini.
Edit
Hittade detta http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR
Det betyder att du bara behöver fixa ntldr!
Och du är hundra på att du är inne på rätt partition?
Där de tre filerna ska ligga finns även mapparna
- Documents and Settings
- Program
- WINDOWS
etc
Isf är det bara att gå ut på nätet och försöka hitta lösningar.
Lösningar finns för ntldr vet jag. NDETECT.COM borde inte vara nåt problem, troligen bara att kopiera från nån annan dator, men boot.ini kan vara lite klurigare. Länge sen som jag var inne och dribblade i boot.ini.
Edit
Hittade detta http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR
Det betyder att du bara behöver fixa ntldr!
Re: Hittar inte XP efter installation.. [LÖST]
YES!!! Super tack till Bowmore!!
Jag kopierade helt sonika in
boot.ini
NTDETECT.COM
ntldr
Till rooten på hårdisken där jag hade XP installerat, nu funkar dualbooten klockrent!!
ps hur hittr jag den "gröna bocken" till trådikonen??
Jag kopierade helt sonika in
boot.ini
NTDETECT.COM
ntldr
Till rooten på hårdisken där jag hade XP installerat, nu funkar dualbooten klockrent!!
ps hur hittr jag den "gröna bocken" till trådikonen??
Re: Hittar inte XP efter installation.. [LÖST]
Skönt att det löste sig
Annars finns ntldr och NTDETECT.COM på installationsskivan under mappen i386 men du hittade rubbet nån annanstans. Heter systemkatalogen dessutom \WINDOWS så verkar inte filen boot.ini behövas, men man får då en varning, om den saknas, varje gång man startar upp.
An NTLDR or NTDETECT.COM Not Found Error
Tipset Markera lösta problem som lösta! finns klistrat under Forumadministrationen informerar.

Annars finns ntldr och NTDETECT.COM på installationsskivan under mappen i386 men du hittade rubbet nån annanstans. Heter systemkatalogen dessutom \WINDOWS så verkar inte filen boot.ini behövas, men man får då en varning, om den saknas, varje gång man startar upp.
An NTLDR or NTDETECT.COM Not Found Error
Tipset Markera lösta problem som lösta! finns klistrat under Forumadministrationen informerar.