Kan inte hitta/exekvera filer i terminalen

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Atomizer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Kan inte hitta/exekvera filer i terminalen

Inlägg av Atomizer »

Hej, har ett lustigt problem med terminalen; jag kan nämligen inte exekvera en hel del filer eftersom det påstås att de inte finns. Detta trots att jag har rättigheter till filen, men försöker jag köra nåt får jag meddelandet:

bash: <fil>: no such file or directory

T.ex. om jag försöker köra quake wars, som jag har under ~/Games/etqw, så blir det så här:
./etqw
exec: 4: ./etqw.x86: not found

Men det här gäller som sagt en del andra program också. Men jag är ju i rätt mapp och namnet stämmerm, vad kan vara fel?
Jag misstänker att det hänger ihop med att jag installerade Ubuntu 8.10 över 8.04 men behöll /home (som ligger på separat partition). Tog bort en massa dolda filer som jag inte trodde jag behövde, men det kanske fanns nån slags miljövariabel där som skulle varit kvar?
Senast redigerad av 1 Atomizer, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan inte hitta/exekvera filer i terminalen

Inlägg av micke_nordin »

Pröva:

Kod: Markera allt

sudo chmod +x ~/Games/etqw
Då gör du filen körbar, om något skulle ha hänt med det.

/Micke
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

De var redan körbara, men provade att göra om det för säkerhets skull. Fortfarande samma fel.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Atomizer skrev:bash: <fil>: no such file or directory
Det där meddelandet kommer bara om filen verkligen inte hittas. Du har kanske skrivit in fel namn, eller fel sökväg, eller står i fel katalog, eller har mellanrum i filnamnet utan att escape:a på rätt sätt.
Atomizer skrev:T.ex. om jag försöker köra quake wars, som jag har under ~/Games/etqw, så blir det så här:
./etqw
Det där är något annat: ./etqw och ./etqw.x86 är väl inte samma fil?
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

Konservburk skrev:
Atomizer skrev:bash: <fil>: no such file or directory
Det där meddelandet kommer bara om filen verkligen inte hittas. Du har kanske skrivit in fel namn, eller fel sökväg, eller står i fel katalog, eller har mellanrum i filnamnet utan att escape:a på rätt sätt.
Jo men om jag står i rätt mapp och skrivit rätt filnamn, men det ändå inte fungerar? Är det några konfigurationsfiler som saknas? Har ju som sagt rensat bort massa filer men i övrigt behållit /home-mappen från 8.04 när jag installerade 8.10.
Konservburk skrev:
Atomizer skrev:T.ex. om jag försöker köra quake wars, som jag har under ~/Games/etqw, så blir det så här:
./etqw
Det där är något annat: ./etqw och ./etqw.x86 är väl inte samma fil?
Nej iofs, etqw är ett script som sparkar igång etqw.x86 (som ligger i samma mapp). Försöker jag köra etqw.x86 direkt får jag det där "no such file or directory".
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Atomizer skrev:Jo men om jag står i rätt mapp och skrivit rätt filnamn, men det ändå inte fungerar? Är det några konfigurationsfiler som saknas? Har ju som sagt rensat bort massa filer men i övrigt behållit /home-mappen från 8.04 när jag installerade 8.10.
Atomizer skrev:Försöker jag köra etqw.x86 direkt får jag det där "no such file or directory".
Om det verkligen är så att du har rätt filnamn och rätt sökväg så är det något som är riktigt konstigt.

Kan du ens starta vanliga program? Eller blir det samma fel även då?
t.ex:

/bin/bash --version

cd /bin
./bash --version
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Jag har haft samma problem med samma program (ETQW), men tyvärr kan jag inte kolla upp hur jag gjorde förrän nästa vecka. Sitter med en annan dator tills dess...
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

Konservburk skrev:
Atomizer skrev:Jo men om jag står i rätt mapp och skrivit rätt filnamn, men det ändå inte fungerar? Är det några konfigurationsfiler som saknas? Har ju som sagt rensat bort massa filer men i övrigt behållit /home-mappen från 8.04 när jag installerade 8.10.
Atomizer skrev:Försöker jag köra etqw.x86 direkt får jag det där "no such file or directory".
Om det verkligen är så att du har rätt filnamn och rätt sökväg så är det något som är riktigt konstigt.

Kan du ens starta vanliga program? Eller blir det samma fel även då?
t.ex:

/bin/bash --version

cd /bin
./bash --version
Det där fungerar, båda varianterna spottar ut:
GNU bash, version 3.2.39(1)-release (x86_64-pc-linux-gnu)
Copyright (C) 2007 Free Software Foundation, Inc.
Vissa program verkar fungera, andra inte utan uppenbar anledning (etqw t.ex.). Och jag använder precis samma anrop som med 8.04...
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Vissa program verkar fungera, andra inte utan uppenbar anledning (etqw t.ex.). Och jag använder precis samma anrop som med 8.04...
vilka program funkar inte (förutom etqw)? Får du samma fel med dem?

Kör du 32-bit eller 64-bit ubuntu?
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

AntonPetts skrev:

Kör 64-bit, men 8.04 jag hade innan var också 64-bit. Provade några andra spel också: doom3 och quake4 får samma fel som etqw (dvs. de hittas inte alls fast de finns där), sauerbraten och urban terror går däremot igång. Försökte också köra installationsprogrammet för etqw men det "hittades" inte. Installationsprogrammet för quake4 gick däremot igång, men den kraschade med meddelandet:
The setup program seems to have failed on x86_64/glibc-2.0
Något de andra störs av också kanske? Men det känns inte som att det förklarar varför de inte hittas överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Atomizer skrev:
AntonPetts skrev:

Kör 64-bit, men 8.04 jag hade innan var också 64-bit. Provade några andra spel också: doom3 och quake4 får samma fel som etqw (dvs. de hittas inte alls fast de finns där), sauerbraten och urban terror går däremot igång. Försökte också köra installationsprogrammet för etqw men det "hittades" inte. Installationsprogrammet för quake4 gick däremot igång, men den kraschade med meddelandet:
The setup program seems to have failed on x86_64/glibc-2.0
Något de andra störs av också kanske? Men det känns inte som att det förklarar varför de inte hittas överhuvudtaget.
Ok, du behöver installera några (32-bit) beroenden, glibc till att börja med. Exakt hur man installerar 32bit program i 64bit ubuntu kommer jag inte ihåg, hoppas att någon annan vet :P.

När du gjort det ska det nog allt funka :)
Atomizer

Inlägg av Atomizer »

AntonPetts skrev: Ok, du behöver installera några (32-bit) beroenden, glibc till att börja med. Exakt hur man installerar 32bit program i 64bit ubuntu kommer jag inte ihåg, hoppas att någon annan vet :P.

När du gjort det ska det nog allt funka :)
Tack det funkar nu! :)

Installerade helt enkelt ia32-libs

Men riktigt lurigt att man får felmeddelanden som tyder på att problemet skulle vara något HELT annat. Vettiga felmeddelanden är väl det minsta man kan begära... :(
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"