Jag vill köra Kalarm, med de tillhörande kalender och mailprogram som kann integreras med Kalarm.
Måste jag installera kubuntu då eller går det fixa på något bra sätt med ubuntu?
Vad är lättast?
Jag kan köra Kalarm nu på ubuntu 8.04,
men det är en massa saker som inte fungerar så bra.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om jag har ubuntu eller Kubuntu,
men Kubuntu kräver väl lite mer av datorn än ubuntu?
Jag har en laptop med 1,73 ghz intel celeron, med 1 gb RAM.
KDE program på Ubuntu?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: KDE program på Ubuntu?
Det ska bara va att installera Kalarm genom Program → Lägg till/ta bort. Kalarm är beroende av en del Kubuntu-grejer, men dessa installeras automatiskt, det du kommer att märka är att utseendet på Kalarm (ikoner å sånt) skiljer sig från övriga Ubuntu.
Huruvuda Kubuntu tar mer eller mindre resurser än Ubuntu har jag ingen aning om faktiskt, men tror inte att det kan va stor skillnad.
Du kan installera Kubuntu i din nuvarande Ubuntuinstallation, om du nu skulle vilja det
. Under huven skiljer det inget mellan de två, det är det grafiska skalet som skiljer. Gå till System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sökefter och installer kubuntu-desktop så komemr Kubuntu att installeras (är en del så kanske tar både tid och plats). Sen, när man loggar in, så kan man vid inloggningsskärmen under Alternativ nånstans välja att starta Kubuntu för den sessionen.
Huruvuda Kubuntu tar mer eller mindre resurser än Ubuntu har jag ingen aning om faktiskt, men tror inte att det kan va stor skillnad.
Du kan installera Kubuntu i din nuvarande Ubuntuinstallation, om du nu skulle vilja det

- AntonPetts
- Kontakt:
Jag tror inte heller det är någon större skillnad. Å andra sidan kommer kalarm att dra mer resurer om du kör det i ubuntu, eftersom det behöver ha delar av kde igång.Cadryc skrev: Huruvuda Kubuntu tar mer eller mindre resurser än Ubuntu har jag ingen aning om faktiskt, men tror inte att det kan va stor skillnad.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Jag har det installerat men det funkar inte som jag vill, bla fungerar inte ljudet, jag måste starta den via terminal, och den vill inte fastna på panelen till nästa gång jag startar. Dessutom får jag diverse felmedelanden att något KDE ....inte fungerar.
Men om det inte påverkar prestandan kanske jag ska testa det nya Kubuntu Intreped.
Vet ni om det kommer en svensk version av det?
Just nu med Ubuntu har jag märkligt nog nån sort blandning av svenska och engelska.
Jag är lite skraj för att installera om bara eftersom det tog tre dagar för mig sist att få igång mitt trådlösa nätverkskort.
Och jag har ingen ide av vad jag gjorde för att få det att fungera

Men om det inte påverkar prestandan kanske jag ska testa det nya Kubuntu Intreped.
Vet ni om det kommer en svensk version av det?
Just nu med Ubuntu har jag märkligt nog nån sort blandning av svenska och engelska.
Jag är lite skraj för att installera om bara eftersom det tog tre dagar för mig sist att få igång mitt trådlösa nätverkskort.
Och jag har ingen ide av vad jag gjorde för att få det att fungera

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad gäller språkstödet så är det antagligen inte komplett för dig. På skivan finns det delvis svenskt språkstöd, pga utrymmesbrist, har man internet tillgängligt vid instaaltionen så hämtas komplett språkstöd vid instalaltionen, annars kan man senare göra det själkv genom System → Administration → Språkstöd
Språkstödet är lika bra i alla smaker av Ubuntu (tror jag, men det är det säkert i de "stora" varianteran som Kubuntu och Xubuntu)
Språkstödet är lika bra i alla smaker av Ubuntu (tror jag, men det är det säkert i de "stora" varianteran som Kubuntu och Xubuntu)