FTP server.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av HOLMEN »

Tänkte börja använda en dator här hemma till en filserver via FTP. Problemet är hur fan jag ska göra? Tänkte köra med PureFTP men jag fattar ingeting! Vart startar jag, var konfiguerar jag osv? Jag fattar inte ett skit av det som står på hemsidan! Någon som kan hjälpa mig? Om inte vet någon en annan bra FTP server som kanske har ett bra användargränsnitt?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av ozamosi »

FTP-servrar burkar inte ha användargränssnitt, eftersom det inte finns någon vettig anledning till att ha en grafisk miljö på en server. Det finns dock gproftpd, som är ett grafiskt gränssnitt till proftpd, men det finns inte med i 5.10, utan kommer med 6.06.
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Omformulerat:
Ett bra grafiskt gränsnitt är självförklarande och ger också en överblick över vilka funktioner som finns och status för olika saker. Och det är saker jag uppskattar både som nybörjare och proffs på vad det nu gäller. Också på servrar.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av ozamosi »

Nej, grafiska gränssnitt drar resurser som borde användas till att servera filer/webbsidor/vad det nu är. Det bör inte finnas på servrar.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av HOLMEN »

Allting är rellativt. Men jag fick tag på gproftpd och proftpd så nu ska det fixas! :P
Del av Core apps Dev
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Holmen: Har du brandvägg?

ozamosi: Nu blir jag nyfiken på att få veta mer om varför man inte ska ha grafiskt gränsnitt. Jag förstår att det påverkar prestandan om man inte laddar nått grafiskt överhuvud taget men har man redan gnome laddat så ser jag inte att det grafiska skulle vara någon prestandabov, kanske utan mätbar förlust t.o.m. Har jag fel?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av ozamosi »

Det finns få användargränssnitt till serverapplikationer eftersom de är tänkta att köras på servrar, och på servrar bör man inte ha något grafiskt installerat - gnome eller något annat. Vill man dela filer mellan sin dator och ens kompis finns alltid sftp, mail, smb, nfs och ett antal andra protokoll som är mer eller mindre effektiva i ett givet scenario, men som man i princip inte behöver konfigurera alls (för sftp, installera openssh-server, skapa ett konto på din dator åt din kompis, och låt din kompis välja Platser -> Anslut till server, välja ssh, och sedan mata in användaruppgifterna i rutan så kan han använda sin hemmapp på din dator som om den låg på hans dator i Gnome - du får dessutom kryptering på köpet)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av HOLMEN »

Servern är alltså till hemma bruk. Min familjs nätverk ska ha en server med filer som de alla vill åt. Det kommer inte tära på servern så hårt. Så svaret till JohanUpp blir, Nej inte internt men ut mot internet har vi en NAT.
Del av Core apps Dev
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

ozamosi:
Wow, jag kan ju logga in på min ftpsever på Platser -> Anslut till server :D
Hur skapar jag konto för vän för sftp?
Och så undrar jag hur jag bäst låter kompis med win komma åt filer på min data. Vill inte att de ska behöva installera något mer än ftp-klient. Är det en ftp-server som gäller i sådana fall?

Holmen:
NAT = reuter med brandvägg ?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av HOLMEN »

JohanUpp, ja precis.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av ozamosi »

JohanUpp: sftp-kontona är (precis som i princip alla andra tjänster i UNIX) helt vanliga användarkonton.

För att dela ut filer, menar du över internet eller lokalt? Om lokalt, välj System -> Administration -> Delade filer (något sånt - sitter på en debian-burk för stunden), och välj SMB/Samba. Har du inte det kommer det installeras. Sedan kan du enkelt dela ut filer där, och komma åt dem med den vanliga fildelningen Windows använder.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

FTP server.

Inlägg av HOLMEN »

Det är lokalt. Men det låter ju jätte bra! Tack ozamosi! Ska testas!
Del av Core apps Dev
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

JohanUpp - Om du tänker lägga upp din kompis som user och sedan låta honom köra sftp över Internet till din maskin så hamnar han per default i sin hemfolder. MEN han blir inte fångad där utan kan browsa din maskin och läsa dina filer!

Det finns naturligtvis botemedel mot detta, men det är ej helt enkelt att göra detta ingrepp.

sftp fungerar inte som ftp.
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Oj hjälp, jag vill såklart inte att andra ska kunna komma åt andra ställen än sin hemmapp.
Varför är det så? Vad menar du med att sftp inte fungerar som ftp? Och hur krångligt är det där ingreppet?

ozamosi: Över internet var det egentligen jag tänkte på. Till windowsburk alltså. Hur gör jag bäst det?
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Du kan läsa om fenomet här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... hroot+sftp

Personligen tycker det bästa och säkraste sättet skulle vara att sätta upp en OpenVPN-server på din Dapperburk. Det är lite småplock, men inte särskilt svårt. Då kan din kompis köra vanlig ftp i en krypterad tunnel till dej. Det finns bra och enkla OpenVPN klienter till Windows som din kompisar kan använda.

Har använt OpenVPN en del tidigare i Windowsmiljö. Helt klart min favorit av alla VPN.
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Finns det någon OpenVPN klient till windows som du kan rekommendera?
Ska kolla in sftp-länken sen.
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Verkar inte helt enkelt installera men jag ska ta en titt på det sen. Tack
olofa

FTP server.

Inlägg av olofa »

Har kört sftp och det fungerar perfekt från Windows med Filezilla. En "vanlig användare" kommer inte ens att se skillnad på sftp och ftp.
Okänd

FTP server.

Inlägg av Okänd »

Men "fångar" du då användaren i dennes hemmapp?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"